خبرهای ناراحت کننده از مشکل سوخت ایجاد شده برای کامیون داران ایرانی در مرز ترکیه آن قدر جنجالی و حاشیه ساز شده که پای آن به نشست خبری اخیر سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم کشیده شد و بقائی در این باره اظهار کرد :« مسئله ایجادشده سیاسی نیست، بلکه یک مسئله فنی است و عمدتا بخشهای حمل و نقل و سوخت ما به آن میپردازند.ایران و ترکیه تلاش دارند که با حسن همجواری این مسئله را حل و فصل کنند. گفت وگوهای مفصلی بین ۲ کشور در این زمینه انجام شده و قرار است به زودی هیئتی به ترکیه در این زمینه از سوی ایران اعزام شود.» اما فارغ از این پاسخ دیپلماتیک آقای سخنگو، باید تاکید کرد که تحولات سوریه سبب افزایش اختلافات بین ایران و ترکیه شده و روابط دو کشور را به سوی تنش پیش میبرد. نشانههای این موضوع را نیز میتوان در کلام مسئولان و چهرههای سیاسی یافت. مهمتر از همه اشاره غیرمستقیم بالاترین مقام سیاسی جمهوری اسلامی به نقش ترکیه در تحولات اخیر سوریه بود. آن جا که گفتند «یک دولت همسایه سوریه نقش آشکاری را در تحولات سوریه ایفا کرده و الان هم این کار را میکند. ولی مراکز توطئه و اتاق فرمان اصلی در آمریکا و رژیم صهیونیستی است. شواهدی داریم که جایی برای تردید باقی نمیگذارد.»اظهارات علیاکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بینالملل که در مصاحبهای با تسنیم گفت «متاسفانه ترکیه چندی است که ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است» را نیز باید در همین راستا دید. در این بین لحن ترکها نیز در قبال طرف ایرانی تندتر شده است. اردوغان تاکید میکند که «هر کاری برای تحقق رؤیای ترکیه بزرگ لازم باشد،انجام خواهیم داد» و هاکان فیدان از احتمال بالای حمله رژیم صهیونیستی به ایران خبر میدهد!
جنگ کامیون ها، سناریوی جدید آنکارا؟
تنش بین ایران و ترکیه فزاینده است و به سیاست و مسائل منطقه نیز محدود نیست. نمونهاش همین وضعیت کامیونهای ایرانی و ترکیهای که رسما به یک رویارویی بین دو کشور تبدیل شده است.ماجرا از این جا شروع شده که ترکیه معافیت مالیاتی سوخت برای کامیونهای ایرانی را لغو و برای کامیونداران ایرانی دردسر بزرگی درست کرده است. در پی این تصمیم ناگهانی دولت ترکیه، صدها کامیون ایرانی در مرزهای مشترک متوقف و سرگردان شدهاند، چون مجبور هستند که مالیات سنگینی را بر اساس ظرفیت باک سوخت خود پرداخت کنند! رانندگان ایرانی که چند روزی است در شرایط سخت و سرمای شدید، بدون هیچ امکانات رفاهی در مرز گرفتار شدهاند، میگویند که هر کامیون ایرانی مجبور به پرداخت جریمهای بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورویی است. برخی از رانندگان میگویند که این مالیاتها و جریمهها به ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان میرسد و عملاً سودآوری حملونقل برای آن ها از بین رفته است.
نکته قابل توجه این است که قانون مورد اشاره، تنها برای خودروهای ایرانی اعمال میشود!گفتنی است، ایران این رویکرد دولت ترکیه را بیپاسخ نگذاشته و متقابلا عرضه سوخت به کامیونهای ترکیهای را از روز شنبه متوقف کرده است. این وضعیت اعتراض و نارضایتی کامیونداران ترکیهای را به همراه داشته است. یکی از این رانندگان در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده، به شدت از سیاستهای اشتباه دولت ترکیه انتقاد کرده و میگوید: «همه باید ببینند که دولت ترکیه با افزایش قیمت سوخت برای رانندگان ایرانی باعث شده ایران هم به کامیونهای ما سوخت ندهد. همان طور که مشاهده میکنید، کامیونهای ایرانی به راحتی سوختگیری میکنند، اما جایگاهداران از ارائه گازوئیل به ما خودداری میکنند.»به نوشته رویداد 24، موارد مورد اشاره برای این که نتیجه بگیریم روابط ایران و ترکیه رو به تنش است، کافی است، اما همه ماجرا نیست. مثلا وقتی از افزایش تنش بین دو کشور صحبت میکنیم، باید به راه اندازی بخش فارسی شبکه تی آر تی و حواشی آن هم اشاره کنیم. رسانه فارسی زبانی که به اعتراف مسئولان رسانهای در ترکیه اساسا برای آزار جمهوری اسلامی راهاندازی شد. این رسانه که همین چند هفته قبل کار خود را شروع کرده، از نگاه کارشناسان ابزاری نیابتی با هدف حساسیتزدایی از اقدامات سیاسی ترکیه در منطقه است.