printlogo


کامالا، دست به دامن اوباما

رحمان قهرمان پور
intenational@khorasannews.com
در حالی که کمتر از ۳۰ روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و در برخی ایالت‌ها رای گیری زود هنگام آغاز  شده است، رئیس جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد در روزهای باقی‌مانده کارزار انتخاباتی به نفع کامالا هریس راه اندازی خواهد کرد و در ایالت‌های شناور و کلیدی و مخصوصاً پنسلوانیا به نفع نامزد دموکرات ها تبلیغ خواهد کرد. اما چرا اوباما تصمیم گرفت چنین کاری انجام دهد؟ دلیل اول به نگرانی شخصی او از پیروزی احتمالی ترامپ برمی‌گردد. او  در سال ۲۰۲۰  هم به نفع بایدن وارد کارزار انتخاباتی شده بود و با آنکه بارها از سوی جمهوری خواهان تندرو حامی ترامپ تهدید شد اما دست از مبارزه انتخاباتی برنداشت.در این باره به چند نکته باید توجه کرد. اوباما یک سیاستمدار محبوب است با این حال محبوبیت او به صورت مستقیم و کامل نمی‌تواند به نامزد دیگری از جمله هریس منتقل شود. افراد محبوب سیاسی می‌توانند به تقویت موقعیت نامزد های دیگر کمک بکنند اما نمی‌توانند محبوبیت  و سبد رای خود را کامل به آن ها منتقل کنند. بنابراین انتظار نداریم که با ورود اوباما به صحنه کارزار انتخاباتی ناگهان آرای کامالا هریس به صورت چشمگیری جهش کند.
 مسئله بعدی درباره آوردن هواداران حزب دموکرات پای صندوق رای است. تحقیقات نشان می‌دهد در شرایط عادی ۸۰ درصد کسانی که می‌گویند حتماً رای می‌دهیم به پای صندوق رای می‌آیند. آن ها در روز رای گیری به دلایل مختلف مثل سردی یا گرمی هوا، مریض شدن، خارج از شهر بودن و نظیر این‌ها پای صندوق رای نمی‌آیند. بنابراین مهم‌ترین کاری که اوباما می‌خواهد انجام دهد و در سال ۲۰۲۰ هم انجام داد، این است که هواداران حزب دموکرات را پای صندوق رای بیاورد و میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را در ایالت‌های  شناور افزایش دهد.
تجربه نشان می‌دهد که هرچه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر باشد به همان اندازه شانس پیروزی نامزد دموکرات‌ها بیشتر می‌شود. لذا مهم‌ترین کاری که اوباما در حال حاضر می‌تواند انجام دهد این است که کسانی را که تصمیم گرفته‌اند به هریس رای بدهند تشویق کند که حتماً در روز رای گیری پای صندوق‌های رای حاضر شوند و  رای خود را به صندوق بیندازند یا پیش از روز رای گیری رای بدهند. دوم این که اندک افراد مرددی را که در رای دادن به هریس تردید دارند تشویق کند که شک و تردید را کنار بگذارند و به او رای بدهند.
مجموع این فعالیت‌ها ممکن است منجر به افزایش چند هزار رای برای هریس شود. اما چون انتخابات آمریکا مبتنی بر سیستم الکترال کالج است همین میزان رای اندک هم می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. کما این که در سال ۲۰۲۰ بایدن در برخی ایالت‌های شناور تنها با حدود ۱۰ هزار رای توانست برنده انتخابات  در آن ایالت شود.
بنابراین حضور اوباما در روزهای پایانی کارزار انتخاباتی می‌تواند هم باعث افزایش مشارکت رای دهندگان طرفدار حزب دموکرات شود و هم تعداد اندکی از رای دهندگان مردد را تشویق کند که به خانم هریس رای بدهند. با توجه به این که ایالت پنسیلوانیا در انتخابات ۲۰۲۴ اصلی‌ترین ایالت  شناور تعیین کننده نتیجه انتخابات خواهد بود لذا  اوباما در کنار هریس تلاش می‌کند که حضور فیزیکی  و تبلیغات میدانی خود را در این ایالت افزایش دهد و رای دهندگان روستایی سفید پوست و کارگران را تشویق کند که به خانم هریس رای بدهند.
​​​​​​​