
شهرستان گناباد با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و واقع شدن در حدفاصل استان های جنوبی و شمالی کشور، از ظرفیت های زیادی در بخش حمل و نقل بار برخوردار است و با وجودی که شاید بتوان گفت بیشترین تعداد کامیون و ناوگان نقلیه سنگین را در این منطقه دارد، همچنان از نبود پایانه باربری رنج میبرد. این در حالی است که پایانه های باربری در اموری چون سامان دهی حمل و نقل بار، تعیین قیمت حمل بار، ایجاد رقابت سالم ،کاهش ترافیک تردد وسایل نقلیه سنگین در جاده ها با سامان دهی و نوبت دهی مناسب حمل و نقل بار، تامین امنیت بار و کالا، صدور بارنامه و... نقش موثری دارند. شهرستان گناباد با وجود داشتن 3 هزار دستگاه کامیون و 5 هزار و ۶۱۷ راننده و مالک که به صورت مستقیم در بخش حمل و نقل بار فعالیت داشته و از این راه امرار معاش می کنند، به دلیل نداشتن پایانه حمل و نقل بار با مشکلات زیادی مواجه شده است.
یکی از کامیون داران گناباد گفت: این شهرستان با وجود داشتن ظرفیت بالایی در زمینه ناوگان حمل و نقل و وسایل نقلیه سنگین، از داشتن پایانه حمل و نقل بار بی بهره است و این مسئله موجب تشدید مسائل و مشکلات فعالان این بخش شده است. ایجاد پایانه حمل و نقل بار از سال های گذشته به عنوان یک مطالبه عمومی فعالان حمل و نقل بار گناباد مطرح بوده ولی متاسفانه این مسئله به جایی نرسیده است.
دبیر انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بار گناباد نیز با بیان این که فعالیت دلالان موجب زیان و آسیب اقتصادی قابل توجهی به صنعت حمل و نقل شده است، گفت: واسطه گری و وجود دلالان متعدد علاوه بر مشکلات زیاد برای این بخش، موجب افزایش قیمت تمام شده انتقال کالاها و خدمات و به دنبال آن قیمت آن ها در سطح بازار می شود. علی میر ادامه داد: دلالان بدون آن که مالیات پرداخت کنند با فعالیت های غیرمتعارف، سودهای بسیاری کسب و در مقابل مشکلات بسیاری برای رانندگان و ناوگان حمل و نقل بار ایجاد می کنند.
نبود نظارت کافی بر حمل و نقل بار در شهرستان
رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بار گناباد هم ایجاد پایانه بار را از نیازهای مهم سامان دهی فعالیت ها و حمایت از فعالان این بخش ذکر کرد و گفت: نظارت کافی بر جابه جایی کالا توسط ناوگان وسایل نقلیه سنگین در این شهرستان انجام نمی شود. جواد ساعدی فر ادامه داد: جریمه های در نظر گرفته شده اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای برای شرکت های حمل و نقل متخلف، بازدارنده نیست و این جرایم به نوعی به صورت غیرمستقیم توسط این شرکت ها از محل حق کمیسیونی که رانندگان و کامیون داران دریافت می کنند، پرداخت می شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناباد نیز گفت: با توجه به حجم ناوگان حمل و نقل سنگین در این شهرستان، ایجاد پایانه بار از نیازهای مهم گناباد به شمار می رود. حسین محمدی خواستار پیگیری و توجه مسئولان مربوطه در سطوح استانی و ملی، برای ایجاد پایانه حمل و نقل بار در گناباد شد.
راه اندازی سامانه نوبت دهی و اعلام بار
وی به راه اندازی سامانه نوبت دهی و اعلام بار اشاره کرد و گفت: سامانه مزبور، اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اساس قرارداد بین یک شرکت خصوصی به عنوان مجری و انجمن صنفی کارگری رانندگان و شرکت های حمل و نقل کالا و با نظارت اداره راهداری گناباد راه اندازی شده است. محمدی افزود: انجمن شرکت های حمل و نقل پس از گذشت چند ماه از آغاز فعالیت این سامانه، نقص هایی را در زیرساخت های آن شناسایی و اعلام کرد که مقرر شد مجری، آن ها را برطرف کند. وی خاطرنشان کرد: پس از درخواست دوباره رانندگان و بررسی مشکلات آنان در نشست هایی در اداره کل راهداری خراسان رضوی، مقرر شد در صورت رضایت نداشتن کامیون داران از این سامانه، سامانه دیگری توسط کانون رانندگان استان جایگزین شود و از یک ماه قبل با پیگیری های انجام شده، سامانه جدیدی راه اندازی شد. محمدی با اشاره به این که بعد از راه اندازی سامانه جدید، هر گونه اعلام بار و جابه جایی کالا از گناباد به سایر نقاط استان خراسان رضوی و کشور تنها باید از طریق این سامانه صورت گیرد، تصریح کرد: هر گونه جابه جایی کالا خارج از این سامانه تخلف است و با آن برخورد می شود. وی افزود: راه اندازی سامانه نوبت دهی و اعلام بار نقش مهمی در سامان دهی فعالیت های این بخش و کوتاه کردن دست دلالان در جابه جایی کالا از گناباد داشته است.درخور ذکر است چند روز پیش جمعی از کامیونداران و رانندگان گنابادی با امضای طوماری، نبود پایانه حمل و نقل بار را از مشکلات مهم این شهرستان ذکر کردند و خواستار توجه بیشتر مسئولان به سرعت بخشی در راهاندازی آن شدند.