printlogo


فرهنگ‌سازی همه چیز است
شایان اله‌آبادی | خبرنگار

در سالی که گذشت بلاگرهای بسیاری دیده شدند و به نوعی کارشان گرفت. بعضی‌ها روش‌های عجیبی برای دیده شدن انتخاب کردند؛ از حاشیه تا شوخی‌های سخیف و... اما برخی بلاگرها هم بودند که گرچه کارشان بی‌عیب و نقص نبود اما کمتر اسیر حاشیه شدند و تلاش کردند محتوای سالمی تولید کنند. با پایان سال سراغ یکی از این افراد رفتیم که به‌خاطر خلاقیتش دیده شد و شاید بتوان او را یکی از پدیده‌های سال در شبکه‌های اجتماعی دانست یعنی احمد مهربان.
​​​​​​​
اجازه می‌دهم سناریو خودش بیاید
احمد مهربان که 26 سال دارد با شوخی‌های مودبانه و... شناخته شد. در ابتدا از او درباره شروع کارش و زمانی که برای نوشتن سناریو می‌گذارد، می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «چند سالی است در این حوزه فعالیت می‌کنم، منتها در سالی که گذشت کارهای بنده بسیار دیده شد. به‌طور معمول اجازه می‌دهم سناریو خودش بیاید و به آن فکر نمی‌کنم. توجهم بیشتر روی عادت و رفتارهایی است که روزانه داریم و به آن‌ها توجه نمی‌کنیم. همچنین تیم ما سعی می‌کند در قالب کمدی به شرایط جامعه، اقتصاد و... واکنش نشان بدهد».
 
شوخی سالم خلاقیت بیشتری می‌خواهد
مهربان درباره شعار فعالیتش هم می‌گوید: «شعار ما شاد باشید است. بنده بر این باورم که یکی از شریف‌ترین کارهایی که یک انسان می‌تواند انجام دهد شاد کردن دیگران است و از طرف دیگر در این شرایط اقتصادی و حال روحی مردم به نظرم رسید که این کار به آن‌ها کمک می‌کند». احمد در خصوص شروع بلاگری سالم و بدون‌ حاشیه می‌گوید: «فردی که می‌خواهد بلاگر طنز شود اگر سراغ شوخی‌های مودبانه و خانوادگی برود می‌تواند موفق شود منتها مسیر کمی برای او سخت‌تر پیش می‌رود چون خلاقیت بیشتری می‌خواهد. این‌که تلاش کنی مردم را درست بخندانی و لابه‌لای خنداندن هم بخواهی به یک نکته ریزی اشاره و فرهنگ‌سازی کنی کمی سخت است. خودم چند سالی طول کشید تا روشم نتیجه داد، البته برای نسل جدید بد نشد چون ما این جاده را برایشان هموار کردیم».
 
توصیه‌ای به بلاگرهای جوان‌تر
این بلاگر جوان با بیان این‌که معمولا در فضای مجازی باب شده بود که بخواهند به‌طور دیگری دیده شوند که از نظر او جالب نیست، گفت: «در این راه رقیب زیاد است که در آینده حتی از این هم بیشتر خواهد شد ولی نمی‌توان جلوی کسی را که عاشق این کار و خلاق است و ایده‌های نویی دارد، گرفت. اگر بخواهم یک توصیه به دوستانی که اول این مسیر هستند بکنم این است که تا جایی که می‌توانید سعی کنید ویدئوهایتان براساس خلاقیت خودتان و تیم‌تان باشد نه این که بخواهید کپی بکنید. اگر هم روزی خواستید کپی کنید یک چیزی به آن ایده اضافه کنید و عینا همان را نسازید».
 
اهمیت تاثیرگذاری روی مخاطب
این بلاگر جوان راجع به پربازدیدترین ویدئوهایش و نظرات مردم می‌گوید: «تعریف از خود نیست اما ویدئوهایی که بازدیدهای میلیونی داشتند کم نبودند. مردم بیشتر از لحن و میمیک‌هایی که در کارها انجام می‌دهم و جمله (نه خدا شاهده) خوش‌شان آمده. البته این جمله باید با همان حس‌وحال گفته بشود تا مزه بدهد. همچنین خیلی از من می‌خواهند که جمله (هی داد بی داد) را در کلیپ‌ها استفاده کنم. اما گفت‌وگوی‌مان به فرهنگ‌سازی در فضای مجازی می‌کشد که مهربان می‌گوید: «در یک جمله بگویم که فرهنگ‌سازی همه چیز است. همه کسانی که به نحوی خلق اثر می‌کنند و در هر حوزه‌ای مخاطب دارند، در واقع روی آن افراد تاثیر می‌گذارند. من بارها تلاش کردم این کار را بکنم. عرض کردم چه در عادت‌های درست‌و‌غلطی که ما داریم و چه در وجه بزرگ ترش بنده بارها مخصوصا در استوری‌ها به مناسبت‌های مختلفی که در ایران باستان وجود داشته و امروزه کمرنگ شده است، اشاره کردم. اساسا براین باورم که ریشه خیلی از مشکلات ما کمرنگ شدن فرهنگ اصیل ایرانی است که بر پایه راستی و درستی است».