تولید آثار خوشساخت و موفق15 سال قبل وقتی سازمان هنری رسانهای اوج به عنوان یک نهاد دولتی شکل گرفت، کمتر کسی پیشبینی میکرد که این سازمان با تولید آثار نمایشی باکیفیت و متنوع، بتواند در این عرصه نقشی اثرگذار ایفا کند، اما برخلاف توقعات این اتفاق رخ داد. در حالی که پیشبینی می شد با تولیدات شعاری و ایدئولوژیزده مواجه شویم، سازمان اوج در همان ابتدای مسیر، با ساخت چند فیلم خوشساخت شروع امیدوارکننده و قدرتمندی داشت. فیلمهای «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «تنگه ابوقریب» و «23 نفر»، آثار تحسینبرانگیز و مهم اوج در دهه 90 هستند. در ادامه نیز فیلمهایی مانند «مصلحت»، «منصور»، «غریب»، «پرویزخان» و فیلم اکراننشده «مجنون» نیز از دیگر تولیدات مهم سازمان اوج طی سالهای اخیر هستند. سازمان اوج در عرصه سریالسازی نیز با تولید مجموعههای خوشساخت و استاندارد، کارنامه موفقی دارد.«پایتخت 5» ، سریالهای تاریخی «مستوران» و «عشق کوفی» جزو مجموعههای خوب تلویزیون هستند و سریال نمایش خانگی «آقازاده» نیز پرمخاطب بود.
تنوع موضوعات سیاسی، دینی و ملیهرچند که موضوعات سیاسی، مذهبی و دفاع مقدسی، سهم زیادی از تولیدات سازمان اوج دارند، اما فیلم و سریالهای این نهاد تنها به چنین موضوعاتی محدود نشده و در سالهای اخیر شاهد موضوعات متنوعتری در تولیدات اوج بودیم. به عنوان مثال سریال «مستوران»، نمایش «هفت خان اسفندیار» و «نبرد رستم و سهراب» و پویانمایی «پسر دلفینی» هرکدام به سهم خود بر تاریخ ایران، موضوعات ملی – میهنی، هویت ایرانی و ترویج وطنپرستی تمرکز داشتند. پویانمایی پرفروش «ببعی» که روی پرده سینماست با محوریت یک دختربچه روحیه امید و خودباوری را در کودکان تقویت میکند و در آن از شعارهای گلدرشت و مضامین تحمیلشده خبری نیست. فیلم «پرویزخان» هم که جزو معدود فیلمهای ورزشی سینمای ایران است، سراغ پرویز دهداری بازیکن و مربی سابق فوتبال رفت و شخصیت اخلاقمدار این چهره خوشنام را به تصویر کشید. ناگفته نماند آثار سیاسی و دفاع مقدسی اوج نیز معمولا سراغ موضوعات حساس رفتهاند و حرفهای تازهای برای گفتن داشتهاند. بعضی تولیدات این سازمان یعنی «لباس شخصی» «مصلحت» (محصول مشترک اوج و حوزه هنری) و «مسیح پسر مریم» نیز توقیف را تجربه کردهاند. «لباس شخصی» محصول سال 98 همچنان اجازه اکران ندارد، «مصلحت» سال 1402 پس از سه سال رفع توقیف شد و به نمایش درآمد، «مسیح پسر مریم» محصول سال 1400 نیز در روزهای پایانی کار دولت قبل، مجوز نمایش گرفت و رفع توقیف شد.
چالش حفظ موفقیت 15 سالهسیدمحمد هاشمی که نامش به عنوان یکی از گزینههای جایگزین محمدحسنی مطرح بود، به عنوان مدیر سازمان اوج منصوب شد و این مسئولیت سخت را برعهده گرفت. هاشمی پیش از این در مقام معاون توانمندسازی و امور استانهای سازمان اوج سابقه فعالیت داشته است. او همچنین جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ در دولت قبل، بوده است. همان طور که اشاره کردیم، مسئولیت هاشمی به عنوان مدیر جدید سازمان اوج، بسیار سخت و چالشبرانگیز خواهد بود. او در شرایطی این ماموریت را پذیرفته که سازمان اوج مسیر طولانی 15 ساله را سپری کرده، به این ترتیب مهمترین چالش هاشمی حفظ این جایگاه وارتقاء آن ، همچنین ادامه این مسیر موفق در ریلگذاری جدید با خلاقیت های تازه است. حاصل یک دهه و نیم فعالیت سازمان اوج، عملکرد اثرگذار در زمینه تولیدات فرهنگی است. طبیعتا موفقیت و مقبولیت امروزه اوج، به آسانی به دست نیامده و بار سنگین حفظ این موقعیت بر دوش محمد هاشمی است.
ضرورت هنر تعامل با سینماگرانیکی دیگر از چالشهای مهمی که پیش روی محمد هاشمی به عنوان مدیر جدید سازمان اوج است، هنر تعامل و ارتباط خوب با هنرمندان است. بیشک یکی از مهمترین دلایل تنوع در محصولات و همکاری با سینماگران گوناگون در تولیدات سازمان اوج طی این 15 سال، حاصل این توانایی برای برقراری ارتباط خوب دوسویه با چهرهها بوده است. به ویژه پس از وقایع سال 1401، ضرورت ایجاد فضایی مناسب برای این تعامل و وجود حمایت از سوی مدیران فرهنگی، بیشتر شده است، بنابراین مسئولیت هاشمی در این زمینه هم سنگین است و انتظارات از او بالاست.