printlogo


گجتی برای لمس دنیای مجازی

​​​​​​​

تقلید حس لمس انسان
مهندسان دانشگاه «نورث وسترن» (Northwesten) آمریکا، دستگاه پوشیدنی کوچکی ساختند که می‌تواند با تقلید از حس پیچیده لمس انسان، این امکان را برای همه افراد حتی نابینایان فراهم کند. این دستگاه جمع‌وجور، سبک و بی‌سیم مستقیماً روی پوست می‌نشیند و نیرو را در هر جهتی اعمال می‌کند تا طیف وسیعی از احساسات از جمله لرزش، فشار، کشش، لغزش و پیچش را ایجاد کند. همچنین می‌تواند این افکت‌ها را ترکیب کرده و سرعت را تنظیم کند تا حس لامسه واقعی‌تر و ظریف‌تری ایجاد کند. انرژی این دستگاه توسط یک باتری قابل شارژ کوچک تامین و به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث به هدست‌های واقعیت مجازی و گوشی‌های هوشمند متصل می‌شود. طراحی کارآمد و قابل حمل این دستگاه به آن اجازه می‌‎دهد تا در هر نقطه از بدن قرار گیرد، با سایر محرک ها استفاده شود یا در لوازم الکترونیکی پوشیدنی موجود ادغام شود.
احساس ریتم موسیقی برای ناشنوایان
محققان پتانسیل این دستگاه را برای بهبود واقعیت مجازی، کمک به کاربران کم‎‌بینا برای پیمایش در محیط‌هایشان، شبیه‌سازی بافت‌ها روی صفحه‌های تخت برای خرید آنلاین، ارائه بازخورد لمسی در طول بازدیدهای پزشکی از راه دور و حتی افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند،ایجاد کردند تا ریتم موسیقی را از طریق پوست خود احساس کنند. دانشمند ارشد این تحقیق، پروفسور جان‌ای‌راجرز اظهار کرد: بیشتر دستگاه‌های لمسی فعلی فقط پوست را فشار می‌دهند، اما پوست می‌تواند قابلیت احساسی بیشتری داشته باشد و هدف ما ساختن دستگاهی بود که بتواند انواع حس‌های لمسی را درست مانند زندگی واقعی ایجاد کند.
زنده کردن دنیای مجازی
این فناوری بر اساس نوع خاصی از محرک، به نام محرک آزادی کامل حرکت (FOM) است که می‌تواند در هر جهت و با سرعت‌های مختلف حرکت کند. درنتیجه به دستگاه اجازه می‌دهد تا با تنظیم نحوه و مکان حرکت پوست، انواع مختلفی از احساسات را مانند نیشگون گرفتن، ضربه زدن یا فشردن ایجاد کند. در طرف دیگر دستگاه، تیم یک شتاب‌سنج اضافه کرد که به آن امکان می‌دهد جهت‌گیری خود را در فضا بسنجد. با این اطلاعات، سیستم می‌تواند بازخورد لمسی را بر اساس زمینه کاربر ارائه دهد. به عنوان مثال، این دستگاه می‌تواند حرکت محرک را ردیابی کند و اطلاعاتی درباره سرعت، شتاب و چرخش آن ارائه دهد. راجرز گفت: «ما توانستیم تمام ویژگی‌های موسیقی را بشکنیم و آن‌ها را بدون از دست دادن اطلاعات ظریف مربوط به سازهای خاص، به صورت احساسات لمسی ترسیم کنیم. این فقط یک نمونه از این است که چگونه می توان از حس لامسه برای تکمیل یک تجربه حسی دیگر استفاده کرد. ما فکر می‌کنیم که سیستم ما می‌تواند به کاهش بیشتر شکاف بین دنیای دیجیتال و فیزیکی کمک کند. با افزودن حس لامسه واقعی، تعاملات دیجیتالی می‌توانند طبیعی‌تر و جذاب‌تر شوند.