تصور کنید در یک عصر دلانگیز تابستانی، با دستان کوچکتان دسته کنسول آتاری را گرفتهاید و غرق در دنیایی پیکسلدار و شگفتانگیز شدهاید؛ پمپ بنزینها را با هواپیما آتش میزنید، صداهای ۸ بیتی، رنگهای محدود و گیمپلی ساده اما اعتیادآور، خاطراتی را در ذهنمان حک کردهاند که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیستند. واقعیتش در این زندگی سخت و پردغدغه بزرگ سالی، چه کسی میتواند لذت فتح یک مرحله سخت در بازی «ماریو» یا همان قارچخور را فراموش کند؟ حالا تصور کنید این فرصت دوباره فراهم شود تا همان لحظات شیرین را با کیفیتی بالاتر و تجربهای بهروزتر تکرار کنیم. خبر خوب این است که با پیشرفت فناوری، کمپانیهای سازنده بازی به این فکر افتادهاند که نوستالژی را با فناوری جدید ترکیب کنند و بازیهای کلاسیک را با ظاهری جدید به کنسولهای نسل جدید بیاورند تا هم تجدید خاطرهای برای میان سالان باشد و هم نسل جدید گیمرها این امکان را داشته باشند تا با آثار ارزشمندی که تاریخساز شدهاند، آشنا شوند. در این مطلب سراغ چرایی این تصمیم و تازهترین مصادیقش خواهیم رفت.
به چه بازی کلاسیک میگویند؟
اصطلاح «بازی کلاسیک» معمولاً به عناوینی اطلاق میشود که در دهههای ۸۰، ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ میلادی منتشر شدهاند و تأثیر بسزایی بر صنعت بازیهای ویدئویی گذاشتهاند. این بازیها اغلب روی کنسولهایی مانند آتاری، نینتندو، سگا، پلیاستیشن ۱ و ۲ و ایکسباکس عرضه شدهاند و به دلایل مختلفی محبوبیت زیادی کسب کردهاند از جمله اینکه این بازیها، ایدههای جدیدی را به دنیای گیم معرفی کردند که تا پیش از آن وجود نداشت. از طرفی سادگی و در عین حال اعتیادآور بودن گیمپلی، یکی از عوامل اصلی موفقیت این بازیها بود. البته بازیهای کلاسیک اغلب داستانهای گیرا و شخصیتهای بهیادماندنی داشتند که بازیکنان را به خود جذب میکردند.
چرا این بازیها دوباره عرضه میشوند؟
عرضه مجدد بازیهای کلاسیک به یک ترند محبوب در صنعت گیم تبدیل شده است و دلایل متعددی پشت این موضوع وجود دارد که فراتر از صرفاً تقاضای طرفداران یا سودآوری آنی است:
سودآوری و کاهش ریسک| بازسازی یا ریمستر کردن بازیهای قدیمی از نظر اقتصادی بسیار جذاب است. هزینههای ساخت یک بازی کاملاً جدید بسیار بالا و توأم با ریسک است. در مقابل، بازیهای کلاسیک امتحان خود را پس دادهاند و مخاطبان وفادار خود را دارند. بازسازی آنها با هزینه کمتر و ریسک پایینتر، احتمال موفقیت تجاری را افزایش میدهد.
قدرت نوستالژی| نوستالژی یک نیروی محرکه قدرتمند در بازاریابی است. بازاریابی حول محور نوستالژی و خاطرات شیرین دوران کودکی و نوجوانی، بهخوبی میتواند مخاطبان قدیمی را جذب کند. این حس نوستالژی نه تنها در میان نسلهای قبلی گیمرها، بلکه در بین نسلهای جدیدتر هم وجود دارد.
پیشرفتهای فناوری| فناوری های جدید در زمینه گرافیک، صداگذاری و توسعه بازی، امکان بازسازی بازیهای قدیمی را با کیفیت بسیار بالاتر فراهم کردهاند. امروزه استودیوها میتوانند بازیهای پیکسلدار قدیمی را به آثاری با گرافیک بالا و جلوههای بصری خیرهکننده تبدیل کنند، بدون اینکه به هسته اصلی گیمپلی آسیبی وارد شود.
نجات از فراموشی| بازیهای ویدئویی به عنوان یک فرم هنری و فرهنگی، نیازمند حفظ و نگهداری هستند. بازسازی و ریمستر کردن بازیهای کلاسیک، نقش مهمی در حفظ این میراث ایفا میکند. این کار باعث میشود تا این آثار ارزشمند برای نسلهای آینده نیز در دسترس باشند و از فراموشی نجات پیدا کنند.
دردسر ایده تازه| گاهی اوقات صنعت گیم با کمبود ایدههای نو و اورجینال مواجه میشود. در چنین شرایطی، بازسازی بازیهای موفق گذشته میتواند راهی برای پر کردن این خلاء و ارائه محتوای باکیفیت به گیمرها باشد.
گذشته در لباس نو
در سالهای اخیر، شاهد عرضه مجدد بسیاری از بازیهای کلاسیک با شکل و شمایلی تازه بودهایم. برخی از این بازیها بهصورت ریمستر عرضه شدهاند، یعنی گرافیک و صداگذاری آنها بهبود یافته اما گیمپلی اصلی تغییر نکرده است. برخی دیگر هم بهصورت ریمیک بازسازی شدهاند، یعنی از نو طراحی شدهاند و علاوه بر بهبود گرافیک، گیمپلی و داستانسرایی آنها نیز تغییر کرده است. از جمله بازیهای کلاسیکی که قبلاً بازسازی شدهاند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
رزیدنت ایول (ریمیک)| «رزیدنت ایول» که در ایران با نام «شرِ شیطانی» هم شناخته میشود، یک بازی ترسناک و بقاست که توسط شرکت کپکام ساخته شده است. این بازی به دلیل فضاسازی دلهرهآور، معماهای چالشبرانگیز و موجودات ترسناک خود، به سرعت به یک پدیده تبدیل شد و ژانر ترسناک و بقا را در بازیهای ویدئویی به شکل امروزی تعریف کرد. اولین نسخه «رزیدنت ایول» در سال 1996 برای کنسول پلیاستیشن 1 منتشر شد. نسخه بازسازی شده این بازی در سال 2002 برای کنسول گیمکیوب عرضه شد و بعدها برای کنسولهای دیگر و رایانههای شخصی نیز پورت شد.
کرش باندیکوت (ریمستر)| «کرش باندیکوت» یک سری بازی پلتفرمر است که توسط شرکت ناتی داگ خلق شده است. شخصیت اصلی بازی، یک باندیکوت نارنجی به نام کرش است که باید مراحل مختلف را پشت سر بگذارد و دکتر نئو کورتکس را شکست دهد. این بازی به دلیل طراحی مراحل خلاقانه، گیمپلی سریع و روان و شخصیتهای دوستداشتنیاش، به سرعت به یکی از نمادهای پلیاستیشن 1 تبدیل شد. اما مجموعه «کرش باندیکوت: سهگانه دیوانهوار» در سال 2017 برای کنسول پلیاستیشن 4 عرضه شد و شامل ریمستر سه نسخه اول بازی («کرش باندیکوت»، «کرش باندیکوت 2: کورتکس استرایکز بک» و «کرش باندیکوت: وارپد») با گرافیک HD و بهبودهای جزئی در گیمپلی بود.
اسپایرو: سهگانه دوباره شعلهور شده (ریمستر)| «اسپایرو» یک سری بازی پلتفرمر و ماجراجویی است که شخصیت اصلی بازی، یک اژدهای بنفش کوچک به نام اسپایرو است که باید سرزمین اژدهاها را از شر نیروهای شیطانی نجات دهد. این بازی به دلیل دنیای رنگارنگ و فانتزی، گیمپلی روان و سرگرمکننده و شخصیت دوستداشتنی اسپایرو، به یکی از بازیهای محبوب پلیاستیشن 1 تبدیل شد. اولین نسخه «اسپایرو» در سال 1998 برای کنسول پلیاستیشن 1 منتشر و مجموعه «اسپایرو: سهگانه دوباره شعلهور شده» در سال 2018 برای کنسولهای پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی عرضه شد.
فاینال فانتزی 7 (ریمیک)| «فاینال فانتزی 7» یک بازی نقشآفرینی ژاپنی (JRPG) است که توسط شرکت اسکوئر ساخته شد. این بازی به دلیل داستان حماسی و پیچیده، شخصیتهای بهیادماندنی، موسیقی متن فوقالعاده و سیستم مبارزه نوآورانه، به عنوان یکی از بهترین بازیهای نقشآفرینی تاریخ شناخته میشود و تأثیر بسزایی بر ژانر JRPG گذاشته است. اولین نسخه «فاینال فانتزی 7» در سال 1997 برای کنسول پلیاستیشن 1 منتشر و نسخه ریمیک «فاینال فانتزی 7 ریمیک» در سال 2020 برای کنسول پلیاستیشن 4 عرضه شد. این بازی به طور کامل از نو طراحی شده و با گرافیک مدرن، سیستم مبارزه اکشنتر و بهروزتر، داستانسرایی گستردهتر و صداپیشگی کامل، تجربهای کاملاً جدید و در عین حال وفادار به نسخه اصلی را ارائه داد.

آینده بازگشت کلاسیکها
با توجه به موفقیت چشمگیر بازسازیهای قبلی، میتوان انتظار داشت که در آینده نیز شاهد عرضه مجدد بسیاری از بازیهای کلاسیک باشیم. برخی از عناوینی که احتمالاً در آینده بازسازی خواهند شد، عبارتند از:
متال گیر سالید| شایعاتی مبنی بر بازسازی این بازی مخفیکاری کلاسیک توسط استودیوی بلوپوینت گیمز وجود دارد.
سایلنت هیل| به نظر میرسد که کونامی (Konami) در حال کار روی نسخههای جدیدی از این سری بازی ترسناک است، از جمله یک ریمیک از نسخه دوم بازی.
افسانهی زلدا: اوکارینای زمان| بسیاری از طرفداران امیدوارند که نینتندو این بازی ماجراجویی کلاسیک را با گرافیک مدرن برای کنسول نینتندو سوییچ بازسازی کند.
کرونو تریگر| این بازی نقشآفرینی کلاسیک که توسط اسکوئرساخته شده، یکی از محبوبترین و تحسینشدهترین بازیهای تاریخ است و بازسازی آن میتواند تجربهای بینظیر را برای طرفداران به ارمغان بیاورد.