بالاخره هر پیگیری، آگاهی سازی و مطالبه گری نتیجه بخش خواهد بود و روی مثبتش را نمایان می کند؛ درست مثل تمام مطالبه گری ها و آگاهی سازی هایی که برای مرگ آفرینی جاده های استان توسط رسانه ها انجام شد و در کنارش منجر به آگاهی سازی مردم و حساس سازی افکار عمومی نسبت به خطرات رانندگی ناایمن و بی توجهی به اصول ایمنی رانندگی شد. پیش از این و در گزارش های متعددی وظیفه مطالبه گری و البته آگاه سازی افکار عمومی را با استناد به آمار رسمی پزشکی قانونی از فوتی ها و مصدومان حوادث رانندگی انجام دادیم که حداقلی ترین نتیجه آن ایجاد تمرکز و حساسیت در افکار عمومی برای کاهشی شدن آمارها در این زمینه بود؛ موضوعی که بررسی های ما از آمار 9 ماهه امسال موید آن است و نشان می دهد که هم آمار فوتی ها و هم آمار مصدومان ناشی از سوانح رانندگی و ترافیکی در خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.
همواره یکی از مطالبات جدی مردم و شهروندان توجه به توسعه زیرساخت های جاده ای بوده است؛ در این که مشهد و خراسان رضوی در سرانه و برآیند زیرساخت های جاده ای ضعفی جدی دارد، شکی نیست، این را بارها گفته ایم که مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور تنها ۳۷ کیلومتر آزادراه دارد و جزو ضعیفترین استانها به لحاظ شاخص برخورداری از زیرساخت آزادراهی و بزرگراهی در کشور است، درحالیکه برخی استانها ۲ برابر متوسط کشور و چندین برابر خراسان رضوی آزادراه و بزرگراه دارند، آن هم در شرایطی که مشهدالرضا به طور متوسط سالانه پذیرای حدود 40 میلیون زائر است و این شرایط اصلا با زیرساخت های جاده ای استان در تناسب نیست. یکی از پیامدهای منفی این ضعف زیرساختی نیز خودش را در سوانح تلخ رانندگی و جاده ای نشان می دهد که بررسی آماری آن را در برهه های مختلف زمانی انجام دادیم و روند آن همواره بر مدار رشد بوده است. اتفاقی که حالا البته ترمز آن کشیده است.
کاهش در فوتی ها و مصدومان و ضرورت تداوم روند
به گزارش «خراسان رضوی»، بررسی داده های پزشکی قانونی کشور از آمار متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی در 9 ماه سال 1403 نشان می دهد که طی این مدت جاده های استان هزار و 55 قربانی گرفته اند. از این تعداد 841 نفر مرد و 214 نفر هم زن بوده اند. مقایسه این آمار با مدت مشابه سال قبل یعنی 9 ماهه سال 1402 بیانگر کاهش 3.7 درصدی تعداد فوتی هاست، آن هم در شرایطی که تغییر معناداری در میزان تردد جاده ای در استان وجود نداشته است. در تعداد مصدومان ناشی از سوانح رانندگی استان نیز شرایط به همین گونه است و شاهد روند کاهش آمار بوده ایم؛ بر اساس اعلام پزشکی قانونی کشور، طی 9 ماه امسال درمجموع 25 هزار و 758 مورد مصدومیت ناشی از سوانح رانندگی در جاده های استان خراسان رضوی ثبت شده که از این تعداد 18 هزار و 334 نفر مرد و 7 هزار و 424 نفر هم زن بوده اند. آمار تعداد مصدومان تصادفات جاده ای در استان طی 9 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز با کاهش 3.8 درصدی همراه بوده است که ضرورت حفظ این روند و تلاش برای کاهش هرچه بیشتر آمار در این زمینه را مورد تاکید قرار می دهد.
بررسی آمار سال های گذشته که همواره در آن روند صعودی آمارها قابل توجه بود نیز قابل تامل است؛ در سال 1402 میزان فوتی های حوادث رانندگی در خراسان رضوی در مقایسه با سال قبل از آن بیش از 12 درصد رشد داشته و میزان مصدومان نیز با رشد حدود 2 درصدی همراه بوده است. در سال 1401 نیز میزان فوتی ها و مصدومان در مقایسه با سال قبل از آن به ترتیب با رشد حدود 17 و 22 درصدی همراه بوده است. سال 1400 هم این آمار در مقایسه با سال قبل از آن روند افزایشی داشته و بیش از 10 درصد در تعداد فوتی ها و بیش از 15 درصد در تعداد مصدومان نسبت به سال قبل از آن رشد داشته و از همین رو، روند کاهشی این آمار موضوع قابل توجهی است که باید برای حفظ این روند و کاهشی شدن بیش از پیش آن تلاش کرد.
وضعیتی که هنوز قابل قبول نیست
هرچند ایست به روند افزایشی فوتی ها و مصدومان حوادث رانندگی در استان، خوشایند است اما همچنان استان خراسان رضوی در شرایط قابل قبولی نیست و ضرورت توجه بیش از پیش به جبران کمبودها و نواقص در حوزه زیرساخت های جاده ای و البته فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم درباره رانندگی ایمن مهم و ضروری است چراکه بر اساس بررسی وضعیت فوتی های سوانح جاده ای در دیگر استان های کشور، خراسان رضوی در کنار تهران رتبه دوم بیشترین فوتی های تصادفات جاده ای را دارد؛ رتبه اول این جدول نیز به استان فارس با هزار و 175 فوتی اختصاص دارد و کرمان نیز با هزار و سه فوتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین بررسی این داده ها نشان می دهد که همچنان 7 درصد از کل فوتی های ناشی از حوادث رانندگی در کل کشور، مربوط به خراسان رضوی است که باید برای کاهش جدی این آمار و البته حفظ روند نزولی آن اقدامی جدی شود.