printlogo


فرش ایرانی؛ نمادی از شکوه و احترام در مراسم تدفین پاپ
فائزه مهاجر، روزنامه نگار

در مراسم تدفین رهبر کاتولیک‌های جهان، در تصاویر مراسم وداع چند ده هزار نفری مسیحیان با پاپ فرانسیس تصویری توجه ایرانیان را به خود جلب کرد. در محل کلیسای سن پی‌یترو یکی از مکان‌های مقدس و مورد احترام مسیحیان یک فرش ایرانی زیبا با نقشی منحصر به فرد خودنمایی می‌کرد که تابوت پاپ فرانسیس روی آن قرار داشت. این فرش زیبا و متفاوت یک فرش‌ دستباف ارسالی از شهر ملایر بود که به طور خاص و برای هدیه به واتیکان بافته شده بود، با قدمتی در حدود صد سال و در ابعاد 5 متر در 7 متر. حضور فرش ایرانی در مراسم مذهبی و فرهنگی جهانی با این ابعاد گسترده، نشان از جایگاه والای هنر اصیل ایرانی در میان جهانیان دارد. در دنیای امروز که نمادها و نشانه‌های فرهنگی نقش مهمی در بیان هویت ملت‌ها ایفا می‌کنند، فرش ایرانی با جایگاه بی‌بدیل خود در آیین‌های رسمی جهان می‌تواند سفیر فرهنگ و هنر ایران زمین باشد و این اتفاق می‌تواند نشان از سنتی دیرینه باشد که پیوندی عمیق میان هنر ایرانی و آیین‌های مذهبی مسیحی را آشکار می‌کند.

​​​​​​​
سنت فرش ایرانی در واتیکان
در تصاویر ثبت‌شده از 50 سال گذشته، به روشنی دیده می‌شود که تابوت پاپ‌های درگذشته بر روی قالی‌هایی بافته شده در ایران، خصوصاً با نقش‌های سنتی مانند هریس، قرار می‌گیرد. این انتخاب تنها جنبه تزیینی ندارد، بلکه می‌تواند بیانگر احترام، شکوه و قداستی باشد که به این مراسم اختصاص داده می‌شود. حضور فرش ایرانی در چنین مراسمی، نمادی از اصالت فرهنگی و هنر والا است که فراتر از مرزهای جغرافیایی، مورد تحسین قرار گرفته است. فرش ایرانی علاوه بر مراسم تدفین پاپ در مراسمات دیگر واتیکان هم کاربرد دارد. نمونه‌های دیگری از فرش‌های شرقی در واتیکان از جمله قالی ترکمن با نقش ماری‌گل که در آیین‌های تدفین کاردینال‌ها و مقامات بلندپایه مذهبی به کار می‌رود و همچنین در مراسم عبادی خاص مانند دعای روز جمعه نیک، بارها دیده شده که پاپ بر فرشی ایرانی زانو می‌زند؛ حرکتی که خود بیانگر نهایت فروتنی و قداست است.
پیوند تاریخی میان ایران و واتیکان
ارتباط میان هنر ایرانی و واتیکان قدمتی چند صد ساله دارد. از قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی، در دوران صفویان، قالی‌های نفیس ایرانی به عنوان هدایایی گرانبها به دربارهای اروپایی، از جمله واتیکان فرستاده می‌شد. شاه عباس صفوی، به عنوان یکی از حامیان بزرگ هنر قالیبافی، به خوبی از قدرت نرم فرش ایرانی برای تحکیم روابط دیپلماتیک آگاه بود. در قرون بعد، به ویژه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی، علاقه به هنرهای اسلامی و ایرانی در اروپا و در واتیکان رشد چشمگیری یافت. این علاقه منجر به شکل‌گیری مجموعه‌هایی از آثار هنری ایرانی در موزه‌ها و نهادهای مذهبی اروپا شد. قالی‌های ایرانی نه تنها در موزه‌ها به نمایش درآمدند، بلکه زینت‌بخش اتاق‌ها و تالارهای مهم نیز شدند و به طور طبیعی، در آیین‌های رسمی و تشریفاتی اهمیت ویژه‌ای یافتند.
ویژگی‌های بی‌بدیل فرش ایرانی
اما چه چیزی باعث شده که فرش ایرانی تا این اندازه در رویدادهای جهانی معتبر باشد؟ پاسخ را باید در کیفیت بی‌نظیر بافت، تنوع رنگ‌ها، غنای نقش‌ها و عمق معنایی که در طراحی آن‌ها نهفته است جستجو کرد. قالی‌هایی از مراکز بزرگ قالیبافی همچون کاشان، تبریز و اصفهان که به عنوان نمادهای برجسته فرهنگ ایرانی شناخته می‌شوند. این فرش‌ها با ظرافتی مثال‌زدنی و با استفاده از رنگ‌های طبیعی و طرح‌های الهام‌گرفته از هنر، عرفان و هندسه ایرانی  اسلامی خلق شده‌اند، ویژگی که منحصر به تاریخ و فرهنگ و هنر سرزمین ما ایران است و هر تار و پود فرش ایرانی داستانی از تاریخ، فرهنگ و باورهای مردم این سرزمین را روایت می‌کند.
فرش ایرانی، پیام‌آور صلح و گفت‌وگوی فرهنگی
امروزه، در جهانی که درگیر بحران‌های فرهنگی و هویتی است، هنرهایی همچون قالیبافی ایرانی می‌توانند به عنوان پیام‌آوران صلح و گفت‌وگو عمل کنند. حضور فرش ایرانی در مراسم تدفین پاپ، فراتر از زیبایی‌شناسی صرف، حامل پیام‌های مهمی است؛ رابطه تنگاتنگ دین و فرهنگ، دو جزء جدایی ناپذیر هویت انسانی و پیوند پایدار میان ادیان و فرهنگ‌ها. اصلی که پاپ فقید همواره بر آن تاکید داشت. وقتی تابوت پاپ فرانسیس  بر فرشی ایرانی نهاده شد و میلیون‌ها نفر این تصویر را در سراسر جهان دیدند، در حقیقت شاهد تلاقی دو فرهنگ بزرگ بودند: مسیحیت و تمدن ایرانی-اسلامی. این صحنه، نمادی از احترام متقابل و ارج نهادن به میراث‌های مشترک بشری بود.
آینده فرش ایرانی در عرصه جهانی
با وجود چالش‌هایی چون رقابت صنعتی و تولید انبوه فرش‌های ماشینی، فرش دستباف ایرانی همچنان جایگاه خود را در صحنه جهانی حفظ کرده است، اما حفظ این جایگاه، نیازمند توجه بیشتر به کیفیت، آموزش نسل‌های جدید بافندگان و تقویت دیپلماسی فرهنگی است. فرش ایرانی با جایگاهی که در جهان دارد نباید تنها به عنوان یک کالای لوکس، بلکه به عنوان حامل ارزش‌های فرهنگی معرفی شود. حضور در رویدادهای بین‌المللی، همکاری با موزه‌ها و نهادهای هنری جهان و ایجاد پلتفرم‌های جدید برای معرفی فرش ایرانی، می‌تواند نقش مهمی در حفظ و ارتقای این میراث گران‌بها ایفا کند. قالی ایرانی، فراتر از یک دست‌بافته‌ی زیبا، حامل پیامی از عشق، صلح، احترام و فرهنگ است. حضور آن در مهم‌ترین آیین‌های جهانی مانند مراسم تدفین پاپ، یادآور این حقیقت است که هنر اصیل، مرز نمی‌شناسد و می‌تواند همچون پلی میان ملت‌ها و فرهنگ‌ها عمل کند.