printlogo


گزارش میدانی خراسان از هفدهمین نمایشگاه تخصصی لیزینگ در مشهد
استقبال پرشور از یک نمایشگاه کم رمق!
سید محمد مهدی هاشمی

​​​​​​​
 هفدهمین نمایشگاه تخصصی لیزینگ روز گذشته در شرایطی به کار خود در نمایشگاه بین المللی مشهد پایان داد که از تاریخ 10 بهمن ماه به مدت 4 روز از ساعت 16 - 21 در دو سالن فردوسی و مفاخر و به وسعت 6 هزار متر مربع میزبان بازدیدکنندگان بود. آن طور که اعلام شده در این نمایشگاه ۱۱۰ شرکت تولید کننده برای عرضه تولیدات خود شامل لوازم خانگی، کالای خواب، فرش، لوستر و دکوراسیون اقدام کرده بودند و ۱۹ شرکت از استان های اصفهان، تهران، مازندران و آذربایجان غربی در این نمایشگاه شرکت داشتند.

در سومین روز برگزاری سری به این نمایشگاه زدیم. با توجه به این که امکان ورود خودروها به فضایی در نزدیکی سالن ها فراهم شده بود خودروهای بسیاری در حال ورود به نمایشگاه بین المللی مشهد بودند و مشاهده این منظره باعث شد تا پیش بینی مواجهه با جمعیت قابل توجهی از بازدیدکنندگان را در سالن های نمایشگاه داشته باشیم. وارد سالن فردوسی نمایشگاه شدیم؛ جایی که ابتدا نظرم به غرفه های پرتعداد فروش مبلمان و انواع میز و صندلی جلب شد. انواع و اقسام مبلمان راحتی و سلطنتی، میزهای عسلی و غذاخوری با حوصله و به زیبایی در هر یک از غرفه ها چیده شده بود. استقبال مردم از نمایشگاه همان طور که پیش بینی شده بود قابل توجه بود و ازدحام جمعیت به شکلی بود که حتی گاهی اوقات به سختی می شد از میان غرفه ها عبور کرد. همین که انواع و اقسام مدل ها را از نظر می گذراندم، تعدادی غرفه را دیدم که انواع و اقسام مدل های پارچه را هم با خود آورده بودند و با نشان دادن پارچه ها می گفتند: "ما تولید کننده ایم و هر کدام از مدل ها را که بخواهید با رنگ و پارچه مد نظرتان برایتان تولید می کنیم." نکته مورد توجه دیگر این بود که تقریبا تمامی غرفه ها فروش شرایطی هم داشتند و عموما با دریافت یک سوم مبلغ سفارش به صورت نقدی و الباقی در اقساط 5 تا 12 ماهه و بدون کارمزد کالاهایشان را به فروش می رساندند همچنین تخفیف های خوبی هم برای خریدهای نقدی و به مناسبت نمایشگاه درنظر گرفته بودند. پس از بررسی بخش مبلمان و لوازم چوبی به قسمتی از سالن فردوسی رفتیم که تجمع غرفه داران فروش لوستر در آن قسمت بود. غرفه ها در این قسمت به انواع و اقسام مدل های لوستر مزین شده بودند و حتی برخی از این غرفه ها فراتر رفته و انواع ساعت دیواری، میزهای زینتی، آباژور و... را هم برای فروش آورده بودند. تجمع مردم در یکی از همین غرفه‌ها نظرم را جلب کرد به همین دلیل وارد این غرفه شدم و از فروشنده درباره لوسترها و قیمت های غرفه سوال کردم که گفت: همه این مدل ها تولیدات خودمان است از 3 تا 11 میلیون تومان لوستر داریم؛ قیمت ها و کیفیت اجناس را به ضمانت میدهم که خاطرجمع باشید. به رغم حضور تولید کنندگان زیاد در این بخش اما تنها تعداد غرفه های مبلمان نسبت به لوسترفروشی ها بیشتر بود و بخشی از سالن را برای کوچک تر کردن فضا محدود کرده بودند که کمی توی ذوق می‌زد.
انواع لوازم خانگی
با توجه به جمعیت قابل توجهی که در سالن فردوسی حضور یافته بودند انتظار مواجهه با جمعیت کمتری را در سالن مفاخر داشتم اما همین که وارد این بخش شدم از حضور گسترده مردم متعجب شدم. این تعجب اما دوامی نداشت و همین که کمی در این مجموعه سالن های مفاخر از غرفه ها دیدن کردم و با غرفه های بزرگ و جذاب تولیدکنندگان فرش، فروشندگان انواع لوازم خانگی و غرفه های فروش لوازم خواب اعم از انواع خوشخواب، پتو، بالشت و ملحفه روبه رو شدم دلیل اقبال بیشتر مردم به این بخش از نمایشگاه را متوجه شدم. به سالن انوری که به علت استقرار غرفه های فروش لوازم خانگی از همه سالن ها شلوغ تر بود رفتم. متاسفانه به رغم جذابیت این بخش برای عموم مردم اما شرکت کنندگان در این بخش از همه بخش‌ها کمتر بودند و در ضمن هیچ کدام هم نماینده مستقیم تولید کنندگان لوازم خانگی نبودند و با توجه به این که عموم غرفه داران فروشندگان لوازم خانگی سطح شهر بودند؛ جذاب ترین بخش این نمایشگاه برای مردم تبدیل به مامنی برای فروش توامان محصولات داخلی و خارجی شده بود و غیر از برخی شرایط و تخفیف های مخصوص نمایشگاه عملا هیچ تفاوتی با فروشندگان لوازم خانگی در سطح شهر نداشتند. وارد یکی از همین غرفه ها که از بقیه شلوغ تر هم بود شدم. روی تمامی محصولات کاغذهایی را مبنی بر شامل هدیه " 3 یا 4 میلیون تومانی" چسبانده بودند. از یکی از غرفه داران درباره این کاغذ ها پرسیدم که گفت: در صورت خرید نقدی هر کدام از این محصولات یک وسیله الکترونیکی به همان قیمت به خریدار هدیه می کنیم و این شرایط را مخصوص نمایشگاه در نظر گرفته ایم. از فروش شرایطی هم از او سوال کردم که گفت: یک سوم آن را به عنوان پیش پرداخت و الباقی را به صورت اقساط 12 ماهه از مشتری اخذ می کنیم. کارمزد هم به مبلغ اضافه می شود که بستگی به نوع جنس دارد مثلا تلویزیون و ماشین لباس‌شویی (خارجی) کارمزد بیشتری دارد و لوازم برندهای دیگر که ایرانی هستند کارمزد کمتر دارند.