printlogo


نگرانی‌ها از نابودی اشتیاق به یادگیری توسط هوش‌مصنوعی

نسل جدید اپلیکیشن‌های هوش‌مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی، جمنای و دیپ‌سیک، تکالیف دانش‌آموزان را انجام می‌دهند، قادرند مقالات ابتکاری بنویسند یا محتوای یک سخنرانی را طی چند ثانیه آماده کنند. در این بین، اوایل امسال پژوهشگرانی در شرکت مایکروسافت و دانشگاه کارنگی‌ملون در ایالات‌متحده دریافتند که وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی مولد باعث می‌شود کارکنان مهارت‌های اصلی مانند خلاقیت، قضاوت و حل‌مسئله را از دست بدهند. به گزارش « ایندیپندنت»، پژوهشگران در مقاله‌ای که یافته‌های آن‌ها را شرح می‌دهد، نوشتند: «فناوری‌ها در صورت استفاده نادرست از آن‌ها ممکن است به زوال توانایی‌های شناختی منجر شوند و [اتفاقا هم] می‌شوند؛ توانایی‌هایی که باید حفظ شوند».



گرفتن فرصت یادگیری از انسان‌ها
یکی از تناقض‌های کلیدی اتوماسیون این است که شما با مکانیزه کردن کارهای روتین و واگذاری رسیدگی به حالات استثنایی به کاربر انسانی، فرصت‌ تمرین‌های همیشگی را که برای تقویت قضاوت [استنباط] و توان شناختی فرد لازم است، از او می‌گیرید». اگر به آینده دورتر نگاه کنیم، سامانه‌های پیشرفته هوش مصنوعی ممکن است ما را وادار کنند تا در نحوه یادگیری [امور] زندگی، در جهانی که اغلب کارها در آن حتی ضروری هم نیستند، تجدیدنظر کنیم و خود را بی‌نیاز از یادگیری ببینیم».
یادگیری همچنان مهم خواهد ماند
از زمانی که دیپ‌بلو شرکت آی‌بی‌ام نزدیک به ۳۰ سال پیش، گری کاسپاروف را شکست داد، رایانه‌ها پیوسته در حال غلبه بر قهرمانان انسانی در شطرنج بوده‌اند اما افراد همچنان از بازی کردن و تماشای شطرنج لذت می‌برند. به همین ترتیب، اگر هوش مصنوعی بر دانش مسلط شود، ما همچنان از کسب آن لذت خواهیم برد. این بدان معناست که حتی در چنین سناریویی برای آینده، یادگیری همچنان جایگاه خود را حفظ می‌کند. پروفسور باستروم استاد دانشگاه آکسفورد نوشت: «فکر می‌کنم اشتیاق به یادگیری می‌تواند زندگی در فراغت را بسیار غنی‌تر کند. گشودن ذهن به سوی علم، تاریخ و فلسفه، به‌منظور آشکار کردن زمینه گسترده‌تری از الگوها و معانی که زندگی ما در آن‌ها جای دارد». این [اظهارات]، بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های مشابهی است که النئور روزولت، فعال اجتماعی که بر ارزش ذاتی یادگیری تاکید داشت، نزدیک به یک قرن پیش بیان کرد. این که یادگیری صرفا وسیله‌ای برای نیل به هدف نیست، بلکه خود یک هدف است. او گفته بود: «موضوع اساسی این است که باید یاد بگیری. یاد گرفتن و زندگی کردن.»