
معاون هماهنگی و پیگیری نهاد ریاست جمهوری با اشاره به وجود 74 هزار پروژه ناتمام در کشور اظهار کرد: برای تکمیل این پروژه به 4800 همت اعتبار و 44 سال زمان نیاز است. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «مجید فراهانی»، معاون هماهنگی و پیگیری نهاد ریاست جمهوری در همایش روز ملی مهندس در مشهد به چالش جدی پروژههای نیمهتمام در کشور اشاره و اظهار کرد: امروز ایران به کارگاهی از پروژههای ناتمام تبدیل شده است. این معضل البته محدود به کشور ما نیست؛ اما میزان تاخیر در تکمیل پروژهها در ایران از استانداردهای جهانی فراتر رفته است. در حالی که میانگین تاخیر در اجرای پروژهها در سطح بینالمللی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد میشود، این میزان در ایران ۲.۲ برابر زمان برنامهریزی شده است.
پیامدهای تاخیر در اجرای پروژههافراهانی ضمن اشاره به خسارت های ناشی از پروژههای نیمهتمام، فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) را نمونهای بارز از این معضل دانست و بیان کرد: این فرودگاه که قرار بود به قطب حملونقل بینالمللی در منطقه تبدیل شود، به دلیل تاخیرهای مکرر در اجرا، فرصتهای طلایی خود را از دست داد و زمینه را برای توسعه فرودگاههای رقیب فراهم کرد.
وی همچنین به پروژههای حوزه انرژی پرداخت و تصریح کرد: در میدان گازی پارس جنوبی، قطر سه برابر ایران از منابع مشترک برداشت میکند و این امر، میلیاردها دلار عدمالنفع برای کشور به همراه دارد.
پروژههای نیمهتمام و چالشهای بودجهایمعاون هماهنگی و پیگیری نهاد ریاست جمهوری در ادامه سخنانش، با ارائه آمارهایی از وضعیت پروژههای ناتمام در کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۴۸ هزار پروژه نیمهتمام غیرموافقتنامهای در کشور وجود دارد که مجموع پروژههای نیمهتمام را به بیش از ۷۴ هزار مورد میرساند. روند مدیریت پروژهها نشان میدهد که از سال ۱۳۷۰ به بعد، تعداد این پروژهها بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
وی افزود: برای تکمیل این پروژهها، ۴۸۰۰ همت منابع مالی و ۴۴ سال زمان نیاز است. درحالیکه به دلیل مشکلات بودجهای، اعتبارات این پروژهها بهصورت قطرهچکانی اختصاص مییابد. در سال جاری، تنها ۱۴ درصد از بودجه عمرانی پرداخت شده که این موضوع، تکمیل پروژهها را با موانع جدی مواجه کرده است.
فراهانی تاکید کرد: تاخیر در اجرای پروژهها پیامدهای اقتصادی متعددی از جمله افزایش هزینههای اجرایی و از بین رفتن توجیه اقتصادی پروژهها را در پی دارد. علاوه بر آن، نارضایتی اجتماعی و بیاعتمادی عمومی از دیگر آثار منفی این روند است.
وی با انتقاد از روند کلنگزنیهای غیرضروری و بدون برنامه اظهار کرد: ۷۴ هزار پروژه ناتمام نتیجه این رویکرد نادرست است. در حالی که روند ایجاد پروژههای جدید صعودی و تخصیص اعتبارات نزولی است، ضروری است که سیاستهای اجرایی کشور بازنگری شود.
راهکارهای پیشنهادی برای تکمیل پروژههامعاون هماهنگی و پیگیری نهاد ریاست جمهوری، راهکارهایی برای برونرفت از این بحران ارائه داد و گفت: نخستین گام، جلوگیری از کلنگزنی پروژههای جدید و تمرکز بر اتمام پروژههای نیمهتمام است. تخصیص اعتبارات باید بر اساس اولویتبندی و میزان پیشرفت پروژهها صورت گیرد.
وی همچنین بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژههای عمرانی تاکید کرد و افزود: دولت باید از تصدیگری فاصله گرفته و اجرای امور را به بخش خصوصی واگذار کند. وظایف اصلی دولت باید در حوزههایی همچون آموزش، بهداشت و امنیت متمرکز شود.
مولدسازی داراییهای دولتی و اصلاح سیاستهای اجراییفراهانی بر لزوم مولدسازی داراییهای بلااستفاده دولتی تاکید و اظهار کرد: دولت طی سالها، حجم قابلتوجهی از زمینها و ساختمانهای بلااستفاده را انباشت کرده است. بهرهگیری از این داراییها و استفاده از روشهای نوین تامین مالی میتواند روند تکمیل پروژههای نیمهتمام را تسریع کند.
وی اظهار امیدواری کرد که با تغییر رویکرد در تعریف و مدیریت پروژهها و بهرهگیری از مدلهای علمی، روند تکمیل پروژهها تسریع شود و مهندسان کشور بتوانند نقش موثری در این مسیر ایفا کنند تا شاهد ایرانی آباد و توسعهیافته باشیم.
در ادامه غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی گفت: توقع و انتظار من، بهعنوان نماینده دولت در استان، این است که جامعه مهندسین نقش پررنگ و تاثیرگذاری در توسعه استان و ارتقای جایگاه این خطه در عرصه بینالملل ایفا کنند. امروزه کشور، بهویژه خراسان رضوی، نیازمند آثار ارزشمند مهندسی است.
وی گفت: باید بررسی کنیم که این استان، با ظرفیتهایش چه اقداماتی میتواند انجام دهد. آیا میتوان در خراسان رضوی یک شهر بزرگ فرودگاهی ایجاد کرد؟ بدون شک، جامعه مهندسی در تحقق این ایده نقش بزرگی خواهد داشت. ما در رشتههای مختلف، مهندسانی توانمند با ظرفیتهای بالا داریم که باید از آنها بهره برد.
وی با اشاره به برگزاری همایش علمی کشورهای عضو اکو در حوزه نوآوری در خراسان رضوی اظهار کرد: این همایش بهعنوان یک فرصت مهم، نیازمند پیشتازی جامعه مهندسین استان است. دولت، برای موفقیت در چنین پروژههایی، نیازمند حضور، مشارکت و تدبیر این قشر است.