printlogo


صعود جهانی دانش آموزان ایران
صادق غفوریان


دانش آموزان نخبه کشور امسال در مسابقات و المپیادهای جهانی گل کاشتند و در عرصه های گوناگون، پرچم پرافتخار ایران را به اهتزاز درآوردند.  کسب 51 مدال در 11 رشته در سال 2024   از ظرفیت و توان ستودنی ایرانی در عرصه های علمی و فناوری حکایت می کند.
این مدال های رنگارنگ و جایزه های ویژه

سهم دانش آموزان نخبه ایرانی در کسب نشان های رنگارنگ المپیادها و مسابقات جهانی، امسال پربار و پر وزن بود. مهدی رشیدی جهان، مدیر مرکز علوم و فناوری نوجوانان ایران وسرپرست تیم‌های علمی دانش آموزان ایران روز گذشته در گفت و گو با خراسان بیان کرد: 23 مدال طلا، 14 مدال نقره، 11 مدال برنز و سه جایزه ویژه، دستاورد دانش آموزان نخبه کشورمان در سال 2024 بوده است.
30 درصد رشد کسب مدال
رشیدی جهان  با اشاره به حضور تیم های دانش آموزی ایران در مسابقات و المپیادهای جهانی در 11 رشته موضوعی، از رشد 30 درصدی کسب مدال نسبت به سال قبل خبر می دهد و می افزاید: این تیم ها به کشورهایی از جمله کره جنوبی، تایوان، اندونزی، انگلستان، روسیه، سوئیس، آمریکا، مالزی، فرانسه و... اعزام شدند.
کشف استعدادها با الگوهای استاندارد
رشیدی جهان درباره شناسایی دانش آموزان نخبه توضیح می دهد: ما در مرکز علوم و فناوری نوجوانان تلاش می کنیم، استعدادهای دانش آموزان را بر اساس الگوهای استاندارد شناسایی کنیم و با حضور استادان متخصص که خودشان تجربه و دانش فعالیت های پژوهشی در دانشگاه های برتر را دارند، به توسعه و اجرای ایده های علمی و فناورانه دانش آموزان می پردازیم. این ایده ها عمدتا بر اساس نیازهای واقعی جامعه شکل می گیرد و این جا تلاش می شود، این ایده ها به پروژه های علمی دربیاید و در نهایت به عنوان نمایندگان ایران آن را در عرصه های جهانی مطرح می کنند.
به آینده ای پربار می اندیشیم
​​​​​​​مدیر مرکز علوم و فناوری نوجوانان و سرپرست تیم‌های علمی دانش آموزان ایران با بیان این که برنامه های متنوعی برای شکوفایی افزون استعداد و توان علمی این دانش آموزان در دستور کار مرکز قرار دارد، می افزاید: برنامه های متنوعی برای آینده توانمندسازی این دانش آموزان تدارک دیده شده است؛ از جمله این که آن ها بتوانند مقالاتشان را بنگارند و پروژه هایشان را به تولید انبوه برسانند.
رشیدی جهان، می گوید: تلاش مرکز این است که این دانش آموزان بتوانند در این فرایند، توان کارآفرینی پیدا کنند و امکان گسترش و اجرایی سازی ایده هایشان را در فضای جامعه و بازار بیابند. او تاکید می کند که ما در مرکز درصدد این هستیم که دانش آموزان نخبه، تجربه ای کوچک در مقیاس دنیای واقعی و آینده را این جا کسب کنند تا بتوانند بر اساس این تجربه و دانشی که نصیبشان می شود، نیازهای جامعه را بسنجند و مسئله یابی کنند و ایده هایشان را بر اساس آن اجرایی و تجاری سازی کنند.
مدیر مرکز علوم و فناوری نوجوانان و سرپرست تیم‌های علمی دانش آموزان ایران ادامه می دهد: با توجه به استقبال دانش آموزان نخبه از فعالیت های مرکز و در مقابل تلاش افزون آن ها در تولید ایده، امسال رشد خوبی در مسابقات داشتیم و مدال های بیشتری نسبت به سال قبل کسب کردیم و با حدود 30 درصد رشد در کسب مدال مواجه شدیم.  ضمن این که این تلاش ها منجر به کسب سه جایزه ویژه در مسابقات جهانی شد و توانستند پرچم کشور عزیزمان را در مجامع بین المللی به اهتزاز درآورند.
مسابقات و المپیادها جایی برای سنجش توانمندی ها
اما در پاسخ به این که چرا این المپیادها ومسابقات اهمیت دارد، باید به این نکته اشاره کرد که دانش‌آموزان نخبه سراسر دنیا علاقه‎مند هستند برای یک‌بار هم که شده است، در رقابت بین‌المللی علمی دانش‌آموزان که به نام المپیاد علمی جهانی شناخته می‌شود، شرکت کنند. هر کشوری با توجه به زیرساخت‌هایش، زمینه حضور دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف را فراهم می‌کند تا از این طریق سطح علمی دانش‌آموزان سنجیده و همچنین مسیر ادامه تحصیل آن‎ها در دانشگاه‌های برتر مشخص شود. از سوی دیگر این رقابت به بستری برای سنجش سطح علمی کشورهای مختلف تبدیل شده است؛ به همین دلیل مسئولان آموزشی ایران تلاش کرده‌اند تا با برنامه‌ریزی دقیق در دهه‌های مختلف، مسیر کسب رتبه درخشان برای دانش‌آموزان ایرانی در این رقابت بین‌المللی را مهیا کنند.