printlogo


اسکایپ به خط پایان رسید؛ خداحافظی با برند تاریخی

​​​​​​​

 اگرچه نشانه‌های بازنشسته شدن اسکایپ از مدت‌ها قبل وجود داشت، اما اعلام رسمی این خبر هنوز هم برای بسیاری ناراحت‌کننده است. این برنامه سال‌ها به عنوان اصلی‌ترین گزینه برای تماس‌های صوتی و تصویری شناخته می‌شد. با این حال، مایکروسافت نتوانست اسکایپ را با تغییرات زمانه همگام کند. به‌رغم تلاش‌های متعدد برای به‌روزرسانی و جذاب‌تر کردن اسکایپ، این پلتفرم به تدریج محبوبیت خود را از دست داد و نتوانست با رقبایی مانند زوم، فیس‌تایم، گوگل میت و سایر سرویس‌های پرطرفدار رقابت کند.
کوچ اجباری به تیمز
مایکروسافت در حال حاضر به کاربران پیشنهاد می‌کند که از اسکایپ به تیمز نقل مکان کنند. تیمز نه تنها تمامی قابلیت‌های اسکایپ را دارد، بلکه امکانات بسیار بیشتری را نیز ارائه می‌دهد. در روزهای آینده، تیمز به‌روزرسانی جدیدی دریافت خواهد کرد که به کاربران اسکایپ اجازه می‌دهد با همان حساب کاربری خود وارد شوند و تمامی گفت وگوها، لیست مخاطبان و سایر اطلاعات خود را به تیمز منتقل کنند. همچنین، در دوره انتقال، کاربران اسکایپ و تیمز قادر خواهند بود از طریق پیام و تماس با یکدیگر در ارتباط باشند.اگر تمایلی به استفاده از تیمز ندارید، امکان ذخیره اطلاعات اسکایپ برای شما فراهم است. با این حال، توجه داشته باشید که این کار را حتماً پیش از ۱۵ اردیبهشت انجام دهید.
علت تعطیلی اسکایپ چیست؟
با وجود ارائه به‌روزرسانی‌های متعدد، محبوبیت اسکایپ روز به روز کمتر شد. علت این امر روی آوردن کاربران به گزینه‌های آسان‌تر با قابلیت‌های بیشتر بود. علاوه بر این، انتشار مایکروسافت تیمز در سال ۲۰۱۷ نقش مهمی در این کاهش محبوبیت ایفا کرده است. تیمز که در اصل پلتفرم اختصاصی مشاغل بود، به سرعت کاربران عادی را نیز به خود جذب کرد. موفقیت مداوم مایکروسافت تیمز، اسکایپ را تحت الشعاع خود قرار داد و از این رو وضعیت ناخوشایندی برای آن رقم زد.
ظهور مایکروسافت تیمز
محبوبیت تیمز در دوران همه گیری کرونا به شدت افزایش یافت. این پلتفرم در جولای ۲۰۱۹ روزانه ۱۳ میلیون کاربر فعال داشت. تا ماه نوامبر، این تعداد به ۲۰ میلیون افزایش یافت. در اوایل سال ۲۰۲۰، با روی آوردن بیشتر مشاغل به دورکاری ، تیمز به ۴۴ میلیون و تا آوریل به ۷۰ میلیون کاربر رسید. در سال ۲۰۲۱، این تعداد به ۱۴۵ میلیون افزایش یافت و بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، از ۲۷۰ میلیون به ۳۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه افزایش یافت. در این دوران محبوبیت اسکایپ مدام در حال کاهش بود. در سال ۲۰۲۲، درآمد این پلتفرم به زیر ۲۰۰ میلیون یورو کاهش یافت و تعداد کاربران روزانه آن تا سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۳۶ میلیون نفر رسید. در حال حاضر بسیاری از کاربران پلتفرم‌هایی با خدمات و قابلیت‌های بیشتر را ترجیح می‌دهند.
یک اشتباه پرهزینه برای مایکروسافت
سرمایه گذاری ۸.۵ میلیارد دلاری مایکروسافت در اسکایپ چیزی عاید این شرکت نکرد. این پلتفرم به‌رغم این‌که در اوایل به موفقیت‌هایی دست یافت، اما نتوانست با پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های نوظهور به رقابت بپردازد. تلاش مایکروسافت برای سر پا نگه داشتن آن ثمره‌ای نداشت و در نهایت اسکایپ به پایان دوران خود رسید. اکنون تمام تمرکز مایکروسافت روی تیمز معطوف شده است. این شرکت کاربران را تشویق می‌کند قبل از این که اسکایپ برای همیشه تعطیل تعطیل شود، به تیمز منتقل شوند. به طور قطع در آینده از اسکایپ به عنوان پیشگام در ارتباطات آنلاین یاد خواهد شد.