printlogo


گزارش «خراسان» از وضعیت عرضه و فروش بلیت سفر به مشهد در دهه کرامت
کمبود بلیت، روی اعصاب زائران!
سید محمدمهدی هاشمی

 ​​​​​​​

با فرا رسیدن دهه کرامت و در شرایطی که کمتر از 10 روز تا ولادت با سعادت حضرت رضا (ع) باقی مانده است شهر مشهد در ابعاد مختلف آماده میزبانی از زائرانی است که از سراسر کشور برای زیارت و ابراز ارادت به هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت راهی مشهد می شوند. طبیعتا در چنین ایامی که از آن به عنوان اوج سفر زائر به مشهد یاد می شود؛ آمادگی برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل زائران به مشهد و پس از این ایام از مشهد به دیگر شهرها نکته‌ای مهم است که بی توجهی به آن در مبدا شهرهای دیگر باعث کاهش سفر زائر به مشهد و در مبدا مشهد باعث سرگردانی و افزایش هزینه های زائران خواهد شد. به همین بهانه ظرفیت بلیت هوایی، ریلی و زمینی را از مبدا و مقصد مشهد برای سفر در ایام ولادت امام هشتم (ع) مورد بررسی قرار دادیم.
قیمت های فضایی بلیت هوایی
با توجه به این که ولادت حضرت رضا (ع) مصادف با روز جمعه 19 اردیبهشت است؛ بهترین زمان برای سفر زائران به مشهد روز پنج شنبه 18 اردیبهشت و بازگشت به شهر مبدا در روز جمعه یا شنبه 20 اردیبهشت است. با همین پیش فرض به سایت های فروش بلیت هواپیما مراجع کردیم تا موضوع را بررسی کنیم. با وارد کردن تاریخ 18 اردیبهشت از مبدا تهران به مقصد مشهد به رغم این که همچنان حدود 10 روز تا این تاریخ باقیمانده است؛ تنها دو پرواز کلاس بیزینس با قیمت بلیت بیش از 6 میلیون تومانی موجود بود که با توجه به تفاوت قیمت حدود دو برابری با قیمت بلیت اکونومی، حتی برای بسیاری از زائرانی که از هواپیما برای سفر استفاده می کنند هم گران است. پس از بررسی بیش از 5 سایت فروش بلیت تنها یکی از این سایت ها بلیت پرواز اکونومی تهران به مشهد را داشت که همان هم ساعت اعلام شده برای رسیدن به مشهد ساعت 17 بود. این مسئله در پرواز هایی به مبدا های دیگر هم وجود داشت و غیر از مبدا اهواز که پرواز اکونومی به مشهد با قیمت 4 میلیون و 300 هزار تمان قیمت داشت؛ پرواز از مبدا تبریز به مشهد فقط در کلاس بیزینس با قیمت حدود 8 میلیون تومانی بود و از مبدا شهرهای شیراز و اصفهان هیچ پروازی به مقصد مشهد در این تاریخ (18 اردیبهشت) وجود نداشت.
راه زمینی ناهموار!
یکی از مهم ترین وسائل حمل و نقل که با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه با پرواز برای سفر در میان مردم بسیار محبوب است، استفاده از قطار و حمل و نقل ریلی است. لذا این بار برای بررسی موضوع بلیت های موجود قطار از مبدا تهران به مقصد مشهد را بررسی کردیم. مطابق بررسی بیش از 5 سایت فروش بلیت قطار؛ در هفته آینده فقط برای روز های شنبه 13 اردیبهشت و یک شنبه 14 اردیبهشت بلیت موجود بود و ظرفیت بلیت روزهای دیگر تا انتهای هفته تکمیل شده بود. از طرفی در این دو روز هم اکثر بلیت ها مربوط به قطارهای کوپه ای 4 نفره 5 ستاره بود که با قیمت 1 میلیون و 590 هزار تومان به فروش می رسید. البته برای روز جمعه 19 اردیبهشت هم بلیت موجود بود که با توجه به ساعت حرکت قطار در بهترین حالت ساعت 16 روز جمعه به مشهد می رسید.  همچنین از مبدا شهر های تبریز، اهواز و شیراز هیچ قطاری و از مبدا اصفهان فقط یک قطار 5 ستاره با قیمت 2.366.500 تومان آن هم برای روز جمعه موجود بود که ظهر شنبه هفته بعدش به مشهد می رسید. بلیت اتوبوس اما نسبت به بلیت پرواز و بلیت قطار وضعیت بهتری داشت و غیر از مبدا اهواز که اتوبوسی به مقصد مشهد نداشت؛ از تمامی این مبداها بلیت به مقصد مشهد وجود داشت. قیمت بلیت اتوبوس تهران به مشهد 669.500 تومان، تبریز به مشهد 1.118.000 تومان، شیراز به مشهد 1.004.000تومان و اصفهان به مشهد 927هزار تومان بود. نکته ای که وجود داشت این بود که تمامی این قیمت ها متعلق به اتوبوس های VIP بود و اتوبوس ارزان تری نسبت به این نرخ ها وجود نداشت.
بازگشت دشوار
مطابق بررسی خبرنگار روزنامه «خراسان رضوی»، وضعیت موجوی بلیت از مبدا مشهد به این مقاصد به مراتب بدتر بود! مثلا برای روزهای 19 و 20 اردیبهشت تنها یک پرواز کلاس پرمیوم اکونومی به مقصد تهران وجود داشت که قیمت بلیت آن با این که نوشته شده بود که مطابق با نرخ رسمی ایرلاین است اما با قیمت 7 میلیون و 280 هزار تومان عرضع می شد که از قیمت بلیت کلاس بیزینس ایرلاین های دیگر در همین مسیر بیشتر بود. همچنین پرواز مشهد به شیراز با قیمت 4.179.500 تومان، مشهد به تبریز 4.445.900 تومان و مشهد به اهواز با قیمت 4.013.000 تومان هرچند با ظرفیت کم اما موجود بودند. درخور ذکر است که پروازی برای اصفهان در دو روز جمعه و شنبه و به مقصد تبریز در تاریخ شنبه وجود نداشت و ظرفیت ها تکمیل بودند. همچنین برای این دو روز به غیر از یک قطار 5 ستاره با قیمت 2.366.500 تومان به مقصد اصفهان به هیچ کدام از این مقاصد قطاری وجود نداشت و ظرفیت ها تکمیل شده بود.