یکی از مشکلات همیشگی بزرگراه امام علی (ع) یا همان صدمتری مشهد، حجم زیاد تردد و تداخل های ترافیکی است که تا کنون تصادف ها و سوانح رانندگی متعددی را هم طی این سال ها داشته است. یکی از شهروندان با ارسال پیامکی به روزنامه خراسان در این باره می گوید: «حجم ترافیک دوربرگردان دانشجو در بزرگراه امام علی(ع) سرسام آور است و تصادفات زیادی در این قسمت اتفاق می افتد. قرار بود طرحی برای تسهیل ترافیک دراین نقطه اجرا شود، اما هنوز خبری از آن نیست. لطفا پیگیری کنید تا بالاخره بدانیم چه زمانی از این وضعیت خلاص می شویم». به گزارش خراسان رضوی، روزنامه خراسان در14 اسفندماه سال 1402 گزارشی تحت عنوان« دومین پل روگذر برای قاسم آباد» منتشر کرد که به همین موضوع پرداخت. رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در این گزارش اظهار کرده بود که عملیات اجرایی پروژه پل شهید فخرایی در نیمه اول سال 1403 با برآورد 500 میلیارد تومان اعتبار در سه فاز مطالعاتی کلید خواهد خورد. حالا برای پیگیری از تاخیر در شروع عملیات اجرایی این طرح مجدد به گفت و گو با وی پرداختیم.درخت های زیاد میدان امام حسن(ع)؛ علت اصلی تاخیر در پروژه شهید فخراییمجید نژاد حسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در پاسخ به چگونگی وضعیت عملیات اجرایی پل شهید فخرایی بیان می کند: این اتفاقی که می خواهد درمیدان امام حسن(ع) صورت بگیرد، مشابه میدان امام علی(ع) است؛ یعنی همان طور که انتهای سیدرضی به میدان امام علی(ع) و سپس میدان امامیه متصل می شود، این سمت هم همین گونه است؛ انتهای فخرایی به میدان امام حسن(ع) و از سمت دیگر هم به شاهد وصل می شود. نژاد حسین ادامه می دهد: این ها مربوط به فاز اول پروژه است. همچنین رینگ صدمتری؛ قسمتی که داخل صدمتری هست هم مشابه امام علی(ع) از روی ماشین ها حرکت می کند. رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد خاطرنشان می کند: ما این پروژه را با سیاست خاصی انجام دادیم چون دوستان در وزارت راه و شهرسازی خیلی بودجه سنگینی گذاشتند که آزادراه مشهد- چناران به چهارسطحی ما متصل شود. پیش بینی می کنیم 70 درصد ترافیک جاده قدیم در این آزادراه قرار بگیرد. وی ادامه می دهد: عملا ماشین ها وقتی با سرعت وارد مشهد می شوند، بعد از عبوراز چهارسطحی به میدان امام حسن(ع) می رسند. از آن جا که بازوهای اطراف میدان امام حسن(ع) مناسب نیست باید این فضا را فراهم می کردیم؛ یعنی خودروها از زیر میدان حرکت می کنند. نژاد حسین تاکید می کند: پروژه هایی مثل دوربرگردان ابوطالب شرقی که در محور صدمتری اجرا می شود، خیام، فهمیده و...در راستای تکمیل آن حجم ترافیکِ سرریز مشهد انجام خواهد شد چون در غیر این صورت این ها داخل فرعی ها می روند. رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که چرا عملیات اجرایی پروژه پل شهید فخرایی که قرار بود نیمه اول سال جاری اجرا شود با تاخیر مواجه شد؟ می گوید: این پروژه را شروع کردیم و مطالعاتش انجام شد. حجم بسیار زیادی درخت؛ حدود 1700 تا 2 هزار درخت داخل میدان امام حسن(ع) وجود دارد. راه حل ساده این بود که سریع میدان را جمع و پروژه را شروع کنیم، اما با توجه به حجم زیاد درخت، مهندسی ارزش انجام شد که چکار کنیم تا حجم کمتری درخت روت بال و جابه جا شود و از طرفی پروژه را درست انجام دهیم. نژاد حسین می افزاید: نتیجه این شد که بخش اعظمی از درخت ها حفظ شود و قسمتی که مدنظر ما هست با اصلاحات و زوایای طراحی مان بتوانیم یک تغییراتی بدهیم تا کار انجام شود. به طور کلی، کار مهندسی انجام شد، طراحی ها مطابق با آسیب کمتر به محیط زیست انجام شد، و پروژه به مناقصه رفت. یک بار مناقصه در سایت ستاد ایران انجام شد و یک یا دو شرکت به عنوان پیمانکار شرکت کردند. معمولا چون ضریب پیمانشان بالا بود مجددا تجدید مناقصه است. 23 بهمن ماه مناقصه بازگشایی می شود و ضریب پیمان و ضریب مبلغ قرارداد مشخص خواهد شد. معمولا وقتی تعداد پیمانکاران کمتر از سه مورد باشد مناقصه را مجدد برگزار می کنند.
تعیین تکلیف پیمانکار تا آخر این ماه؛
و اجرای طرح قبل از پایان سال جاریرئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که عملیات اجرایی این پروژه چه زمانی آغاز می شود، بیان می کند: فکر می کنم قبل از سال پروژه شروع می شود. حدود پیش بینی منطقی زمان اجرای این پروژه هم چون در مسیر شریانی است، 12 ماهه است، اما اگر شارژ مالی داشته باشیم که سه شیفت کار شود، 9 ماهه هم جمع می شود. مطالعات انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است. فکر می کنم تا آخر این ماه پیمانکار تعیین تکلیف خواهد شد. نژادحسین بااشاره به وضعیت ترافیک دوربرگردان دانشجو در بزرگراه امام علی(ع) بیان می کند: در دوربرگردان دانشجو، عرض پل باریک است ، دانشگاه پیام نور هم هست و...بنابراین هر زمان که این طرح انجام شود، حجم ترافیک دانشجو را می شکند و مردم به سمت پل فخرایی حرکت خواهند کرد. وی درپاسخ به چگونگی هزینه های اجرای این طرح بیان می کند: برآورد ما در بودجه 500 میلیارد تومان است. البته بستگی دارد چه ضریبی پیمانکار اعلام شود و ممکن است افزایش یا کاهش یابد؛ البته معمولا کاهش نداریم.