printlogo


گزارشی از وضعیت نامناسب جاده های شهرستان نیشابور که اغلب نیازمند ارتقا و تعریض هستند
قفل «ماده 23» بر شریان های حیاتی نیشابور

​​​​​​​
جاده‌های مواصلاتی شهرستان نیشابور، به رغم حجم زیاد تردد، اهمیت بالا و ترانزیتی بودن، از استاندارد‌های مسیر‌های فرعی نیز بهره‌مند نیستند. نیشابور با جمعیتی بالغ بر ۴۴۰ هزار نفر، دومین شهرستان پرجمعیت استان خراسان رضوی پس از مشهد و سومین شهر پرجمعیت شرق کشور به شمار می‌رود. این شهرستان از جهات مختلف با شهرستان‌های متعددی همجوار است که این ارتباط از طریق شبکه‌ای از جاده‌های اصلی و فرعی برقرار شده است. نیشابور سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر و مسافر است و وضعیت نامناسب جاده‌های مواصلاتی این شهرستان، موجب بروز خسارات به وسایل نقلیه و وقوع حوادث جاده‌ای ناگوار می شود. این امر، ضرورت توجه و اقدام فوری مسئولان ذیربط را برای بهبود وضعیت این جاده‌ها و ارتقای ایمنی تردد در این مسیرها بیش از پیش آشکار می‌سازد.
گلایه ها از وضعیت نامناسب جاده های شهرستان
یک راننده کامیون با انتقاد از وضعیت نامناسب زیرسازی و دست‌انداز‌های جاده نیشابور- سبزوار، به ویژه در محدوده زعفرانیه و حسن‌آباد سالار، از استهلاک بالای خودرو‌های سنگین ابراز نگرانی کرد. وی همچنین به خرابی آسفالت جاده نیشابور به میان‌جلگه و کاشمر اشاره کرد که منجر به ترافیک و تصادفات می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک راننده یدک کش نیز با اشاره به وضعیت نامناسب جاده نیشابور-فیروزه-چکنه، از باریک بودن و فقدان ایمنی و زیرسازی مناسب آن انتقاد کرد و نبود شانه خاکی در این جاده را خطری جدی برای توقف خودرو‌ها در مواقع اضطراری دانست.
جاده‌هایی با استاندارد روستایی و کاربری ترانزیتی
یکی از فعالان اجتماعی بخش سرولایت نیشابور نیز در این باره گفت: محور روستایی چکنه (مرکز بخش سرولایت شهرستان نیشابور) به سلطان آباد (مرکز شهرستان خوشاب) اگر چه عنوان محور بین المللی را یدک می‌کشد، اما چند سال است کاری اساسی برای سامان دهی آن از لحاظ زیرساختی انجام نشده و اکنون با مشکلات زیادی مواجه و درحال حاضر جاده‌ای با استاندارد روستایی و کاربری ترانزیتی است. صدیقی با بیان این که، گاهی اوقات طی ۲۴ ساعت به دلیل غیر استاندارد بودن این محور، مردم و مسافران شاهد چند مورد واژگونی تریلی‌ها و خودرو‌های سبک‌ هستند، افزود: ارتقای درجه راه، دوبانده شدن مسیر و همچنین ایمن سازی این محور، از ضروریات و مطالبات چندین ساله اهالی این منطقه است.
آتشی یکی از مطالبه گران حوزه راه و شهرسازی نیشابور نیز درباره راه های بخش مرکزی نیشابور گفت: از جمله عمده‌ترین مسائل حوزه راهداری بخش مرکزی نیشابور، ضرورت ارتقای درجه برخی راه‌های روستایی به راه اصلی با توجه به حجم بالای تردد و ترانزیتی شدن محورهاست.
صادر نشدن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ بلای جان جاده های نیشابور
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیشابور نیز گفت: شهرستان نیشابور دارای ۱۱۵۲ کیلومتر راه است که متشکل از  ۷۶ کیلومتر راه شریانی (نیشابور - مشهد و نیشابور - سبزوار)، ۲۶ کیلومتر راه اصلی، ۱۶۸ کیلومتر راه فرعی و ۸۸۳ کیلومتر راه روستایی است که طی سال‌های اخیر بیش از  ۷۰ کیلومتر بزرگراه آن توسط پیمانکاران طرف قرارداد اداره راهداری، لکه گیری هندسی و روکش آسفالت گرم شده است. مجید مفیدی فر افزود: طی یک سال گذشته، عملیات ۸۰ کیلومتر روکش آسفالت گرم و سرد، تعریض و اصلاح قوس‌های خطرناک و نصب تابلو‌های خطر در محور‌های فرعی (نیشابور به کاشمر به طول ۶۵ کیلومتر، نیشابور به تربت حیدریه ۶۵ کیلومتر، نیشابور به سرولایت ۵۰ کیلومتر) در راستای برقراری تردد ایمن توسط اداره راهداری نیشابور انجام شده است.
وی تصریح کرد: پیگیری‌های مکرر از طرف اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نیشابور، فرماندار و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقای محور‌های فوق از فرعی به اصلی و تعریض آن ها با در نظر گرفتن افزایش حجم ترافیک بین شهری انجام شده است، اما همچنان به دلیل صادر نشدن مجوز کمیسیون ماده ۲۳، این طرح‌ها بلاتکلیف مانده و شهرستان را با معضل بزرگی روبه رو کرده است.
وی در خصوص راه‌های روستایی نیز گفت: نیشابور دارای ۶۰۰ روستا و ۸۸۳ کیلومتر راه روستایی است که ۷۴۴ کیلومتر آن آسفالت شده و ۱۴۰ کیلومتر آن نیز راه شنی است. وی بیان کرد: ۲۰ کیلومتر راه‌های شنی روستایی، دارای قرارداد به سازی و آسفالت است که منتظر تخصیص اعتبار هستیم ولی ۹۵ کیلومتر دیگر آن نیازمند اعتبار مناسب برای به سازی است. مفیدی فر در خصوص وضعیت جاده و آسفالت محدوده کمربندی نیشابور (محدوده بین پل دولت آباد تا سه راهی خیام) نیز گفت: در باند جنوبی این محور ۱۲ کیلومتر لکه‌گیری هندسی و ۴ کیلومتر روکش آسفالت و در باند شمالی نیز حدود دو کیلومتر لکه‌گیری هندسی انجام شده است. وی ادامه داد: در محور نیشابور به سبزوار باند برگشت در محدوده مربوط به اداره راهداری نیشابور (از پمپ بنزین راسخی تا پل دولت آباد)، تمام امور مربوط به روکش آسفالت و لکه‌گیری هندسی انجام شده و در این محدوده فقط ۵ کیلومتر جاده، دارای وضعیت نامناسب است که هم اکنون مطابق قرارداد‌های منعقد شده با پیمانکار مربوطه، عملیات لکه گیری هندسی و روکش آسفالت در حال اجراست.