خودروسازان فرانسوی به طراحیهای عجیب و غریب شهرت دارند و این بار شرکت خودروسازی رنو برای سال 2025 با معرفی جدیدترین کانسپت خود، بار دیگر دنیای خودروسازی را به چالش کشیده است. این خودروی اژدر مانند که «فلانته رکورد» نام دارد، ظاهر منحصر به فرد و چشمنوازش تنها یکی از دلایل مطرح شدن نام آن در جهان است. این خودرو که از مجموعهای از رنوهای قدیمی الهام گرفته شده، نه تنها عملیاتی و کاربردی است، بلکه رنو قصد دارد از آن برای ثبت رکورد جدیدی در بهرهوری انرژی و بُرد الکتریکی در سال جاری استفاده کند. در ادامه با این خودروی شگفتانگیز بیشتر آشنا میشویم.
بدنهای از فیبر کربن با پیوندهای تاریخی
طراحی فیلانته ریشه در تاریخ دارد. بدنه آیرودینامیکی آن به سه رنوی قدیمی اشاره دارد که در زمان خود رکورددار بودند و اعدادی را به ثبت رساندند. بدنه نازک این خودرو شبیه بدنه 40 CV des Records 1925 و Nervasport 1934 است، در حالیکه میراثدار گلگیرهای منحنی
Etoile Filante 1956 است و نام آن را هم یدک میکشد. رنو برای توسعه این کانسپت جدید با یک کمپانی که ماشینهای مسابقه استقامتی میسازد و با تیم فرمول یک دهههای 70 و 80 مرتبط است، شریک شد.
بتموبیل افسانهای
این خودروی الکتریکی تکسرنشین، با طراحی مفهومی که گفته میشود الهام گرفته شده از بتموبیل (اتومبیل افسانهای بتمن) است و ظاهری وسوسه برانگیز دارد. طول بدنه آبی ماوراء بنفش ساده آن 512 سانتیمتر است اما قد آن فقط 119 سانتیمتر است که تقریبا 35 سانتیمتر طولانیتر از لکسوس LC500 است. کاپوت بلند آن به سمت عقب منحنی میشود و به حباب شیشهای میرسد که کابین خلبان یک جت جنگنده را تداعی میکند. رنو تأکید میکند که لاستیکها تا ۲۰ درصد روی برد خودرو تأثیر میگذارند. بنابراین، فیلانته از لاستیکهای ۱۹ اینچی سفارشی میشلن استفاده میکند تا اتلاف انرژی را به حداقل برساند و سطح تماس را صافتر کند. این شرکت بزرگ خودروسازی در نظر دارد در بهار امسال آزمایشهای تونل باد را برای بهبود بیشتر بدنه انجام دهد. آنها میگویند وزن نمونه اولیه به لطف شاسی سبک وزنی که از ترکیب آلیاژهای آلومینیوم، کربن و فولاد ساخته شده است، حدود هزار کیلوگرم است. بدنه از فیبر کربن ساخته شده است و رنو همچنین قطعات خاصی را با استفاده از Scalmalloy، یک آلیاژ آلومینیومی با استحکام بالا، چاپ سه بعدی کرده است. برنامههای رایانه ای و هوش مصنوعی به رنو این امکان را داده که مقدار مواد مصرفی را فقط به بخشهای بسیار مهمی که برای حفظ استحکام لازم است، کاهش دهد.
آزمایشگاهی روی چهارچرخ
زیر بدنه دراماتیک این آبی جذاب یک باتری 87.0 کیلووات ساعتی قرار دارد که رنو خاطرنشان میکند ظرفیت آن با بسته موجود در شاسی بلند Scenic ETech جادهای برابری میکند. رنو میگوید سلولها مستقیم در بسته باتری ادغام میشوند و ماژولهای میانی را حذف میکنند و وزن باتری را در حدود 600 کیلوگرم نگه میدارند. کابین خلبان راحت است و فقط یک صندلی را در خود جای میدهد. این صندلی از بوم کشیده بر روی یک سری تیغه های کربنی نازک ساخته شده است که باز هم به پایین بودن وزن کمک میکند. رنو این تنظیمات را با یک بانوج مقایسه میکند و مدعی است که با شکل بدن راننده کاملا سازگار است. کابین به یک صفحه نمایش بسیار نازک که دور یک سیلندر پیچیده شده است و جلوتر از راننده قرار میگیرد، مجهز است تا اطلاعات مهم را نشان دهد و به راننده این امکان را میدهد که عملکردهای مختلف ماشین را کنترل کند. رنو همچنین سیستم گردش هوایی را در این وسیله معرفی کرده است که بدون اضافه کردن قطعات و تحمیل وزن، کابین را تهویه میکند. ترفندی هم برای فرمان ماشین به کار رفته است، البته فرمان این ماشین شباهتی به فرمان ندارد. در واقع به جای فرمان، Filante دارای یک سیستم یوغ مانند با دو دسته است که سرعت، ترمز و فرمان را کنترل میکند. همچنین دارای دو سیستم فرمان به سیم و ترمز به سیم است که بر یک پیوند الکترونیکی بین کنترل راننده، چرخها و ترمزها متکی است.
زمان رونمایی
رنو این خودرو را در نمایشگاه Rétromobile پاریس که از 5 فوریه آغاز میشود، به نمایش میگذارد. اگرچه تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۵ از آزمایش این خودرو صرف نظر کرده است، اما انتظار میرود که عملکرد فیلانته به طور قابل توجهی از Scenic ETech، کراساور برقی جمع و جور مجهز به باتری مشابه پیشی بگیرد.