printlogo


گزارش میدانی از قنادی هایی که خالص فروشی را رعایت نمی کنند 
جعبه هایی به قیمت شیرینی! 

​​​​​​​گروه اقتصاد/ خالص فروشی یکی از مهم‌ترین نکات در رعایت حقوق مصرف‌کننده است که مخصوصاً با اختلاف قیمت‌های قابل‌توجه میان هزینه بسته‌بندی و قیمت انواع شیرینی، گوشت، محصولات پروتئینی و آجیل توجه به این مسئله در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده اهمیت ویژه‌ای دارد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که رعایت نشدن این مسئله ضرر قابل‌توجهی را متوجه مصرف‌کننده می‌کند؛ مثلاً در یک کیلو شیرینی که در بازار بسته به نوع آن از کیلویی 150 تا 400 هزارتومان قیمت دارد، تنها یک جعبه 130 گرمی می‌تواند از حدوداً 20 تا 50 هزارتومان برای مشتری آب بخورد؛ در حالی‎که حداکثر قیمت آن چیزی حدود 6 هزارتومان بوده است. همین باعث شد تا به تعدادی از قنادی های سطح شهر مراجعه و شکل وزن کردن شیرینی و جعبه را بررسی کنیم و البته با انواع و اقسام روش‎ها هم مواجه شویم! البته که تعدادی از این واحدهای صنفی هم شیرینی را به صورت خالص می فروختند و هم در نهایت به مشتری فاکتور می دادند و مشتری ها هم راضی از خریدشان آن‎جا را ترک می‎کردند اما بودند تعدادی از قنادی‌ها که اگرچه اقدام به محاسبه وزن جعبه به‎صورت جدا از شیرینی می‎کردند و به‎صورت خالص شیرینی را به فروش می‎رساندند اما متاسفانه فاقد سیستمی بودند که صورت‎حساب به مشتری ارائه دهند و عملا باز هم مشتری متوجه نمی‎شد که جعبه و شیرینی مجزا محاسبه شده و قیمت جعبه چقدر بوده است. در یکی دیگر از همین قنادی ها اتفاق جالبی رخ داد و یکی از مشتری‎ها از فروشنده ای که شیرینی را با جعبه وزن می‎کرد از او درباره این‎که چرا وزن جعبه را روی ترازو صفر نکرده پرسید که فروشنده به او پاسخ داد: ما قیمت جعبه را در مجموع قیمت شیرینی محاسبه کرده ایم و شیرینی را با جعبه می‎فروشیم و جاهای دیگر که قیمت شیرینی را بدون جعبه محاسبه می‎کنند، قیمت جعبه را جداگانه لحاظ می‎کنند. این توضیحات اگرچه مشتری سوال‎کننده را قانع کرد اما من را که مجموع این مشاهدات را در چند قنادی داشتم برآن داشت که این ناهماهنگی در اجرای قانون را مطابق با زیرپاگذاشته شدن حقوق مصرف کننده بدانم و این موضوع را از مدیرکل استاندارد استان و مدیر بازرسی اصناف مشهد پیگیری کنم.
عدم رعایت خالص فروشی در نیمی از قنادی ها
مدیرکل استاندارد استان درباره میزان رعایت خالص فروشی شیرینی توسط قنادی ها به «خراسان رضوی» می گوید: متاسفانه تقریبا حدود 50 درصد شیرینی فروشی ها خالص فروشی را رعایت نمی کنند. علاوه بر خالص فروشی، خود جعبه های شیرینی استاندارد دارند که باید رعایت شود. جعبه ها متناسب با وزن محتوا باید وزن مشخصی داشته باشند. مثلا برای جعبه نیم کیلویی مجموع جعبه و درِ آن حداکثر ۹۰ گرم، جعبه یک کیلویی ۱۳۵ گرم و جعبه ۲ کیلویی ۲۲۵ گرم باید باشد.
شیرینی فقط خالص
سجادی عطار ادامه می دهد: قیمت هر کیلو جعبه حدودا ۵۰ هزارتومان است در حالی که اگر قیمت هر کیلو شیرینی را متوسط کیلویی ۳۰۰ هزارتومان در نظر بگیریم در صورت محاسبه وزن جعبه و شیرینی با هم، قیمت جعبه به صورت ۶ برابری با مشتری حساب می شود. مقرر شده است که شیرینی و قیمت مربوط به جعبه جدا محاسبه شود و روی ترازو وزن جعبه صفر شود و بعد توزین را انجام بدهند و یک کیلوگرم شیرینی خالص با قیمت خودش بدهند و قیمت جعبه را به مبلغ شیرینی اضافه کنند تا چند برابر شدن قیمت جعبه برای مصرف کننده اتفاق نیفتد. نیمی از قنادی ها این مسئله را رعایت می کنند. ما از وضعیت موجود رضایت نداریم و باید پیگیری بیشتری کنیم تا 50 درصد باقی مانده هم این مسئله را رعایت کنند.
جعبه جدا، شیرینی جدا
وی درباره این مسئله که برخی از قنادی ها به بهانه محاسبه قیمت جعبه درمجموع هزینه شیرینی از محاسبه مجزای وزن جعبه سر باز می زنند می گوید: محاسبه مجزای جعبه و شیرینی در ستاد تنظیم بازار مشهد تایید شده و توسط اتحادیه به تمامی شیرینی فروشی ها ابلاغ شده است. بنابراین شیرینی فروشی ها دستورالعمل جدیدی ندارند و باید قیمت جعبه و شیرینی را به صورت مجزا محاسبه کنند.
خالص فروشی برای همه کالاها
وی می افزاید: اصل موضوع خالص فروشی برای تمام کالاهاست و باید در هر توزینی این مسئله رعایت شود. همچنین در حوزه های محصولات پروتئینی و آجیل که اختلاف قیمت میان کالا و بسته بندی قابل توجه است، این مسئله باید رعایت شود و قیمت بسته بندی به صورت مجزا محاسبه شود. البته درباره دیگر کالاها هنوز کار منسجمی انجام نشده است اما در برنامه ما هست که برای این موضوع هم اقداماتی آغاز شود.
پلمب 5 قنادی متخلف در یک سال گذشته
مدیر بازرسی اصناف مشهد نیز درباره خالص فروشی شیرینی به «خراسان رضوی»
 می گوید: شیرینی باید به صورت خالص به مشتری فروخته شود و احتساب قیمت جعبه در قیمت تمام شده کلی را اصلا قبول نداریم و شیرینی فقط باید خالص وزن شود و بعد جعبه مجزا به قیمت خودش لحاظ شود. همچنین واحد صنفی حتما باید صدور صورت‎حساب را داشته باشد و در فاکتور قیمت شیرینی به صورت خالص و قیمت جعبه به صورت مجزا قید شود و در اختیار مشتری قرار گیرد. وی می افزاید: واحد صنفی ملزم به صدور فاکتور است و اگر فاکتور صادر نکند، متخلف است. ما قطعا با واحدهای متخلف مطابق با قوانین برخورد می‎کنیم و در یک‎سال گذشته پنج واحد صنفی بابت همین مسئله خالص فروشی و گران‎فروشی شیرینی در سطح شهر مشهد پلمب شده است.