
چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز، با حضور اندیشمندان و نخبگان ایران و 16 کشور، روز گذشته به میزبانی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) در مشهد آغاز به کار کرد.
در قالب برنامههای چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز، 10 کمیته علمی با عنوان «امام رضا(ع) و تربیت اجتماعی و سیاسی»، «امام رضا (ع) و تربیت اقتصادی»، «امام رضا(ع) و تربیت اخلاقی»، «امام رضا (ع) و تربیت معنوی»، «امام رضا (ع) و تربیت زیستی و جسمی»، «امام رضا(ع) و تربیت عقلانی»، «امام رضا(ع)، تربیت و زیارت»، «امام رضا(ع)، تربیت در عصر رسانه و فضای مجازی»، «امام رضا (ع)، تربیت، هنر و معماری» و «امام رضا(ع) خانواده، جمعیت و فرزندآوری» با ارائه مقالات و سخنرانی پژوهشگران ملی و بینالمللی برگزار شد.
ضرورت بهره مندی جامعه از الگوی تربیتی سیره رضوی
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در افتتاحیه چهارمین کنگره بینالمللی حضرت رضا(ع) به تبیین شاخصههای تربیتی سیره رضوی پرداخت و بر ضرورت تحقق آن در جامعه اسلامی تاکید کرد. عبدالحمید طالبی، با اشاره به ١٠ شاخصه در تربیت از منظر احادیث معصومین(ع)، اولین مورد را تربیت تدریجی دانست و گفت: از مهم ترین دستورات معصومین(ع)، تدریجی بودن امر تربیت است؛ همه ما در تربیت فرزندان و دانشجویان باید تدریجی بودن را رعایت و ظرفیتسنجی کنیم؛ همان گونه که ائمه معصومین(ع) ظرفیت دانشی مخاطب را ملاک میدانستند.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بر اهمیت تربیت تدریجی و سنجیده با درنظرگرفتن ظرفیت مخاطبان تاکید و ابراز کرد: باید با نسل نوجوان و جوان متناسب با ظرفیت آنان سخن گفت و سعهصدر داشت.طالبی همچنین با اشاره به اهمیت ارائه الگوی مناسب بهعنوان یکی از اصول مهم تربیتی اسلام، اظهار کرد: ارائه محسوس و نامحسوس الگو، از سخنرانی جاذبه بیشتری دارد و باید تلاش شود صاحبان اخلاق و رفتار اسلامی را الگوی نسل جوان قرار داد و آنان را به قناعت و استفاده از لذتهای حلال و سبک زندگی سالم دعوت کرد.
طالبی در تبیین الگوی مفهوم تربیتی، بر لزوم پایبندی به وقار و متانت در راستای جذب حداکثری تاکید کرد و ضمن اشاره به اهمیت «قول لین»، پنج اصل اساسی در این الگو را خدامحوری، ارتقای روحیه و انگیزه، توجه به سلامت جسم و روح، اخلاقمداری مبتنی بر دعوت مردم به دانش، اخلاق نیکو و تعامل موثر با جامعه دانست.
طالبی حکمرانی تعلیم و تربیت را راهکاری برای حل مسائل جامعه با نگاه تربیتی دانست و بر اهمیت پرداختن به نظریه حکمرانی، رویکرد سیستمی و آیندهنگری در این زمینه تاکید کرد.
وی ضمن تبیین لزوم اتخاذ نگرش اسلامی در حکمرانی تعلیم و تربیت، به نقش محتوا و معلم در این عرصه اشاره و اظهار کرد: باید فعال و آیندهنگر بود و با خلق سرمایه انسانی متعهد، به تحقق الگوی ایرانی، اسلامی پیشرفت کمک کرد.این خبر حاکی است، این کنگره، شب گذشته با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان داد.