
مدیر بخش جایزه مردمی جشنواره درباره حاشیههای آرای مردمی جشنواره، اطمینان خاطر میدهد که آن چه اعلام شده نتیجه رأی تماشاگران است و هر صاحب فیلمی که اعتراض یا شک و شبههای دارد، میتواند برای دریافت اطلاعات درخواست دهد.
علی آشتیانیپور در گفتوگو با ایسنا توضیح داد: «امسال تمام بلیتهایی که توسط ارگانها و صاحبان آثار توزیع شد و نیز بلیتهایی که در اختیار صاحبان سینماها قرار داده میشد در آرای مردمی قرار نمیگرفت. همچنین هیچ سئانس فوقالعادهای در آرای مردم لحاظ نمیشد، بنابراین رأیهای مأخوذه فقط براساس بلیتهایی بود که توسط مردم (هر شماره تلفن حداکثر چهار بلیت) خریداری شده و در سمفا ثبت شده بود و راه این که کسی بخواهد جریانی را در خرید بلیت ایجاد کند، کاملا بسته شده بود. البته اگر کسی تصور میکند که گروهی میتوانستند افرادی را بسیج کنند که بلیت یک فیلم خاص را بخرند، باید گفت که این امکان برای همه وجود داشت.»
او همچنین گفت: «درباره این نگرانی که الان برای بعضی صاحبان آثار به وجود آمده و میگویند که فیلمشان چند سئانس فوق العاده داشته یا سالنها با ظرفیت پر فیلم را اکران کرده، پس چطور یک فیلم دیگر برنده سیمرغ مردمی شده است باید بگویم که بر اساس نظر کارشناسان آمار، اینها هیچ کدام تاثیری در روند سیستم رأیگیری ندارد. اگر یک فیلم با ۱۰۰ نفر مخاطب به یک امتیاز برسد، با هزار مخاطب هم به همان امتیاز میرسد، چون پنج گزینه برای رأیگیری وجود دارد که با هم به یک نسبت رشد میکنند، در نتیجه کثرت جمعیت تاثیری در نتیجه کلی ندارد؛ یعنی تاثیر آمار در امتیاز است. ما فیلمهای زیادی داریم که مخاطب زیادی داشتند اما نسبت رأیهای اخذ شده آنها نسبت به یک فیلم دیگر پایینتر بود. بیشترین گزینههایی هم که در امتیاز یک فیلم تاثیرگذار بودند و باعث جابه جایی آرا میشدند دو گزینه «پسندیدم» و «خیلی پسندیدم» است که امتیازهای بالایی دارند. از آن سو فیلمی که در پایین فهرست آرای مردمی قرار دارد و امتیاز ۱.۵۳ را کسب کرده، تقریبا یک سوم رأیهایش «اصلا نپسندیدم» بود و یک یازدهم کل آرا «خیلی پسندیدم» را انتخاب کرده بودند که طبیعتاً این ضریب، اثری متفاوت بر امتیاز کلی فیلم دارد.»