printlogo


3 هزار تاکسی فرسوده در نوبت نوسازی
هانیه غلامی

​​​​​​​
 «من راننده تاکسی هستم با یک پراید مدل ۸۴ که جلوی منزل در انتظار تعویض افتاده! باید برای تأمین هزینه خانواده کارگری کنم. چون ضامن معتبر ندارم و اگر تردد هم کنم به خاطر نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شوم.» این گلایه را یکی از رانندگان تاکسی در پیامی به سامانه پیامکی حرف مردم روزنامه خراسان مطرح کرده است. به گزارش «خراسان رضوی»، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد، با بیان این که اکنون بیش از 3 هزار تاکسی فرسوده فعال در مشهد وجود دارد، می‌گوید: قیمت نسبتاً بالای خودرو، تخصیص ناکافی خودرو با کاربری تاکسی، دشواری در تأمین تسهیلات بانکی مناسب، ارزش پایین گواهی اسقاط و تأخیر در فرایند پرداخت ارزش گواهی از موضوعاتی است که فرایند تعویض تاکسی های فرسوده را با مشکل مواجه می کند.


«هر ماه یک جای این ماشین خراب می‌شود و باید کلی هزینه قطعات بدهم، چرا که ماشین فرسوده است و در معاینه فنی تأیید نمی شود، از طرفی در نوبت تعویض هم هستم، ممکن است امروز چندین میلیون خرج موتور و ... کنم فردا نوبتم برای تعویض شود، هیچ چیز مشخص نیست، اگر شرایط مالی اجازه می‌داد منتظر دریافت تسهیلات نمی‌ماندم و خودم ماشینم را عوض می کردم.» طرح تعویض تاکسی های فرسوده از سال 1401 در استان آغاز شده است. 4شهریور سال 1402 روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «تردد 4450 تاکسی فرسوده در مشهد» به ضرورت تسریع در این موضوع پرداخته بود. با وجود اقداماتی که در این خصوص انجام شده است، همچنان حدود یک سوم از تاکسی‌ های فعال در سطح شهر فرسوده هستند.
مشکلات رانندگان تاکسی برای تعویض خودرو
همه ما تجربه سفر درون شهری با تاکسی‌ها را داشته و شاهد بوده ‌ایم در کنار تاکسی ‌های نو، تاکسی‌های فرسوده بسیاری نیز در حال خدمات‌دهی به شهروندان هستند. وقتی با رانندگان این تاکسی‌ها همکلام می‌شویم، دل پردردی دارند. از هزینه های سنگینی که باید برای دریافت معاینه فنی بپردازند تا ماه ها و بعضاً سال‌ها انتظار در نوبت تعویض. در گفت و گو با یکی از رانندگان تاکسی که تازه چند ماهی است توانسته تاکسی جدید خود را تحویل بگیرد، از مشکلاتی که در این مسیر داشته است، سوال می‌کنیم که می‌گوید: «قبل از تعویض به دلیل فرسوده بودن تاکسی در حالی که معاینه هر 6تا 7 ماه باید انجام شود، برای تاکسی فرسوده هر 3 ماه باید انجام شود و اگر بخواهیم برای ماشین خرج کنیم 30 تا 40 میلیون هزینه دارد. به ما می‌گویند باید ماشین شما تمیز باشد تا شهروندان ناراحت نشوند، این حرف درست است اما وقتی خودرو فرسوده است چه می‌شود کرد؟!»  این راننده تاکسی ادامه می‌دهد: «بعد هم که برای تعویض اقدام می‌کنیم، ماشینی را که بیرون قیمتش 150 تا 200 میلیون تومان است، در نهایت 60 میلیون از ما برمی‌دارند. ما چطور برای این ماشین هزینه کنیم تا نوبت مان برای تعویض شود. من وقتی برای طرح تعویض اقدام کردم، به خاطر 200 میلیون تسهیلات 4 ضامن و مبلغ زیادی سفته از من گرفتند، بعد هم 3 سال در نوبت تعویض بودم و اکنون حدودا 5 ماه است خودرو تحویل من شده است. الان هم با وجود این که بنا بوده است بخشی از قسط توسط تاکسیرانی پرداخت شود، ولی من باید 5 میلیون و 700 هزارتومان قسط ماهانه را واریز کنم تا زمانی که دولت برای سازمان یارانه بریزد، یک میلیون و 400 هزار تومان را به من بدهد.» برای پیگیری روند طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به سراغ مرتضی چایچی مطلق، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد می‌‌رویم و درباره روند جایگزینی و تعویض تاکسی‌‌های فرسوده با او گفت و گو می‌ کنیم.
فعالیت 3 هزار و 464 تاکسی فرسوده در خیابان‌های مشهد
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد درباره تعداد تاکسی ‌های فرسوده و اقداماتی که برای تعویض آن‌ها انجام شده است، به «خراسان رضوی» می‌گوید: در حال حاضر، 10180 دستگاه تاکسی در شهر مشهد مقدس فعال است و از این تعداد 3464 دستگاه دارای سن بیش از 12 سال و فرسوده هستند که لازم است برای نوسازی این تعداد، اقدامات موثری انجام شود. بر این اساس تلاش شده تا ضمن رایزنی با حوزه‎ های متولی در زمینه تأمین ناوگان مناسب برای ارائه خدمات تاکسیرانی، امکان پرداخت بخشی از قیمت خودرو به صورت تسهیلات را نیز فراهم آوریم. مرتضی چایچی مطلق می‌ افزاید: در این راستا مذاکرات متعددی با اتحادیه حمل‎ و نقل مسافر شهری کشور صورت ‎گرفته است که نتیجه آن قرارگیری ترکیب بیشتری از خودروهای بنزینی و برقی گروه خودروسازی ایران خودرو، کرمان موتور، فردا موتور و سایپا در سبد خودروهای قابل انتخاب توسط تاکسیرانان محترم بوده است. با توجه به استقبال تاکسیرانان از تنوع مذکور، در سال جاری تاکنون تعداد 8 دستگاه خودرو از شرکت فردا موتور به ناوگان تاکسیرانی شهر مشهد مقدس و تعداد 22 دستگاه خودروی سورن شرکت ایران خودرو اضافه شده است.
یک سال معافیت از پرداخت بهای خطوط برای نوسازی تاکسی بدون تسهیلات
وی با اشاره به اخذ مجوز اعطای تسهیلات جدید نوسازی ناوگان تاکسیرانی از شورای اسلامی شهر مشهد ادامه می‌ دهد: در حال رایزنی با بانک ‎های عامل و تأمین منابع مالی لازم برای پرداخت تسهیلات از سوی بانک‎ها هستیم، ضمن آن که مطابق مصوبه بهای خدمات سال 1404 تمامی تاکسیرانانی که بدون استفاده از تسهیلات کارسازی شده شهرداری در سال‎های 1403 و 1404 اقدام به نوسازی ناوگان کرده اند، به مدت یک سال از پرداخت بهای فعالیت در خطوط تاکسیرانی معاف خواهند بود. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال که رانندگان تاکسی برای تعویض خودروی خود چه اقدامی باید انجام دهند، اظهار کرد: همکاران محترم تاکسیران برای نوسازی ناوگان تاکسی فرسوده لازم است ابتدا در سایت نوسازی ناوگان فرسوده ثبت نام و پس از معرفی به بانک برای دریافت وام نوسازی اقدام به اسقاط و نوسازی خودرو کنند. از چایچی مطلق درباره مشکلات و چالش هایی که تاکسیرانان در مسیر روند تعویض تاکسی های فرسوده دارند، سوال می کنیم که پاسخ می دهد: قیمت نسبتاً بالای خودرو، تخصیص ناکافی خودرو با کاربری تاکسی، دشواری در تأمین تسهیلات بانکی مناسب، ارزش پایین گواهی اسقاط و تأخیر در فرایند پرداخت ارزش گواهی از موضوعاتی است که فرایند تعویض تاکسی های فرسوده را با مشکل مواجه می‌کند.