توسعه و پیشرفت مقوله هایی چندبعدی هستند که ضعف در هر کدام از این وجوه تمام مجموعه را دچار مشکل می کند. بزرگ ترین شهرک صنعتی استان خراسان رضوی به رغم امکانات فراوان و نقش بسزایی که در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی و تجاری استان ایفا میکند اما با ضعف های بسیاری هم روبهروست که باعث ایجاد مشکل برای کارگران شاغل در این شهرک و مردمان اطراف شهرک شده است. مصائب دسترسی به شهرک صنعتی توس به علت ضعف در زیرساخت های مواصلاتی منتهی به شهرک، مشکلات بهداشتی و پرسه آزادانه تعداد زیادی از سگ های ولگرد در محوطه شهرک صنعتی توس، از مواردی است که اصلا شایسته این شهرک صنعتی نیست و ضرورت اقدام عاجل برای حل این مشکلات را دوچندان می کند.
اولین مشکلی که برای دسترسی به شهرک صنعتی توس با آن مواجه شدم، نبود اتوبوس هایی به این مقصد بود و عملا راهی به جز استفاده از خودروهای سواری و تاکسی برای رسیدن به شهرک در دسترس نبود. با تمام این اوصاف از مشهد و از مسیر بزرگراه پیامبر اعظم(ص) راهی شهرک شدم. جاده انحرافی که با عبور از زیرگذر وارد بولوار شهرک صنعتی می شد، شرایط جالبی نداشت و عملا هیچ خودروی بزرگی مثل تریلی یا کامیون امکان عبور از این زیرگذر را نداشت، باید راه بیشتری را برای رسیدن به دور برگردان و برگشت از لاین مخالف طی می کرد. پس از عبور از این زیرگذر وارد بولواری شدم که هم ظاهر مناسبی داشت و هم از آسفالت جدید و با کیفیتی برخوردار بود؛اما تنها مشکل این بود که هیچ گونه دوربرگردانی در میانه این بولوار طولانی جایگذاری نشده بود و اگر کسی از این سمت میخواست به بازار گل که آن طرف بولوار بود برود؛ باید تا مقابل فاز دو شهرک صنعتی می رفت و پس از طی کردن یک مسیر طولانی دوباره با نصف همان راه را برمی گشت.
حتی سرویس بهداشتی هم ندارد
پس از طی این بولوار طولانی به ورودی فاز یک شهرک صنعتی توس رسیدم و وارد شهرک شدم. ورودی شهرک وضعیت و ظاهر خوبی داشت. به داخل یکی از سوپرمارکت های داخل شهرک رفتم و از مهمترین مشکلات شهرک صنعتی سوال کردم که فروشنده این گونه جوابم را داد: در داخل شهرک سرویس بهداشتی عمومی موجود نیست و از طرفی از ورودی جاده شاندیز که به سمت شهرک صنعتی می آیید و وارد جاده حسن آباد که میشوید شرایط جاده خیلی بد است، یعنی هم آسفالت موج موج است و هم سه لاین ورودی ماشین یک دفعه تبدیل به یک لاین میشود. یعنی شما اگر صبح ساعت ۶ تا ۸ اینجا بیایید به ترافیک برخورد میکنید و حداقل ۲۰ دقیقه داخل ترافیک گیر می کنید. این طرف از سمت جاده قوچان شرایط خوبی دارد و تازه آسفالت کرده اند و از حاشیه جاده تا خود نگهبانی ورودی شهرک جاده خوبی دارد؛اما فاز دو شهرک، آسفالت خیلی خرابی دارد و ورودی آن آسفالتش خراب است. مشکل دیگر این است که سگ ولگرد این جا خیلی زیاد است و همه هم گشنه هستند و دنبال غذا میگردند که خطرناک است.
برای بررسی موضوع به فاز دو شهرک صنعتی توس رفتم. در بدو ورود به بولوار ورودی توجهم به کیفیت بسیار بد آسفالت جاده جلب شد و البته سگ ولگردی که پارس کنان به دنبال خودرویی در حال دویدن بود.
وارد یکی از خیابان های فرعی در فاز دوم شدم و از نگهبانی یکی از شرکت ها درباره کیفیت پایین آسفالت سوال کردم که گفت: تازه این جا که خوب است اگر می خواهی وضعیت بد آسفالت را ببینی، از حاشیه جاده سنتو (بزرگراه پیامبر اعظم) در کنار بیمارستان طالقانی تا این جا وضعیت خیلی نامطلوب است. به آدرسی که نگهبان داده بود رفتم و در کنار جاده ایستادم تا وضعیت جاده را بررسی کنم. آسفالت جاده کاملا ترک خورده بود و دچار پستی بلندی بود. هر خودرویی که از روی این آسفالت عبور می کرد آن قدر تکان می خورد و بالا و پایین می شد که راننده مجبور می شد به گوشه های نزدیک به خاکی برود که هم گرد و خاک می کرد و هم بسیار خطرناک بود.
شهرک در محاصره جاده های خراب
این بار برای بررسی مشکل ورودی جاده منتهی به شهرک صنعتی به سمت جاده ورودی از سمت جاده شاندیز رفتم. این جا با وضعیتی بدتر مواجه شدم؛ چون علاوه بر کیفیت بسیار پایین آسفالت که دارای ترک ها و ناهمواری های بسیار بود، عرض جاده هم بسیار کم بود و جاده هم خیلی پیچ در پیچ بود که احتمال تصادف خودروها را افزایش می داد. در فاصله حدودا یک کیلومتری تا سه راهی جاده شاندیز توقف کردم تا درباره وضعیت از اهالی سوال کنم. وارد یک مغازه ابزارفروشی در همان نزدیکی شدم و از فروشنده درباره وضعیت جاده و ترافیک آن سوال کردم که پاسخ داد: این جا هم صبح ها و هم عصرها خیلی ترافیک می شود. بسیاری این جا از داخل خاکی می روند که گرد وخاک ایجاد میشود و همیشه ما از این نظر هم مشکل داریم. عرض جاده خیلی کم است ما هم این جا شاخه می گذاریم که مردم داخل خاکی نیایند اما باز هم تاثیری ندارد. شلوغی این جا خیلی زیاد است و حتی صبح ها تا آخر ویرانی هم ترافیک می شود. علاوه بر این چون عرض جاده کم است، تصادف زیاد است. این جا جزو شاندیز حساب می شود و بارها گفته شده که این جاده را تعریض خواهند کرد اما تا الان که خبری نشده است. فقط ازسمت جاده سنتو تا شهرک صنعتی را هم تعریض کرده اند و هم آسفالت را ترمیم کرده اند. آن جاده دو لاین دارد و خوب است؛ اما این جاده بسیار خراب است. هر روز هم دو تا افسر می گذارند یکی سرجاده و یکی هم نزدیک شهرک که ماشین ها را هدایت کنند اما خب فایده ای ندارد و ترافیک که این گونه کم نمی شود.
روزی نیست که تصادف نباشد
وی می افزاید: روزی نیست که این جا تصادف نداشته باشیم چون ترافیک که می شود یکی که سریع ترمز میگیرد می بینیم دو سه ماشین به هم برخورد میکنند. تازه وقتی که زمان پیک رفت و آمد نیست، یک ستون ماشین پشت سر هم قرار می گیرند که خب خطرناک است. دست اندازهایی هم که گذاشته اند هیچ تاثیری ندارد و برخی با سرعت که رد میشوند علاوه بر گرد وخاک، ایجاد خطر هم میکنند. از طرفی پنج شنبه جمعه ها هم خیلی این جا شلوغ می شود. بعضی وقت ها جاده آن طرف که ترافیک می شود همه از این جا می آیند که از ترافیک آخرهفته شاندیز هم فرار کنند. مشکلات این جا مسئله یک یا دو روز در هفته نیست و هر روز ما با این مشکلات مواجهیم.
راهم را به سمت جاده شاندیز ادامه دادم و در مسیر با ستون های خودرویی مواجه شدم که علاوه بر ایجاد گرد و خاک به سختی و با سرعت پایین تردد می کردند. علاوه بر این سگ های ولگرد در آن منطقه به وفور به چشم می خوردند و در همان اطراف می چرخیدند. به پمپ گازی که در همان نزدیکی بود، رفتم و از متصدی پمپ گاز هم درباره وضعیت جاده در ساعت های پیک رفت و آمد سوال کردم که گفت: صبح ها و عصرها که کارخانه ها تعطیل می شوند سر سه راهی ویرانی به شدت شلوغ می شود و ترافیک تقریبا تا خود شهرک صنعتی ادامه پیدا میکند. این جا معلوم هم نیست که شاندیز باید رسیدگی کند یا مشهد و دعواست که جزو کدام یکی از این دو هست و هر کسی یک چیزی می گوید. از طرفی عده ای میگویند وظیفه پیگیری با دهیاری ویرانی است. الان ما مشکلات دیگری هم داریم همین آشغال ها را ببینید که آن سمت خیابان روی هم تلنبار شده و کنار جاده است. همین ها را کسی جمع نمی کند و فقط ماهی یک بار از سمت دهیاری می آیند و آشغال ها را همین جا آتش میزنند و میروند.