printlogo


استاندار در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:
سند توسعه محور شرق باید عملیاتی شود


​​​​​​​
استاندار خراسان رضوی در نشست توسعه همکاری استان خراسان رضوی با سازمان منطقه آزاد صنعتی- تجاری چابهار خواستار عملیاتی شدن سند توسعه محور شرق کشور شد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی در این نشست، چابهار را یکی از مناطق استثنایی و راهبردی کشور توصیف کرد و گفت: در حال حاضر سالانه ۲۶ میلیون تن سنگ‌آهن از خراسان استخراج می‌شود که در نهایت از مناطق جنوبی کشور برای صادرات ارسال می‌شود. اگر بتوانیم زنجیره فراوری را تا حدی در همان خراسان رضوی تکمیل کنیم و صادرات را از طریق چابهار انجام دهیم، هم بهره‌وری اقتصادی بالاتر خواهد بود و هم فشار کمتری به سایر زیرساخت‌های کشور وارد می‌شود.
مظفری همچنین با اشاره به موضوع ترانزیت و کریدورهای بین‌المللی گفت: بحث کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب بسیار جدی است و اگر امروز برای بهره‌گیری از این کریدورها اقدامی نکنیم، کشورهای منطقه مسیرهای جایگزین خواهند یافت. نباید زمان را از دست بدهیم. سند توسعه محور شرق نیز باید عملیاتی شود. می‌توان به جمعیت یک و نیم میلیارد نفری از طریق این کریدورها وصل شد. کشورهای آسیای میانه برای اتصال به دریا، باید از مسیر جنوب ایران بگذرند و البته اگر دیر اقدام کنیم، حتما جایگزینی پیدا خواهند کرد.
وی  پیشنهاد داد: تشکیل یک تیم مشترک میان خراسان رضوی و سازمان منطقه آزاد چابهار برای پیگیری ظرفیت‌های همکاری و تدوین بسته‌های اجرایی، ضروری است. نباید به پیشنهادهای کوچک بسنده کرد؛ بلکه باید به دنبال نقشه‌ای جامع برای نقش‌آفرینی کلان منطقه جنوب شرق در توسعه ملی باشیم.
تحول در تجارت شرق کشور با رفع محدودیت تردد کامیون‌های منطقه آزاد
محمدسعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار نیز در این نشست با اشاره به مشکلات حمل و نقل کالا در کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون تنها ۸ درصد از حمل کالا در کشور از طریق راه‌آهن انجام می‌شود و در بسیاری از مناطق حتی این رقم به 3درصد هم نمی‌رسد. عمده بار با کامیون حمل می‌شود، اما مقررات دست‌وپاگیر مانع بهره‌گیری از ظرفیت کامیون‌های پلاک منطقه آزاد شده است. همان رفتاری که با کامیون‌های ترانزیتی خارجی از ترکیه و افغانستان در کشور صورت می‌گیرد، باید برای کامیون‌های منطقه آزاد نیز اجرایی شود. اگر بتوانیم امکان تردد ۳ تا ۴ هزار دستگاه کامیون پلاک منطقه آزاد را فراهم کنیم، یک تحول جدی در حوزه صادرات و واردات رخ خواهد داد و دیگر شاهد معطلی کالا در بنادر یا گره‌های لجستیکی در مسیر صادرات به ویژه از استان‌های شرقی نخواهیم بود.
وی افزود: خوشبختانه با حمایت استاندار سیستان و بلوچستان، مجوز تردد کامیون‌های پلاک منطقه آزاد در این استان صادر شده، اما پیشنهاد ما این است که شورای تأمین مشترک بین استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تشکیل شود تا امکان تردد این کامیون‌ها در سه استان فراهم شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تا تکمیل زیرساخت‌های ریلی، باید از ظرفیت‌های موجود حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده کنیم و مسیر را برای توسعه صادرات، ترانزیت و رونق اقتصادی شرق ایران هموار سازیم.
وی افزود: از اتاق بازرگانی خراسان رضوی و پارک علم و فناوری مشهد انتظار داریم که به شکل جدی در انتقال فناوری و ایجاد ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان دو منطقه همکاری کنند. پارک علم و فناوری مشهد ظرفیت‌های ارزشمندی دارد، در حالی‌که در چابهار به شدت با کمبود شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه هستیم. تعداد این شرکت‌ها در منطقه، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
اربابی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که یک تبادل اطلاعاتی ساختارمند میان پارک علم و فناوری خراسان رضوی و دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار شکل بگیرد تا زمینه توسعه فناوری و نوآوری در منطقه فراهم شود.
اربابی اظهار کرد: ما آمادگی داریم با همکاری استان‌هایی نظیر خراسان رضوی، زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری در حوزه‌های شیلات، صنایع تبدیلی، لجستیک و فناوری را گسترش دهیم.