printlogo


ایده نو «نوآ» با رنگ و بوی ایرانی

​​​​​​​مائده کاشیان
info@khorasannews.com
شبکه نسیم از پنجم مهرماه یکی از برنامه‌های جدید کنداکتور پاییزی‌اش یعنی مسابقه «نوآ» را روانه آنتن کرده است. این مسابقه طراحی لباس زنانه، با اجرای ستاره سادات قطبی و با شرکت طراحان لباس، خیاط‌ها، هنرجویان و مربیان خیاطی تولید شده است. تمرکز «نوآ» بر طراحی لباس ایرانی و به‌روز است و در هر قسمت موضوع یا تم خاصی مشخص می‌شود و شرکت‌کنندگان باید لباسی متناسب با تم برنامه طراحی و آماده کنند. سرانجام جایزه یک میلیارد تومانی نصیب برنده نهایی می‌شود. به بهانه پخش این مسابقه، در گزارش امروز به کیفیت «نوآ» و ویژگی‌های آن پرداختیم.

چالش طراحی لباس خلاقانه
مسابقه «نوآ» ایده نو و خوبی دارد. معمولا کمتر اتفاق افتاده است که مسابقه‌ای ویژه زنان و با محوریت آنان تولید شود، اما هدف «نوآ» طراحی لباس زنانه است. همچنین پیشتر در بعضی برنامه‌های تلویزیون شاهد آموزش خیاطی بوده‌ایم اما «نوآ» رویکرد جدیدی دارد و محوریت آن طراحی لباس است. شرکت‌کنندگان که سه گروه دو نفره هستند، باید به واسطه خلاقیت و هنر خود لباسی مطابق با تم برنامه آماده کنند،بنابراین یکی از برگ‌های برنده «نوآ» ایده جدید آن است. «نوآ» جنبه آموزشی ندارد و ویژه مخاطب عام ساخته شده است.
انتخاب تم‌های ایرانی
​​​​​​​یکی دیگر از امتیازهای مسابقه «نوآ» هدفمند بودن آن و انتخاب تم خاص برای هر قسمت است. محوریت مسابقه طراحی و دوخت لباس‌ با المان‌های ایرانی و اسلامی است، بنابراین شرکت‌کنندگان باید سعی کنند با الهام گرفتن از تمی که مشخص می‌شود، لباسی به‌روز و زیبا طراحی کنند. فعلا طی چهار قسمتی که روی آنتن رفته، طراحی لباس نوجوان برگرفته از شیشه‌های رنگی، طراحی لباس شادی و به‌روز با الهام از لباس گیلکی، طراحی لباس غم با الهام از طبیعت و طراحی لباس اجتماعی برگرفته از چفیه فلسطینی، تم‌های «نوآ» بوده‌اند. فارغ از کیفیت عملکرد شرکت‌کنندگان، تم‌هایی که برای هر قسمت انتخاب شده‌اند چالش‌برانگیز و جذاب بوده‌اند. تاکید تم‌ها بر استفاده از المان‌های ایرانی و رواج طراحی لباس ایرانی نیز دیگر ویژگی مثبت مسابقه است.
مرور تاریخچه تم‌ها
مسابقه «نوآ» آیتم کوتاهی نیز دارد که تاریخچه المان‌های ایرانی و اسلامی را مرور می‌کند و درباره تم برنامه اطلاعاتی به مخاطب می‌دهد. به عنوان مثال در این آیتم‌ها درباره شیشه‌های رنگی یا اُرُسی، استفاده از رنگ مشکی به عنوان نماد سوگواری و چفیه، اطلاعات مفید و مختصری به مخاطبان داده شد که جزو امتیازهای برنامه است.
داوری کارشناسان
در مسابقه «نوآ» قضاوت و داوری کار شرکت‌کنندگان بر عهده آزاده قوام طراح لباس سینما و تلویزیون که آثاری مانند «رگ خواب»، «پرویزخان» و سریال «عشق کوفی» را در کارنامه دارد، همچنین سه مدرس و کارشناس طراحی لباس است. قوام به عنوان داور در برنامه حاضر است و به شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهد و سه کارشناس دیگر در مقام مشاور شرکت‌کنندگان، پشت صحنه حضور دارند. در پایان برنامه لحظات کوتاهی از مشورت قوام و راهنماهای برنامه برای امتیاز دادن و تعیین برنده نمایش داده می‌شود، اما بهتر است داوران و کارشناسان با جزئیات درباره کار همه شرکت‌کنندگان به صورت مستقل و به ویژه برنده، بر اساس ملاک‌های مد نظر خود صحبت کنند.
اجرای قابل قبول ستاره قطبی
ستاره سادات قطبی اجرای «نوآ» را برعهده دارد و آزاده قوام نیز به عنوان کارشناس در کنار او حاضر است. این مجری برای اجرای مسابقه چالش خاصی پیش رو نداشته و در مجموع اجرای قابل قبولی دارد، اما حضورش در مسابقه برگ برنده‌ای برای آن محسوب نمی‌شود و کمک ویژه‌ای به دیده شدن برنامه نمی‌کند. نقطه ضعف اجرای او، کل کل تکراری با آزاده قوام برای نادیده گرفتن سخت‌گیری‌های این داور و کمک‌ جزئی به شرکت‌کنندگان است. درباره طراحی لباس قطبی و قوام نیز، بهتر بود پوشش آن‌ها متناسب با ساختار مسابقه، نشانی از تم هر قسمت داشته باشد.