
«چه زمانی قرار است مشکل برق چراغهای راهنمایی حل شود؟ چرا باید هر روز پشت چراغهای خاموش سردرگم باشیم و کلی در ترافیک گرفتار شویم؟» مردم از سرگردانی پشت چراغهای راهنمایی که به دلیل قطع برق خاموش میشود، گلایه دارند؛ به خصوص که در بعضی مواقع پلیس هم برای هدایت خودروها با تأخیر در محل حضور مییابد. به گزارش خراسان رضوی، خاموش شدن چراغهای راهنمایی و قفل شدن چهارراهها در مشهد همزمان با قطع شدن برق یکی از معضلاتی است که این روزها شهروندان مشهدی با آن مواجه هستند. روزنامه خراسان 3 دیماه 1403 در گزارشی با عنوان «خاموشی چراغهای راهنما و سکوت شرکت برق!» به بررسی این موضوع پرداخت. در آن گزارش رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه بر اساس اطلاعی که شرکت برق به ما میدهد برای نیروها برنامهریزی میکنیم اما گاهی قطعیها بر اساس برنامه نیست، گفت: «لازمه آن این است که تقاطع به برق اضطراری مجهز بوده و پشتوانه کارِ چراغهای راهنمایی تقاطع باشد.» اکنون مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد میگوید: بهروزرسانی و خرید باتریهای یو پی اس در کنار تست انرژی تجدیدپذیر خورشیدی برای حل مسئله خاموشی چراغهای راهنمایی در حال پیگیری است.«واقعا چراغهای راهنمایی و رانندگی سر چهارراهها باتری یا برق اضطراری ندارد؟ مگر میشود؟ آیا به این فکر نکردهاند که به هر دلیلی ممکن است برق قطع شود و مردم در چهارراه ها گرفتار شوند؟» شلوغی خیابان و ترافیکی را که هر فرد به صورت روزمره در کلانشهر مشهد با آن مواجه است، بگذارید کنار خاموش شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی به دلیل قطع برق و قفل شدن چهارراهها؛ همین برای گلایهمندی شهروندان نسبت به فرسایش روحی و جسمی در کنار تأخیر در برنامههای روزمرهشان کافی است.
لزوم افزایش تابآوری باتریهای یو پی اس بسیاری از شهروندان در تماس با روزنامه خراسان از این موضوع گلایه دارند. به همین دلیل به سراغ رضا نوروزی، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد می رویم و حل مشکل خاموشی چراغ های راهنما و چاره اندیشی برای حل این معضل را از او پیگیری می کنیم. مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد با اشاره به این که پیش از این240 تقاطع فرماندهی در سطح شهر مجهز به سیستم برق اضطراری بوده است، به «خراسان رضوی» میگوید: تمام تقاطعهای ما دارای سیستم «یو پی اس آنلاین» بوده ولی میزان تابآوری آن برای نهایت یک ساعت بوده است، ولی اکنون در سطح شهر خاموشیها بالای 40 دقیقه هستند، این یعنی باید به سمت افزایش ظرفیت باتریها حرکت کنیم. نوروزی میافزاید: در همین زمینه، در حال بهروزرسانی سیستمهای برق اضطراری هستیم. با این حال، در مرحله اول سیستم یو پی اس 6 مورد از تقاطعهایی که دارای اولویت یک هستند یعنی در هسته مرکزی شهر، جاهای پرتردد و معابر شریانی اند که خاموش شدن چراغ راهنما مشکل ایجاد میکند، به روزرسانی شد و شاهد خاموشی در آنها نیستیم؛ مانند تقاطع احمدآباد - کلاهدوز، تقاطع گاز- عبادی، میدان شهید فهمیده.
تا پایان سال مشکل 50 تقاطع اصلی حل خواهد شدنوروزی با بیان این که در ادامه هم بحث به روزرسانی برق سیستمهای اضطراری و هم تجهیز تقاطعهایی که دارای برق اضطراری نیستند را داریم، ادامه میدهد: از زمانی که خاموشیها شروع شده است، روند قانونی انجام این اقدامات در حال پیگیری است ولی فرایند خرید و نصب باتری زمانبر است. مرحله اول مربوط به روزرسانی یو پی اسها با اعتبار بالغ بر 22 میلیارد ریال به نتیجه رسیده است و خرید باتری با بودجهای حدود 20 میلیارد ریال برای تقاطعهایی که دارای سیستم برق اضطراری هستند و امکان افزایش زمان تابآوری آن از 40 دقیقه به 2 ساعت وجود دارد، در حال پیگیری است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون چراغهایی که در تقاطعها وجود دارند در حد همان 40 دقیقه بعد از خاموشی میتوانند روشن بمانند یا خیر، اظهار میکند: این به ظرفیت باتری و این که چند سال است مورد استفاده قرار گرفته بستگی دارد، برنامه تعویض باتریهای ما هر دو تا سه سال بوده است زیرا هزینه بسیار زیادی دارد، اما الان هم باید تعویض را انجام بدهیم و هم تعدادشان را افزایش بدهیم. ولی روند اصلاح باتریها و افزایش میزان تابآوری در دستور کار مرکز کنترل است و برای سال آینده هم کاملا پیشبینی شده است، به صورت اضطراری هم تا پایان سال برای پیک شلوغیها، مشکل 50 تقاطع که در شبکه معابر اصلی وجود دارند، حل خواهد شد.
حرکت به سمت استفاده از انرژی تجدیدپذیرمدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد میافزاید: همزمان در خصوص استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مثل استفاده از انرژی خورشیدی در تقاطعها در حال تست هستیم تا در صورتی که پاسخگو باشد، علاوه بر سیستم برق پشتیبان از این ظرفیت نیز به عنوان منبع ذخیره و انرژی دوم استفاده کنیم. وی در مورد استفاده از موتور برق نیز بیان میکند: با توجه به این که سیستمهای فرماندهی دارای حساسیت خاصی هستند و با در نظر گرفتن جریان و ولتاژ ناپایداری که در موتور برق وجود دارد، کار تأیید شدهای نیست و استفاده نمیشود.
از نوروزی سوال شد در کنار پیگیری برای به روزرسانی و تهیه باتری چه اقدامات دیگری برای کمک به حل این معضل در کوتاه مدت انجام شده است؟ وی بیان میکند: پلیس برای مدیریت تقاطعهایی که خاموش میشوند پای کار ا ست، ما هم سعی کردهایم با توان نیروی انسانی که در مجموعههای شهرداری داریم مثلا شرکت تات مقداری نیروی اپراتوری در اختیار پلیس قرار بدهیم تا به همکاران پلیس برای مدیریت تقاطع کمک کند. در همان شروع قطعی برق در چیدمان باتریها بازنگری انجام دادیم یعنی باتریهای قابل استفاده در تقاطعهای کم اهمیتتر را به تقاطعهای مهم منتقل کردیم و از همین طریق توانستیم یک سری از تقاطعها را هفتههای ابتدایی قطعی برق پایدار کنیم، برای مثال تقاطع چهارراه راهآهن الان با وجود قطعی برق میتواند 2 ساعت خدمات بدهد.