printlogo


در نشست استاندار با معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد
اهمیت راه های استان در اقتصاد ملی

استاندار خراسان رضوی گفت: توجه به راه‌های این استان علاوه بر تردد مسافران، از لحاظ اقتصاد ملی اهمیت دارد.  به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری  در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه راه‌ها در خراسان رضوی، راه‌های نرفته زیادی داریم که توجه به این مقوله علاوه بر تردد مسافران، از لحاظ اقتصاد ملی دارای اهمیت است. وی افزود: خراسان رضوی در مسیر راهگذرهای شرق-غرب و شمال-جنوب قرار دارد و محورهای مواصلاتی دوغارون، سرخس، خواف و لطف‌آباد به مشهد از شاهراه‌های ارتباطی مهم این استان محسوب می‌شوند.  استاندار خراسان رضوی با اشاره به گستردگی و پراکندگی راه‌ها در استان ادامه داد: در سطح خراسان رضوی راه‌های فرعی بسیاری وجود دارد که بار ترافیکی بالایی را تحمل می‌کنند و باید از منظر نوع مسیر و میزان اعتبار، به‎سازی شوند و ارتقا یابند.  مظفری بیان کرد: نیازها و مطالبات برای کیفیت‌بخشی به محورهای مواصلاتی استان زیاد است؛ اما منابع محدودی در اختیار داریم که باید با تلفیق اعتبارات، مسائل را برطرف کنیم.  وی تصریح کرد: سالانه ۳۰ میلیون مسافر و زائر به مشهد و خراسان رضوی سفر می‌کنند و مردم خدمات دولت و وزارت راه و شهرسازی را در همین مسیرها و جاده‌ها مشاهده می‌کنند.  استاندار خراسان رضوی با اشاره به اعتبارات تملک دارایی اضافه کرد: در هر مرحله‌ای که مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان لازم باشد کمک کنند، آمادگی کامل وجود دارد.   همچنین معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: قطار مشهد-گلبهار یکی از کلان‌طرح‌های شرق کشور است که باید هرچه سریع‌تر تعیین‌ تکلیف شود.  سیدعبدا... ارجائی با بیان این که زیرسازی این خط آهن انجام شده و آماده ریل‌گذاری است، افزود: اتصال آن به قطار شهری مشهد از نظر وزارت راه و شهرسازی مشکلی ایجاد نمی‌کند و شهرداری مشهد باید برای به سرانجام رسیدن این طرح نظر خود را اعلام کند. 
وی ادامه داد: اعتبار تهیه ریل خط آهن مشهد-گلبهار ۱.۲ همت است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تخصیص خواهد یافت و درخواست داریم بقیه آن از ناحیه اعتبارات استانی تأمین شود.  وی بیان کرد: امتداد این خط ریلی تا چناران به طول ۱۰ کیلومتر یکی از مطالبات بحق مردم است که این وزارتخانه در صورت همکاری، تملک زمین و رفع معارضات، آمادگی اجرای آن را دارد.  ارجائی با اشاره به ساخت آزادراه مشهد-چناران تصریح کرد: حجم تردد خودروها در این مسیر بالاست و باعث اتلاف وقت مردم و هدررفت سوخت به‌عنوان سرمایه ملی می‌شود که نیاز است، زودتر به سرانجام برسد.  وی اضافه کرد: مطالعات قطار برقی مشهد-تهران هم انجام شده و دارای ردیف اعتباری است که در حال بررسی این طرح برای آغاز از سمت حومه تهران هستیم.  معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: هزینه راه‌اندازی قطار برقی تهران-مشهد با احتساب ناوگان حمل‌ونقلی ۱.۷ همت است که قابلیت افزایش سرعت تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.