printlogo


شهرداری تهران : اتوبوس های چینی قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر دارند

سخنگوی شهرداری تهران گفت: درباره قیمت اتوبوس‌های چینی همچنان اصرار داریم برخلاف ادعای مطرح شده، اتوبوس‌های خریداری شده از چین ارزان‌تر از اتوبوس‌های تولید داخل است و کیفیت بالاتری نیز دارند.به گزارش تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی  در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که یکی از موضوعاتی که در قرارداد شهرداری تهران با چین مطرح شد، مزیت‌های هزینه تمام شده پایین‌تر و کیفیت بالاتر نسبت به نمونه مشابه داخلی بود اما اخیراً طی مصاحبه‌ای که با یکی از تولیدکنندگان اتوبوس‌های برقی داخلی داشتیم اشکالاتی به برخی از مزیت‌های اتوبوس‌های وارداتی مطرح شد، همچنین تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکت «شتاب» تاکید دارد که اگر شرایط مساوی نظیر آن چه با طرف چینی(تایگر) منعقد شده برای آن ها نیز همین شرایط در نظر گرفته شود و پرداخت‌ها با طرف تولیدکنندگان داخلی نیز نقدی باشد، توان تولید 1000 دستگاه اتوبوس برقی در سال را خواهند داشت و قیمت تمام شده و کیفیت آن ها کمتر از نمونه مشابه چینی نخواهد بود؛ با این اوصاف چرا از ظرفیت تولید تولیدکنندگان داخلی که مزیت‌هایی نیز نسبت به نمونه چینی وارداتی دارند، به صورت کامل استفاده نشده است؟ اظهار کرد: بنده گزارش تسنیم را خواندم و از پیگیری موضوع از شما تشکر می‌کنم اما بار‌ها تأکید کرده‌ایم که طبیعتاً اولویت اول ما خرید از داخل و حمایت از تولید داخلی است و این را در عمل نشان دادیم.
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که تولیدکننده داخلی معتقد است قیمتی که درباره اتوبوس چینی اعلام کرده‌اید، قیمت تمام شده نیست و بدون درنظر گرفتن هزینه‌های جانبی مانند حق گمرک، خدمات پس از فروش و ... است، گفت: قیمت تمام‌شده اتوبوس‌های چینی 220 هزار یورو به علاوه هزینه‌های گمرک و حمل و نقل به تهران است و قیمت اتوبوس داخلی حدود 280 هزار یورو است؛ حتی بدون در نظر گرفتن موضوع کیفیت، پیمایش اتوبوس‌های داخلی نصف اتوبوس‌های چینی و ظرفیت مسافر اتوبوس‌های چینی نیز با توجه به فضای داخلی بیشتر از اتوبوس‌های تولید داخل است.به گفته وی، در صورت خرید از تولیدکنندگان داخلی با قیمتی که اعلام کرده بودند به جای 2500 اتوبوس چینی، می‌توانستیم حدود 1700 اتوبوس برای تهران خریداری کنیم.