رکوردشکنی جدید نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در تابستان امسال به 7.5 درصد رسیده که کمترین میزان خود در حدود 20 سال اخیر است با این حال نکات قابل تاملی پیرامون این رکورد شکنی وجود دارد

نویسنده:

مترجم:

​​​​​​​محمد حقگو
economice@khorasannews.com
 تازه ترین داده های بازار کار  حاکی از این است که نرخ بیکاری رکورد جدیدی در کاهش ثبت کرده و با رقم 7.5 درصد، به کمترین میزان خود در دو دهه اخیر رسیده است. با این حال، جزئیات بیشتر حاکی از برخی آمارهای قابل تامل دیگر نیز است. از جمله این که نرخ مشارکت کماکان به قبل از دوران کرونا (1398) نرسیده هرچند تعداد شاغلان برای نخستین بار از آخرین تابستان قبل از کرونا بیشتر شده است. همچنین از میان تعداد جمعیت جدید که وارد سن اشتغال شده اند، عمدتاً ترجیح داده اند از نظر شغل یابی غیر فعال باقی بمانند و دیگر این که اشتغال ایجاد شده، عمدتاً ناظر به بخش خدمات بوده است.

 نرخ بیکاری و رکوردشکنی دوباره
 مرکز آمار ایران تازه ترین گزارش خود از چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار را منتشر کرد. این گزارش حاکی است که در تابستان امسال، نرخ بیکاری با 0.4 واحد درصد کاهش نسبت به تابستان 1402، به 7.5 درصد رسیده که در دو دهه اخیر بی سابقه است.
  «جدیدالورودها به سن اشتغال» به کدام سو رفتند؟
در تابستان امسال، حدود 785 هزار نفر به جمعیت 15 سال و بیشتر (در سن کار) اضافه شده است. با این حال، تنها حدو 374 هزار نفر آن ها وارد چرخه شغل یابی شده ( فعال شده اند) و بیش از 410 هزار نفر آن ها ترجیح داده اند که از نظر تعاریف بازار کار، غیر فعال بمانند. با این حال، نرخ مشارکت اقتصادی که نسبت افراد فعال به کل جمعیت در سن کار را نشان می دهد، از 41.6 در تابستان گذشته به 41.7 در تابستان امسال افزایش یافته است.
 نخستین تابستان با اشتغال بیشتر نسبت به قبل از کرونا
مقایسه ای بلندمدت تر و از قبل از دوران کرونا نشان می دهد که کماکان نرخ مشارکت تا رسیدن به میزان قبل از کرونا (نرخ 44.9 درصدی مشارکت در تابستان 1398) فاصله دارد. اما تعداد شاغلان در بازار کار، برای نخستین بار از آخرین تابستان قبل از کرونا بیشتر شده است. تابستان سال 1398، تعداد شاغلان کشور حدود 24 میلیون و 750 هزار نفر بود که این رقم در تابستان امسال به 25 میلیون و 130 هزار نفر رسیده  است.
 آهنربای خدمات
بررسی تغییرات اشتغال ایجاد شده بین بخش‌های اصلی اقتصاد یعنی کشاورزی، صنعت و خدمات نشان می دهد که در تابستان امسال، از سطح اشتغال کشاورزی و صنعت کاسته شده و به بخش خدمات افزوده شده است. بر این اساس بخش کشاورزی حدود 170 هزار نفر و بخش صنعت حدود 31 هزار نفر از شاغلان خود را از دست داده و به شاغلان بخش خدمات بیش از 630 هزار نفر افزوده شده است. این افزایش شاغلان بخش خدمات در شرایط رکودی کنونی، می تواند زنگ هشداری برای رشد مشاغل ناپایدار باشد.
10 شماره آخر