
جاده سبزوار – خوشاب – قوچان، سالهاست که به یکی از حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی خراسان رضوی تبدیل شده است. گردنههای خطرناک، پیچهای تند، عرض کم و آسفالت نامناسب موجب شده که این مسیر همواره شاهد تصادفات خونین باشد. رانندگان و مسافران این جاده هر روز با ترس و نگرانی از وقوع حوادث دلخراش، مسیر را طی میکنند، مسیری که محل تردد صدها کامیون ترانزیتی به آسیای میانه است و رانندگان این کامیونها نیز در این مسیر بارها دچار حادثه شدهاند. در واکنش به تصادفات مکرر در جاده سبزوار - خوشاب – قوچان و بی توجهی مسئولان نسبت به ایمن سازی این محور، اهالی روستای باغجر (واقع در محور سبزوار- خوشاب) با اقدام خودجوش به تعریض و ایمنسازی این مسیر پرداختهاند.
یکی از رانندگان محلی که سالها در جاده حادثه خیز سبزوار - خوشاب تردد داشته، گفت: هر هفته چندین تصادف در این مسیر رخ میدهد. بعضی از رانندهها در گردنهها کنترل خودرو را از دست میدهند و نخستین اشتباه آن ها می شود آخرین اشتباه شان. چقدر باید شاهد از دست دادن عزیزانمان باشیم؟ به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پدر یکی از جان باختگان در این جاده نیز گفت: برایش آرزوها داشتم، مغازه ای در شهر سلطان آباد برایش مهیا کردم تا کسب وکاری راه بیندازد اما جاده مرگ او را از من گرفت و داغ فرزندم را بر دل من گذاشت. یکی از رانندگان این محور که از اهالی روستای باغجر سبزوار است با بیان این که در یک روز شاهد فوت دو جوان در دو تصادف جداگانه در این محور بوده ام، گفت: یکی از این فوت شدگان جوانی از روستای باغجر بود و دیگری، سرباز جوانی از بخش روداب سبزوار بود که در این محور تصادف کرد و جان سپرد.
اخیراً پویشی تحت عنوان «تعریض جاده سبزوار - خوشاب - قوچان» توسط جمعی از مردم منطقه راهاندازی شد و از مسئولان خواسته شد به این موضوع رسیدگی کنند. امضاکنندگان این پویش خواستار تعریض و دوبانده کردن این مسیر شدند تا از تلفات انسانی بیشتر جلوگیری شود.
اقدام جهادی اهالی روستای باغجردر واکنش به تصادفات دلخراش این جاده، مردم روستای ۱۰۰۰ نفری باغجر تصمیم گرفتند دست به کار شوند و خودشان ایمنی مسیر را تامین کنند. این روستا که در میانه جاده قرار دارد، تعدادی از ساکنانش ماشینآلات راهسازی دارند و به همین دلیل با استفاده از تجهیزات شخصی، به تعریض و اصلاح مسیر پرداختند. یکی از اهالی این روستا گفت: پس از تصادفات اخیر، از جمله مرگ یکی از جوانان روستا، تصمیم به اقدام گرفتیم. وی ادامه داد: چند روزی است که برای حذف گردنه ضلع شمال جاده مشغول کار هستیم و خوشبختانه با کمک دیگر اهالی، کار به صورت قابل توجهی پیش میرود و انشاءا... گردنه های خطرناک را حذف خواهیم کرد.یکی از اعضای شورای اسلامی روستای باغجر نیز اعلام کرد که دیگر نمیتوانستند هر روز شاهد تصادفات و از دست دادن جان نزدیکان شان باشند. وقتی دیدند که اعتبارات دولتی محدود است، خودشان عزم خود را جزم کردند تا جاده را اصلاح کنند. یکی دیگر از اهالی روستا نیز گفت: مردم روستا علاوه بر فراهم کردن ماشینآلات مورد نیاز، از اراضی خود نیز گذشتند و قطعاتی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر را رایگان به اداره راهداری واگذار کردند.یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی این روستا نیز گفت: این اقدام شامل تعریض جاده در محدوده گردنهها و حذف پیچهای خطرناک به طول 2 کیلومتر است. همچنین مردم به استفاده از ماشینآلات شخصی اکتفا نکرده و برای تسریع کار، اقدام به اجاره ماشینآلات راهسازی کردهاند.
قدردانی برخی مسئولان از این اقدام مردمیاین حرکت خودجوش، واکنش مثبت برخی مسئولان را به همراه داشت. فرماندار سبزوار ضمن قدردانی از مردم روستای باغجر گفت: این اقدام جهادی میتواند زمینهساز اجرای طرح دوبانده شدن مسیر سبزوار - خوشاب - قوچان باشد. حامد قربانی همچنین بر لزوم مشارکت دستگاههای متولی در تکمیل این طرح تاکید کرد و افزود: مردم باغجر با تمام توان در این زمینه فعال شدهاند، اما این تلاش به تنهایی کافی نیست. وزارت راه باید اقدامات لازم را برای تامین بودجه و تکمیل طرح انجام دهد. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار نیز در این باره گفت: پیش از مشارکت اهالی روستای باغجر، این اداره ۱۲ کیلومتر از مسیر ۴۰ کیلومتری سبزوار به خوشاب را تعریض و ایمنسازی کرده است.
تعریض 2 کیلومتر از محور سبزوار- خوشاب توسط مردمعلی اصغر سمیعی زاده افزود: اهالی روستای باغجر ۲ کیلومتر از این مسیر را که دارای گردنهها و پیچهای خطرناک است،تعریض خواهند کرد و اداره راهداری با ماشینآلات راهسازی به آنها کمک میکند.وی همچنین درباره دوبانده شدن مسیر سبزوار - خوشاب - قوچان که به عنوان مسیر ترانزیتی به آسیای میانه شناخته میشود، گفت: این طرح از سال ۸۰ آغاز شده و یکی از بخشهای آن به طول ۱۰ کیلومتر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قسمتی از آن در همان سالها آسفالت شده است. متاسفانه، این طرح ملی در ۱۵ سال اخیر پیشرفتی نداشته است، اما با پیگیریهای انجام شده، قرار است از محل ماده ۲۳ اعتبار مناسبی برای ادامه این طرح اختصاص یابد.