آیت ا... علم الهدی در بازدید از ایستگاه باب الجواد عليه السلام در مجاورت حرم مطهر رضوی مطرح کرد:
ایستگاه باب الجواد علیه السلام از فاز نخست خط 3 قطارشهری مشهد روز گذشته میزبان آیت ا... علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بود تا از پیشرفت های یکی از مهمترین خطوط قطارشهری کشور که خطوط قطارشهری مشهد را به حرم مطهر رضوی متصل می کند، بازدید کند. در این بازدید شهردار، رئیس شورای شهر مشهد و جمعی دیگر از مدیران شهری، آیت ا... علم الهدی را همراهی کردند.
به گزارش «خراسان آنلاین»، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در حاشیه بازدید خود از فاز یک خط ۳ قطار شهری مشهد بیان کرد: غیر از مسئله حمل و نقل دو مسئله بزرگ دیگر؛ مشکل پارکینگ و مسئله اسکان زائر با بهره برداری از خط سه قطارشهری مشهد حل می شود. آیت ا... علم الهدی با بیان این که خط 3 قطارشهری ویژگی ممتازی نسبت به دیگر خطوط ریلی مشهد دارد، افزود: این خط، تمامی شهر را به حرم مطهر متصل کرده و مشهد را به محور وجود مقدس امام رضا(ع) پیوند زده است؛ محوری که باید در همه خدمات شهری حفظ شود. وی تصریح کرد: با افتتاح خط سوم، تمام خطوط ریلی مشهد به حرم مطهر متصل می شود و این محوریت در توسعه شهری باید همچنان تداوم یابد. نماینده ولی فقیه در استان خطاب به اعضای شورای شهر مشهد گفت: این خط سه که شما درست کردید تنها این نیست که وسیله حمل و نقل ایجاد کردید، آنچه مهم است این است که مسئله ترافیک، پارکینگ و اسکان زائر را حل کردید. وی افزود: با ایجاد خط سوم، شهرداری میتواند زمینهای انتهای سیدی و خیابان طبرسی را برای احداث پارکینگهای بزرگ مورد استفاده قرار دهد؛ مردم میتوانند خودروهای خود را در این پارکینگها پارک کرده و با مترو به حرم مشرف شوند. این روش بسیار آسانتر و کمهزینهتر از ساخت پارکینگ در بافت متراکم اطراف حرم است. آیتا... علمالهدی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، با این اتصال ریلی، زائران میتوانند در مناطق دورتر همچون طبرسی، سیدی، وکیلآباد و قاسمآباد اقامت کنند و از طریق مترو به راحتی به حرم دسترسی داشته باشند. این مسئله، فشار اسکان را از اطراف حرم کاهش میدهد و مشکل اقامت زائران در ایام پیک زیارتی مانند دهه آخر صفر و نوروز را تا حد زیادی برطرف میکند. امام جمعه مشهد با تاکید بر لزوم اطلاعرسانی این دستاورد گفت: از رسانهها میخواهم این نکته مهم را به مردم توضیح دهند که خط سوم تنها یک جریان حمل و نقل نبوده که شورای شهر حل کرده است، بلکه یک جریانی است که مشکل اساسی اسکان و پارکینگ را حل کرده است. وی در پایان ضمن توصیه به حفظ اخلاص در انجام این خدمات اظهار کرد: تمام امکانات اجتماعی، سیاسی و مادی دربرابر خدمتی که به امام رضا(ع) انجام میشود، ارزشی ندارد. آنچه ارزش دارد، پاداش الهی و رضایت حضرت رضا(ع) است. مراقب باشید که شیطان اخلاص شما را مخدوش نکند و با نیت پاک، به خدمت ادامه دهید.
«بابالجواد علیه السلام» زیباترین ایستگاه قطار شهری کشور است
همچنین، محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به این که در دهه کرامت و ایام ولادت حضرت علیبنموسیالرضا(ع) آماده افتتاح رسمی فاز یک خط ۳ قطار شهری هستیم، گفت: این قسمت از خطوط متروی مشهد، مهمترین محدوده مترویی کشور است و زائران را از خطوط مترو به حرم مطهر رضوی می رساند؛ محل ورودی ایستگاه در ورودی حرم مطهر است و در آینده از زیرگذر به رواق ها هم به صورت مستقیم به مردم سرویسدهی خواهد شد که این یک پروژه مشترک با آستان قدس رضوی خواهد بود. وی در ادامه با اشاره به این که وضعیت متروی مشهد در کل کشور بینظیر است، گفت: در همین هفته ایستگاه انتهایی خط ۲ که در شهرک سلامت است، به بهرهبرداری خواهد رسید و به این ترتیب خط ۲ به طور کامل مورد استفاده مردم قرار میگیرد. خط ۴ نیز در حال حفاری است و از تقاطع خیابان آیتا... عبادی و کاشانی عبور کرده و درحال پیشرفت به سمت میدان شهدا هستیم. خط ۳ هم در فاز اول که تا پایان اردیبهشت ماه به بهرهبرداری میرسد و در فازهای دیگر در حال حفاری در محدوده قاسمآباد هستیم. شهردار مشهد در ادامه با بیان این که ما هنوز در خط یک مشکل واگن داریم چرا که نیاز این خط ۱۲۰ دستگاه بوده اما با ۶۰ دستگاه مشغول سرویسدهی است، گفت: در خط ۲ کمبود واگن نداریم اما واگنهای خط ۳ باید با کمک دولت تامین شود. شهردار مشهد همچنین درباره طراحی ایستگاه باب الجواد علیه السلام فاز نخست خط 3 قطارشهری مشهد نیز گفت: زیباترین ایستگاه قطار شهری کشور در ایستگاه بابالجواد علیه السلام خط سوم قطارشهری مشهد اجرا شده است. طراحی این ایستگاه به گونه ای است که با ورود به سکوهای ایستگاه، شباهت معماری به حرم مطهر رضوی بیشتر میشود تا زائران از همان لحظه پیاده شدن، حس ورود به حریم حرم را تجربه کنند.
دولت تا امروز نتوانسته واگن های خط 3 را تامین کند
مهدی ناصحی، رئیس شورای شهر مشهد نیز گفت: با توجه به منابعی که مدیریت شهری در اختیار دارد، امکان تأمین وجوه مرتبط با کلان پروژهها عمدتاً فراهم نیست. بر همین اساس یکی از کارهایی که انجام دادهایم، این است که از منابع مختلف این تأمین اعتبار صورت بگیرد تا روند خدمت به مردم، متوقف نشود. وی افزود: حقیقت این است که امکان اداره شهر با بودجههای جاری شهرداری وجود ندارد. گاهی اوقات، قرارگاه خاتم الانبیا(ص) صدها میلیارد تومان از مدیریت شهری مشهد طلبکار میشود، اما بازهم کار را متوقف نمیکند. شهرداری باید روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد تا بتواند هم از عهده پرداخت ماهیانه ۱۴۵۰ میلیارد تومان هزینههای جاری خود بربیاید و هم به پروژهها برسد.
کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز بیان کرد: خط ۳ مترو به طول ۳۰ کیلومتر از انتهای قاسمآباد تا شهرک ابوذر درحال حفاری تونل است و الان دستگاه TBM در محدوده چهارراه مخابرات است. وی افزود: ۷ ایستگاه در مسیر قرار دارد که ۳ ایستگاه را در اردیبهشت ماه وارد مدار مسافرگیری میکنیم. کیامرز در مورد کمبود واگن در خطوط مترو از جمله خط ۳ قطار شهری گفت: تا امروز دولت نتوانسته واگنها را تامین کند و ما فعلا برای شروع سرویسدهی از خط ۲، یک قطار و تا ۳ ماه دیگر یک قطار دیگر با سرفاصله ۱۵ دقیقه مسافرگیری را شروع میکنیم و امید داریم دولت این موضوع را پیگیری کند.
همتیان، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد نیز گفت: با زحماتی که در قرارگاه خاتمالانبیا(ص) و همچنین شرکت احداث قطار شهری کشیدند، در حال حاضر وضعیت فاز یک خط ۳ قطار شهری به مرز ۹۵ درصد بهرهبرداری و ساخت ۳ ایستگاه میدان شهدا، بابالجواد(ع) و پایانه مسافربری رسیده است. ما در شرکت بهره برداری به محض این که فاز اول خط ۳ قطار شهری افتتاح شود، اقدامات لازم را برای تامین نیروی انسانی، تامین واگن و تجهیزات متناسب خواهیم داشت تا بتوانیم خدمت رسانی به زائران و مجاوران حرم علی بن موسیالرضا(ع) داشته باشیم.