یادداشت روز

رو سیاهی زغال را به صورت خاطیان بنشانید

نویسنده:

مترجم:

سعید برند
info@khorasannews.com

درس روز اول مهر 1403 برای کودکانی که پدرانشان در معدن زغال‎سنگ طبس کارگری می‌کردند، با بی‌مهری عجیبی همراه بود. روزی که «پدر برای نان، جان داد» این مشق شاید هیچ گاه از ذهن این کودکان پاک نشود. اما نمی‌دانم چطور می‌شود که ما تصویر گریه‌های آن دختر خردسال را در فراق پدرش دیدیم و شب آسوده خوابیدیم و واگویه‌های آن پسر نوجوان طبسی را که با بغض درباره به خطر انداختن جان پدرش برای حقوقی اندک صحبت کرد، شنیدیم ولی دم برنیاوردیم...
حالا دو هفته از این حادثه تلخ می‌گذرد، می‌گویند خاک همیشه سرد است اما داغی که بر دل خانواده کارگران معدنجو نشسته همچنان پرحرارت است. آن‎طور که حجت الاسلام نسائی زهان بازپرس پرونده می‌گوید قصور مسئولان معدن در عدم رعایت نکات ایمنی تأیید شده است. قصوری که البته باید درصد سهیم بودنش در بروز این اتفاق و حوادث بعدش سنجیده شود ولی در هر حال قصور از جانب هر فرد و دستگاهی که بوده، جان 52 کارگر سختکوش را گرفته است. کارگرانی که سخت کار می‌کردند تا سرخی به جای سیاهی بر صورت خود و خانواده شان نقش بندد و برای دو شیفت 6 ساعته فعالیت سخت در اعماق زمین، 13 تا 14 میلیون تومان حقوق دریافت کنند.
بر اساس اعلام مقام قضایی تا پایان تحقیقات و تکمیل گزارش ها، انتشار نام و تصاویر متهمان این حادثه ممنوع است، اما افکار عمومی منتظر است این روزها بگذرد و با برخورد قاطع روسیاهی زغال به چهره خاطیان بنشیند، همچنین مسئولانی که در تابستان امسال مجوز ادامه فعالیت این معدن را صادر کرده‌اند باید در این باره توضیح دهند که مبنا و اساس این مجوز چه بوده است و چه اتفاقی افتاده که باعث شده نکات ایمنی به درستی رعایت نشود. آنچه مهم است این که باید این مطالبه گری و پرسش‌های به‎ حق، همچنان توسط رسانه‌های داخلی پیگیری شود.  اما با وجود برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها به خصوص در لحظات اولیه حادثه و در امر امدادرسانی و نجات کارگران گرفتارشده در تونل‌های معدن، آن چیز که غیر قابل انکار است حضور مسئولان ملی از لحظات اولیه در محل حادثه است. هنوز اجساد بسیاری از کارگران زیر خروارها خاک ناپیدا بود که سردار مومنی وزیر کشور در اولین موضع گیری رسمی خود از ضرورت برخورد قاطع و درس آموز با خاطیان خبر داد و گفت هیچ مماشاتی با خاطیان احتمالی انجام نخواهد شد، او حتی به این موضوع بسنده نکرد و وعده داد که اقداماتی در حال انجام است که از وقوع حوادث مشابه پیشگیری کند.  
از سوی دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضرب الاجلی برای ارائه گزارش به مردم تعیین کرد. قالیباف دو روز بعد از این حادثه با بیان این که در تابستان سال جاری، نظام مهندسی و وزارت صمت و کار مجوز ادامه فعالیت این معدن را داده اند، از فرایندها و اقدامات شکلی انتقاد کرد. او حداکثر دو هفته فرصت داد تا گزارش مجلس از ابعاد حادثه معدنجو تهیه و در صحن علنی قرائت شود.
حتی در روزهای بعد حجت الاسلام والمسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب به دیدار خانواده بازماندگان این حادثه رفت و در جریان جزئیات حادثه و مشکلات آنان قرار گرفت. با این حال هنوز محدودیت عجیب دولت و به خصوص تصمیم استاندار خراسان جنوبی در ممانعت از حضور خبرنگاران سایر رسانه‌ها در محل حادثه و تهیه گزارش از فرایند امدادرسانی جای تعجب، ابهام و سوال دارد.

10 شماره آخر