وزیر آموزش و پرورش در سفر به خراسان رضوی مطرح کرد
آموزش ها در مدارس حافظه محور و منفعل است
وزیر آموزش و پرورش در سفر به خراسان رضوی گفت: آموزش و برنامه درسی فعلی دانش آموزان حافظهمحور و منفعل است و باید به سمت آموزش مهارتمحور و فعال در مدارس حرکت کنیم.
علیرضا کاظمی در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و نشست مشترک اعضای شورا و روسای ادارات آموزش و پرورش افزود: سهم هنرستانها با نگاه این که دانشآموزان پس از مدرسه دارای مهارت باشند، باید به ۷۰ درصد در آموزش برسد، ادغام مدارس کارودانش و فنی و حرفهای در هنرستانها میتواند در این خصوص ظرفیت ۲ برابری ایجاد کند. وی با اشاره به این که مدرسهسازی کافی نیست، تأکیدکرد: باید به نهضت کیفیتبخشی آموزشی با محوریت توانمندسازی معلمان و مدیران به عنوان کلید تحول آموزش و پرورش نیز توجه شود. کاظمی ادامه داد: امسال ۸۵ هزار ردیف استخدامی در آموزشوپرورش اخذشده و همچنین ۲۰ هزار خدمتگزار نیز در مدارس بهکارگیری خواهند شد. به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش گفت: برای بهرهبرداری مناسب از فناوری هوش مصنوعی در این وزارتخانه تعریف شدهاست، در نخستین مرحله ۲ میلیون دانشآموز و ۱۰۰هزار معلم درتابستان امسال، استفاده از نرمافزارهای هوش مصنوعی را فراخواهندگرفت. درگام دوم کاربَری یا کار با هوش مصنوعی به جامعه هدف این وزارتخانه آموخته خواهدشد تا در گام سوم آن ها بتوانند با هوش مصنوعی تولید محتوا انجام دهند. وی با اشاره به طرح «میدان همدلی» در مدارس گفت: با الگوی جهادی و مردمی ساخت زمین چمن مصنوعی برای ایجاد نشاط در محیطهای آموزشی در حال اجراست و تجهیزات ایجاد ۵۰ زمین چمن مصنوعی به این استان هدیه داده میشود.
بهرهبرداری از 705 مدرسه تا پایان سال در استان
استاندار خراسان رضوی نیز گفت: ۷۰۵ مدرسه تا پایان امسال با بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی و هماهنگی بیندستگاهی طبق برنامهریزی انجام شده به مدارس استان افزوده میشود. غلامحسین مظفری با اشاره به اهمیت کیفیتبخشی به آموزش ادامه داد: در کنار توسعه فضاهای فیزیکی باید به ارتقای محتوای آموزشی نیز توجه ویژه شود. وی اظهار امیدواری کرد که این طرحها به موقع به نتیجه برسد، این اقدام اهمیت بسزایی در راستای توسعه عدالت آموزشی و بهبود شرایط تحصیل دانشآموزان دارد. وی همچنین از مسئولان دستگاههای اجرایی استان و شهرداری ها خواست تا در اختصاص انشعابات و صدور پروانه ساخت در مدرسه سازی همکاری بیشتری داشته باشند.