مقطع متوسطه دوم تک رشتهای میشود؟
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به تک رشتهای شدن مقطع متوسطه دوم گفت: کار تحقیقاتی پژوهشها در این زمینه در سازمان مطالعات آموزش و پرورش انجام شده است.به گزارش مهر، در سالهای اخیر و با توجه بیشتر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موضوع تغییر در برنامه درسی و تغییر چینش دروس ارائه شده در مقاطع مختلف تحصیلی در میان فعالان تعلیم و تربیت بیش از گذشته مطرح شده است.در همین خصوص علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که پژوهشگاه مطالعات چه بررسیهایی برای تغییر برنامه درسی داشتهاست؛ گفت: ما با بررسی تطبیقی نظامهای آموزشی کشورهای دنیا، بر کیفیت و دروس مقطع متوسطه دوم این نظامهای آموزشی متمرکز شدیم و تحقیقات و مطالعاتی را در خصوص دروس متوسطه دوم کشورهای جهان انجام دادیم و همچنین وضعیت نظام آموزشی کشورمان را در دوره متوسطه اول و دوم به صورت کامل در یک پروژه تحقیقاتی بررسی کردیم.وی با بیان این که نتایج این بررسیها به وزیر وقت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارائه شد؛ تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به این پژوهشها کار باز طراحی شاخهها و رشتههای تحصیلی در مقطع متوسطه دوم در حال انجام است.محبی در پاسخ به این سوال که نتیجه این پژوهشها چه بوده است؛ گفت: نتایج و جزئیات آن و اعلام این نتایج به عهده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است اما اگر بخواهیم به صورت کلی به نتایج این پژوهش اشاره کنیم باید گفت؛ این که برخی میگویند باید در رشته متوسطه دوم تک رشتهای باشیم و بیشتر دروس تحصیلی همه دانش آموزان یکی باشد؛ غلط است. ما چنین چیزی را در نظامهای آموزشی کشورهای دنیا ندیدیم و همه کشورها حداقل دو رشته تحصیلی تا ۵ رشته تحصیلی را در مقطع تحصیلی متوسطه دارند اما این که با توجه به اقتضائات زیست بوم کشورمان چند رشته تحصیلی برای مقطع متوسطه دوم نیاز داریم نیازمند بررسیهای بیشتر سازمان پژوهش است.