تست نهایی فاز یک خط 3 قطارشهری مشهد که شبکه مترویی را به حرم مطهر رضوی متصل می کند با حضور شهردار مشهد و دیگر مسئولان انجام شد

سالهاست تسهیل زیارت برای دلدادگان امام مهربانیها یکی از مطالبات مهم مردم و دغدغههای مسئولان شهری در مشهد بوده است؛ دغدغه ای که با همت شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد روز گذشته با تست نهایی فاز یک خط 3 قطار شهری مشهد به تحقق نزدیک شد تا مترو به حرم برسد. اتفاقی که برای زیارت آسان دلدادگان امام هشتم(ع) تحقق یافته است تا در سال جدید زائران امام رئوف(ع) با ایمنترین وسیله و کمترین هزینه خود را به بارگاه ملکوتی امام هشتم برسانند.عملیات تست نهایی فاز یک خط 3 قطارشهری مشهد با حضور شهردار و رئیس شورای شهر مشهد، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، فرماندار مشهد، معاون استاندار و جمعی از دیگر مسئولان استانی برگزار شد. به گزارش «خراسان رضوی»، محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد در این مراسم گفت: إنشاءا... در دهه کرامت با حضور رئیس جمهور و مقامات عالی کشوری، استانی و شهری این خط را زیربار ترافیک میبریم. وی با اشاره به نصب پلهبرقیهای ایستگاهها گفت: علت اینکه در بهرهبرداری از خط 3 تأخیر به وجود آمد، این بود که اوراق مشارکت 8 ماه با تأخیر اتفاق افتاد، بحث ناترازی و تعطیلی کارخانهها در بعضی روزها نیز بود، علاوه بر آن در ورود پله برقیها نیز تأخیر به وجود آمد. اکنون همه وارد و در این مسیر نصب شده و تنها مقدار اندکی در میدان شهدا مانده است. شهردار مشهد درباره اهمیت فاز یک خط 3 قطارشهری مشهد گفت: یکی از مهمترین بخشهای خط سه قطار شهری، ۶ کیلومتری است که از پایانه امام رضا(ع) آغاز میشود و در صحن باب الجواد(ع) به زائران سرویسدهی میکند. این بخش با طی مسیر به سمت میدان شهدا به عنوان بزرگترین جزیره ایستگاهی که خط دو، سه و چهار را به یکدیگر متصل میکند، منتهی میشود. قلندرشریف تصریح کرد: خط سه از شهرک ابوذر در ابتدای جاده نیشابور شروع میشود، از سیدی عبور میکند، به پایانه امام رضا(ع) میرسد، پس از آن به بابالجواد(ع) حرم مطهر و میدان شهدا، سپس بولوار فردوسی و انتهای آن به قاسمآباد میرسد و الهیه انتهای خط است. فاز اول خط سه از این رو اهمیت دارد که مترو را به حرم مطهر امام رضا(ع) متصل میکند. وی با بیان این که فاز اول خط سه به نوعی اولین مسیر ریلی در جهان است که به یک مکان مذهبی سرویسدهی خواهد کرد، افزود: در مجموع بهرهبرداری فاز اول خط سه، زائران عزیز را با ارزانترین و سریعترین شکل از ورودیهای مشهد فرودگاه، راهآهن و پایانه مسافربری به حرم مطهر میرساند.
عیدی مدیریت شهری برای مردممهدی ناصحی رئیس شورای شهر مشهد نیز با اشاره به این که حرکت قطار شهری در خط 3 حاصل تلاش صدها هزار ساعت نخبهترین نیروهای این کشور است، گفت: موضوع قطارشهری، حساس و جزو فناوریهای برتر است. حدود 4 هزار نفر در خط 3 قطارشهری کار می کنند. اگر این خط قطارشهری در این دوره انجام نمیشد، دیگر نمیشد این کار را با این نرخ تورم انجام داد. وی افزود: امیدواریم این خدمتی که در اختیار مردم برای زیارت حرم مطهر قرار میگیرد باعث خیر و برکت برای شهر شود. میدانید ارزانترین و پاک ترین تردد در شهر، قطارشهری است؛ افتخار بزرگی است که این کار در دوره ما رقم خورد و خط 3 در مدار خدمت قرار گرفت. امیدوارم که مردم عزیز این عیدی را از ما بپذیرند و امام رضا(ع) نیز از عملکرد ما خشنود باشد.
تشکیل پیشکمیسیون ملی زیارت
به ریاست معاون اول رئیس جمهورحجت الاسلام علیعسگری، معاون استاندار نیز از تشکیل پیشکمیسیون کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: در پیشنهادها و مصوباتی که ما منظور نظر قرار دادهایم ، قطارشهری مشهد به صورت خاص مورد توجه و در اولویت است و امیدواریم تصویب شود. وی افزود: خوشحالیم که با کمک شهردار و حمایت شورا، قرارگاه خاتم و مدیرعامل قطارشهری سوار بر قطار پاک با قیمت ارزان هستیم. امیدواریم سپاه و دولت در سایر حوزهها به خصوص قطار سریعالسیر مشهد-تهران و قطار مشهد-گرگان ایفای نقش کنند.
قطار شهری مشهد؛ پروژه ای برای همهرحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه وشهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) هم با اشاره به ایفای نقش این قرارگاه در حوزههای زیرساختی کشور به ویژه در بخش مترو گفت: پروژه متروی مشهد به ویژه فاز اول آن، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ این پروژه نه تنها یکی از بزرگترین پروژههای مترو در کشور است، بلکه به عنوان مهمترین پروژه مترویی برای شیعیان در داخل و خارج از کشور به شمار میرود. اتصال مبادی ورودی شهر مقدس مشهد به ایستگاه بابالجواد(ع) از خطوط مختلف، یکی از دستاوردهای مهم این پروژه خواهد بود. همچنین بهرهبرداری از خطوط مترو با امکانات و ساخت داخل ایران، از دستاوردهای برجسته این پروژههاست؛ این اقدام موجب افتخار است.
لزوم نگاه به مشهد؛ فراتر از سطح ملیحجتالاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش میکنیم امکانات دولت را به مشهد به عنوان یک کلانشهر بینالمللی بیاوریم و نگاهی فراتر از نگاه ملی به مشهد داشته باشند. طی جلسات مختلف با رئیس جمهور محترم، ایشان هم بر این نگاه تأکید و تصریح کردند. همچنین مشهد به سقفی که به عنوان یک کلانشهر مذهبی از آن انتظار می رود، برسد و نقش خودش را در حوزههای فرهنگی و اقتصادی و گردشگری در کشور ایفا کند.
لزوم بازسازی ناوگان حمل و نقلی در مشهدسیدحسن حسینی فرماندار مشهد نیز گفت: قطعا همه وظیفه داریم بهترین امکانات را با بهترین کیفیت به زائران ارائه دهیم. از این رو شاهد هستیم خط 3 قطارشهری با تأمین اعتبارات دارد به بهرهبرداری میرسد. ما در مشهد مقدس هم در زمینه قطار بین مشهد و تهران و هم در زمینه شهر فرودگاهی و هم در زمینه اتوبوس نیاز داریم که ناوگان به شکل مناسبی بازسازی شود.
دولت باید کمک کندکیانوش کیامرز مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز گفت: نکته ویژهای که در مورد ایستگاه بابالجواد(ع) وجود دارد، معماری آن است که متناسب با فضای حرم مطهر رضوی است. ما با همت شرکت بهرهبرداری، 2 قطار را برای خط 3 آماده کردهایم. امیدواریم مسئولان استانی کمک کنند تا بتوانیم از دولت قطار دریافت کنیم. ایستگاههای خط 3، 120 متری است و در ایستگاه باب الجواد(ع) در عمق 35 متری زیرزمین است و عمیقترین ایستگاه این خط در میدان شهدا در 45 متری است. قطارهایی که برای خط 3 طراحی شده است 6 واگن دارد و ظرفیت مسافری که هر قطار در خط 3 میتواند جابهجا کند، حدود 1500 نفر است. باز هم میگویم کمبود قطار داریم و دولت باید کمک کند.