«تمام کوچه و خیابان ما کثیف و گل آلود شده است. برای طرح اگو این کار را کردهاند، خیلی هم ممنون، اما نباید آسفالتی را که تخریب کرده اند، درست کنند؟ کمتر از یک ماه تا عید مانده، این چه وضعی است؟» این یکی از گلایههایی است که شهروندان در خصوص تخریب آسفالت در کوچه و خیابان به دست شرکتهای خدمات رسان با روزنامه خراسان مطرح کردهاند. حفاریهایی با دلایل گوناگون توسط شرکتهای خدماتی در سطح شهر انجام میشود اما در موارد زیادی بعد از انجام کار، کوچه و خیابان تا مدتها بدون آسفالت رها میشود که باعث سلب آسایش مردم بوده است و اگر هم آسفالت شود این قدر بی کیفیت است که نشست می کند و برای تردد خودروها مشکل ساز شده است. این موضوع به ویژه در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان دغدغه برخی از شهروندان است. مدیر کل اداره نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهرهبرداری تأسیسات شهرداری مشهد با اشاره به تحمیل این حفاریها برای ارائه خدمات به علت رشد شهر میگوید: سالانه حدود 10هزار مجوز حفاری صادر و 1700 کیلومتر از معابر مشهد حفاری میشود!«چند وقت پیش بولوار فکوری را یکی از شرکت های خدماتی کنده کاری کرده بود و بعد از چند وقت خبری از آسفالت نبود اگر هم آسفالت کردند این قدر بی کیفیت بود که جلوبندی ماشین ها را خراب میکرد. چرا نظارتی بر عملکرد شرکت های خدمات رسان در ترمیم آسفالت قسمت هایی که تخریب می شود نیست؟» ابراز ناراحتی شهروندان از این دست زیاد است اما کافی است چرخی در مناطق مختلف شهر بزنی تا چندین مورد از این دست موارد را مشاهده کنی.
آسفالت زخم خوردهگسترش طرح توسعه یا به سازی شرکت های خدمات رسانی اعم از برق و آب و گاز و مخابرات در مناطق مختلف مشهد اتفاقی است که حاشیههای عملیات اجرایی آن باعث میشود علاوه بر ناراحتی مردم، سبب زشت شدن و نامتقارنی سطح شهر شود. مسیرهای زیادی در کوچهها و بولوارهای اصلی شهر حفاری شدهاند. در روزهای سرد و بارندگی، شهروندان چند روز درگیر این ماجرا بودند و به خاطر کمک به شرکت های خدمات رسان صبوری کردند اما حالا که کار تمام شده است کسی به فکر ترمیم آسفالت تخریب شده نیست. یکی از شهروندان با ارسال پیامکی به سامانه «حرف مردم» روزنامه خراسان گفته است: «همیشه نزدیک آخر سال که میشد به خصوص در ماه اسفند اجازه کندهکاری و تخریب آسفالت و ... در شهر مشهد داده نمیشد، حالا از هر جای شهر که عبور میکنی به خصوص بولوارهای پرتردد را شرکتهای مختلف حفاری کردهاند و ترافیک هم ایجاد میشود. مثلا بولوار امامت مشهد قبل از چهارراه میلاد را ببینید، کندهکاری کردهاند و کارگران مشغول کارند و چنان ترافیکی ایجاد شده که مردم واقعا گرفتارند، معلوم نیست آسفالت آن تا کی درست شود.» از این دست گلایهها از سوی مردم بسیار مطرح میشود. به همین دلیل، به سراغ بهنام خیاط، مدیر کل اداره نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهرهبرداری تأسیسات شهرداری مشهد میرویم و گلایه های مردم در این زمینه و البته روند انجام حفاریهای سطح شهر و چگونگی نظارت شهرداری را از وی پیگیری می کنیم.
صدور سالانه 10 هزار مجوز حفاریمدیر کل اداره نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهرهبرداری تأسیسات شهرداری مشهد در توضیح روند صدور مجوز به سازمانها برای حفاری در سطح شهر میگوید: با توجه به این که شهر مشهد هم به صورت افقی و هم عمودی در حال رشد است، یک سری از حفاریها بر معابر ما تحمیل میشود، زیرا سازمانها مخصوصا در قسمت گاز یا آب و فاضلاب وظیفه دارند خطوط خود را تقویت کنند؛ علاوه بر این موارد، حوادثی که برای لولهها اتفاق میافتد و خطراتی را برای معابر به وجود میآورد، منجر به حفاری میشود. وظیفه شرکتهای خدماتی این است که به دلیل این که حفاری در معابر شهری است، از شهرداری مجوز بگیرند و زمانی که مجوز را دریافت کردند، موظف هستند حفاری و لولهکشی را انجام بدهند و بعد از اتمام کار به حالت اولیه برگردانند و تحویل شهرداری بدهند. بهنام خیاط با بیان این که سالانه حدود 10 هزار مجوز حفاری صادر میشود، میافزاید: در هر سال حدود هزار و 700 کیلومتر از معابر سطح شهر ما حفاری میشود، این رقم بسیار بالایی است که مدیریت جدی را میطلبد.
شرکتهای خدماتی باید بعد از حفاری محل را آسفالت کنندبا طرح گلایه مردم از چرایی آسفالت معابر بعد از انجام عملیات حفاری توسط شرکتهای خدماتی، خیاط اظهار میکند: به طور معمول زمانی که مجوز صادر میشود، حفاری باید در زمان مشخص شده انجام شود. در صورت طولانی شدن حفاری باید مجوز را تمدید کنند و بعد از اتمام کار معبر را به حالت اولیه برگردانند و آسفالت کنند، اما اتفاقی که میافتد معمولا چون این نوارها و خطوط حفاری بعد از این که بافت خاک دست میخورد هیچ وقت به حالت اولیه برنمیگردد، نشستهایی را به محور تحمیل میکند و ما بعدا در زمینه ترمیم این موارد به مشکل برمی خوریم. اما این که شرکتهای خدماتی کاری را انجام میدهند و مدتی روی قسمت حفاری شده را پر میکنند و آسفالت نمیکنند به این علت است که میخواهند نشستها انجام شود، چندبار لکهگیری با مصالح را انجام میدهند و در نهایت آسفالت میشود. مدیر کل اداره نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهرهبرداری تأسیسات شهرداری مشهد ادامه میدهد: هر چند آسفالتی هم که انجام میشود باز هم بعد از یکی دو سال نشستهایی در آن قسمتها ظاهر میشود، حالا گاهی شرکتها سطح آسفالت را بالاتر در نظر میگیرند تا بعد از نشست همسطح شود که هر دو روش اشتباه است. خیاط با اشاره به 19 مورد خرابی در روسازی سطح معابر، بدترین آن را بحث حفاریها برمیشمرد و اظهار میکند: در واقع وقتی در محوری حفاری انجام میشود گویا شما یک محور آسفالته را تبدیل به محور خاکی کردهاید.وی در خصوص نظارت شهرداری بر عملکرد شرکتهای خدماتی در عملیات حفاری تا پایان آن میگوید: در زمان انجام عملیات و لزوم تمدید مجوز برای حفاری، دستگاه نظارتی شهرداری در مناطق بازدیدهایی را انجام میدهد. ولی بعد از این که قسمتهای حفاری پر میشود و برای آسفالت فاصله اتفاق میافتد، مشکلاتی را برای مردم به وجود میآورد. چون ممکن است معابر به خصوص بعضی کوچهها از دید نظارت شهرداری منطقه دور بماند، شهروندان میتوانند در تماس با سامانه 137 این مشکل را در محدوده خود اطلاع دهند تا واحد نظارت ما پیگیری کند.