printlogo


76 درصد راه های روستایی فریمان همچنان خاکی!
حسن اصغرفریمانی

​​​​​​​
راه به عنوان مهم‌ترین زیرساخت ارتباطی، یکی از مهم ترین مولفه‌های توسعه در هر شهر و دیاری محسوب می شود. متاسفانه کم توجهی به محورها و مسیرهای روستایی و آسفالت و به سازی نکردن آن‌ها در سال های گذشته، موجب مهاجرت روستاییان به شهرهای اطراف شده بود. البته دو سه سالی است که با کار و تلاش جهادی مسئولان فریمان این روند شکل دیگری به خود گرفته و شاهد بازگشت روستاییان و مهاجرت معکوس آنان هستیم ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد. در دو سه سال اخیر با کار و تلاش جهادی مسئولان و همراهی روستاییان و دهیاران، حدود۸۰ کیلومتر از راه های روستایی شهرستان فریمان آسفالت و به سازی شده اما هنوز 528 کیلومتر یا به عبارتی 76 درصد راه های روستایی شهرستان فریمان خاکی است.
دهیار روستای ناری بخش مرکزی فریمان با اشاره به وضع نامناسب جاده این روستا گفت: در روزهای بارانی و برفی، جاده کاملا بسته می شود و رفت و آمد در آن صورت نمی گیرد. محمد رضا بهشتی افزود: طی سال های گذشته به خاطر خاکی و نامساعد بودن جاده روستا، بسیاری از افراد جان خود را از دست داده اند و بسیاری از بیماران نیز قبل از رسیدن به بیمارستان در این مسیر جان باخته اند. مهدی دست براد دهیار روستای چنار هم گفت: پس کی می خواهند جاده ما را آسفالت کنند؟ در بیشتر مواقع شاهد بروز حوادث در این جاده هستیم و متاسفانه مسئولان فقط قول می دهند. محمدنبی شریفی دهیار روستای الیاتو هم با تشکر از روزنامه خراسان که پیگیر مشکلات مردم است، به خبرنگار ما گفت: همین چند روز پیش بود که خودرویی به دلیل نامناسب بودن جاده از مسیر خارج شده بود و سرنشینان آن که اعضای یک خانواده بودند، دچار جراحاتی سطحی شده بودند.
خاکی بودن 528 کیلومتر از راه های روستایی شهرستان
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فریمان نیز با اشاره به این که شهرستان فریمان نزدیک به هزار و ۵۸۵ کیلومتر راه همسنگ اصلی، فرعی، بزرگراه و راه روستایی دارد، گفت: از 691 کیلومتر راه روستایی شهرستان، در حال حاضر ۵۲۸ کیلومتر آن خاکی است و این امر موجب بروز مشکلاتی در فصول مختلف سال برای رانندگان و خودروهای عبوری شده است. حسین شکری با اشاره به این که فریمان یکی از شهرستان های استان است که پایین ترین سرانه آسفالت را نسبت به میانگین استاندارد دارد، گفت: مردم معمولاً راهداری را با برف‌روبی می‌شناسند اما فعالیت راهداری در فصل‌های دیگر بیشتر از فصل زمستان است و شامل حوزه‌های زیر سازی و احداث راه روستایی، ایمنی حریم، نصب علایم و خط کشی، بخش حمل و نقل جاده ای و... می‌شود. وی با اشاره به این که در گذشته به مقوله آسفالت محورهای روستایی و به سازی مسیرهای اصلی به دلایل مختلف کمتر توجه شده است، بیان کرد: نگهداری از جاده‌ها هزینه‌ دارد و متاسفانه در سال‌های اخیر دستگاه و ماشین آلات جدیدی به ما اختصاص داده نشده است و برخی ماشین آلات ما با کوچک ترین فعالیت نیازمند تعمیر هستند و نقدینگی ما در تعمیرات صفر است و دچار معضل هستیم. رئیس اداره راهداری فریمان گفت: حتی برخی از ماشین آلات ما ۳۵ سال عمر دارند و با این حجم کار فقط 26 نفر در قالب نیروهای شرکتی، رسمی و اداری برای خدمت رسانی به مردم داریم. شکری با اشاره به این که دهیاران و روستاییان به ما مراجعه می‌کنند و انتظار آسفالت شدن راه روستای خود را که البته به حق هم هست دارند، اظهار کرد: متوسط هزینه زیرسازی و آسفالت جاده روستایی به ازای هر کیلومتر حداقل 5 میلیارد تومان است، لذا برای انجام آسفالت نیاز به اعتبارات داریم.
وضعیت نامناسب آسفالت راه ها
یکی از اعضای شورای بخش شهرستان فریمان هم در این باره گفت: آسفالت نامناسب راه های فریمان که در برخی از نقاط به صورت موزاییکی در آمده و دارای چاله و فرورفتگی های زیادی است، در رفت و آمد رانندگان خلل ایجاد می کند. علاوه بر آن در برخی نقاط جاده های شهرستان، روشنایی مناسبی وجود ندارد. علی محمد کلانتر افزود: کمبود شدید تابلو و علایم جاده ای در طول راه‌ها و نداشتن خط کشی مناسب از دیگر مشکلات راه های شهرستان است که باید برطرف شود. وی در ادامه تصریح کرد: برخی پل های شهرستان نیز ناایمن هستند و حفاظ مناسبی ندارند. در برخی نقاط اختلاف سطح راه با حاشیه خیلی زیاد است که کوچک ترین خروج از جاده منجر به واژگونی و بروز خسارت جانی و مالی می‌شود. این عضو شورای بخش شهرستان فریمان در پایان به نبود دوربرگردان مقابل بیمارستان حضرت زهرا(س) اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع موجب شده برخی مراجعه کنندگان از بالای گاردریل عبور کنند که در مواردی دچار سانحه شده اند.