printlogo


زیرپوست میکاپ‌نچرال ویژه دانش‌آموزان
همه ما می‌دانیم که هدف از حضور در مدرسه، فراگیری علم و دانش است. بنابراین انجام یک‎سری امور که در تضاد با این امر باشد یا به آن ضربه بزند، ناهنجاری محسوب می‎شود و باید فکری برای آن برداشته شود. به تازگی، ویدئویی در فضای مجازی پربازدید شده که دانش‌آموزی نزد میکاپ‌آرتیست می‌رود تا او را به شیوه‌ای کاملا طبیعی آرایش کند که مدیر مدرسه و ناظم‌ها متوجه آرایشش نشوند. در انتهای ویدئو هم بسیار خوشحال و راضی است که مثلا آرایش نچرال یا طبیعی دارد. در ادامه می‌خواهیم بگوییم که آیا انجام چنین کارهایی برای رفتن به مدرسه درست است یا نه و چه عواقبی می‌تواند داشته باشد؟
سیده‌زهرا جلیلی‌هاشمی | روان‌شناس

​​​​​​​ مدرسه یا مهمانی؟
زمانی که یک دختر تصمیم به میکاپ به شیوه نچرال ویژه دانش‌آموزان می‌گیرد، باید به این سوال فکر کند که آیا واقعا مدرسه مکانی برای جلب‌توجه و نشان‌دادن زیبایی‌های خود است؟ ما هم باید بررسی کنیم که چرا دانش‌آموزان، مدرسه را با حضور در یک مهمانی یا دورهمی دوستانه اشتباه گرفته‌اند و به دنبال آرایش طبیعی یا به قول خودشان نچرال هستند و آسیب‌های چنین رفتارهایی چیست؟
شاید پای بی‌هدفی دانش‌آموزان در میان باشد
شاید یکی از مهم‎ترین دلایلی که بعضی از دانش آموزان به این سمت کشیده شده اند بی‌هدفی و بی‌انگیزگی باشد. اگر امروز معلمی در کلاس درس از شاگردانش بپرسد در آینده می‌خواهید چه کاره شوید، بیشتر دانش‌آموزان برخلاف گذشته که اکثریت می‌خواستند دکتر، مهندس، وکیل یا معلم و ... شوند، سری تکان می‎دهند و با بی‌حوصلگی می‌گویند در این باره فکر نکرده‌اند یا شغل خاصی در نظرشان نیست. بعضی‌ها هم شغل‌هایی را نام می‌برند که نیاز چندانی به تحصیل و مدرک تحصیلی ندارد اما در ظاهر درآمد بسیار خوبی دارد مانند اینفلوئنسری یا دلالی که یکی از دلایل ترغیب‌شدن به چنین کارهایی، وقت‌گذرانی زیاد در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد تصورات اشتباه در ذهن درباره آن‌هاست.
در جست‌و‌جوی هیجان در مدرسه
درباره یکی دیگر از دلایل انجام چنین رفتارهایی توسط دانش‌آموزان دختر می‌توان به تناسب نداشتن برنامه درسی با روحیات نوجوانان اشاره کرد. بسیاری از دروس در متوسطه اول و دوم که نوجوانان محصل آن هستند، با نیاز روز نوجوانان همخوانی ندارد و برای دانش‌آموز بارها این سوال پیش می‌آید که چرا باید چنین درس‌هایی را بخوانند و چه تاثیر و اهمیتی برای آن‌ها دارد. همین مسئله یعنی نداشتن همخوانی بین درس و روحیات نوجوانان، سبب کسالت و خستگی دانش‌آموز می‎شود و به سمت سرگرمی‌های دیگری مانند میکاپ و مد در مدرسه می‌رود تا فضا را به این شکل برای خودش، هیجان‌انگیزتر و متفاوت کند.
تغییر اولویت از درس به جلوه‌گری
وقتی یک دانش آموز دختر به جای این که هدفش از حضور در مدرسه، یادگیری علم و افزایش آگاهی برای خدمت به جامعه و موفقیت خودش باشد، به سمت خودنمایی و جلوه‌گری کشیده شود، رفتارهای اشتباهی از او سر خواهد زد. چنین دختری در ناخودآگاهش، اولویت ‌اصلی‌اش به جای درس‌خواندن به مسائل دیگری کشیده خواهد شد که بعضا آسیب‌های طولانی مدتی برای او و آینده‌اش خواهد داشت. به همین دلیل است که ضرورت دارد والدین دانش‌آموزان هم از آسیب‌های چنین رفتاری آگاه باشند و برای مدیریت این موضوع در کنار مدیر و ناظم مدرسه، تلاش کنند. طبیعتا درگیرشدن ذهن دانش آموز به چنین مسائلی باعث افت تحصیلی خواهد شد که آینده او را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
هویت‌یابی اشتباه در شبکه‌های‌اجتماعی
افراد در سن نوجوانی به شدت تحت تاثیر همسالان و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند چراکه در حال هویت‌یابی و به دنبال یافتن الگو در زندگی هستند. بنابراین فضای‌مجازی هم یکی از عوامل تغییر نگرش دانش‌آموزان دختر نسبت به درس و مدرسه است. امروزه نوجوانان بیشترین زمان خود را صرف تماشای پیج‌های اینفلوئنسرها، فیلم‌های خارجی و... می‌کنند و بالتبع از رفتار آن‌ها هم الگو می‌گیرند. یکی از این تاثیرات علاقه به تغییر پوشش و میکاپ به سبک دانش‌آموزان خارجی است و به همین دلیل به دنبال جلوه‌گری و خودنمایی در مدرسه می افتند. بنابراین استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی و نداشتن سواد رسانه می‌تواند باعث شود تا یک دانش‌آموز در مسیر هویت‌یابی دچار خطا شود و الگوهای نامناسبی را برای خودش انتخاب کند.