printlogo


وعده پایان کلاس بی‌معلم؛ پوچ!

​​​​​​​هانیه غلامی/ « کمبود معلم اصلا وجود ندارد »؛ این اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش استان در گفت و گو با روزنامه خراسان است. این در حالی است که برخی از والدین دانش آموزان نسبت به نبود معلم در کلاس های درس، مشابه سال های قبل همچنان اظهار گلایه می کنند. مادر یکی از دانش ‌آموزان دوره اول دبیرستان در گفت و گو با خراسان مدعی می شود: «سال گذشته معلم ریاضی دختر من 3 ماه بعد از آغاز سال تحصیلی مشخص شد، امسال هم هنوز معلم زبان و ورزش ندارد، در یکی از درس‌ ها هم معلم سر کلاس می ‌آید ولی عملا چیزی بلد نیست، تاکنون دخترم چند بار اشاره کرده است که معلم چیزی گفته که بعد از مقایسه با کتاب متوجه شدیم، اشتباه بوده است؛ حالا باید نگران معلم‌ های غیرمتخصص هم باشیم.» به گزارش خراسان رضوی، اول مهرماه سال جاری روزنامه خراسان گزارشی تحت عنوان «کمبود معلم هست، کلاس بی معلم نه!» منتشر کرد که در این گزارش دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش استان اذعان داشت که هرچند آموزش و پرورش استان کمبود معلم دارد، اما امسال کلاسی بدون معلم نخواهد بود.
اعتراض والدین به کلاس های خالی از معلم
دانش‌ آموزان سر کلاس می‌ روند، معلم نمی‌ آید و روند کمبود معلم همچنان ادامه دارد. «مدرسه حضرت مریم نه مدیر دارد و نه معلم کلاس سوم» این را یکی از شهروندان در تماس با روزنامه خراسان مطرح می ‌کند. برای بررسی بیشتر موضوع با تعداد دیگری از دانش‌ آموزان و والدین صحبت می کنیم. یکی از دانش‌ آموزان پایه نهم مدرسه شهید شنایی در ناحیه 5 مشهد نیز به خبرنگار خراسان می‌ گوید: «ما از ابتدای سال معلم زبان نداشته ‌ایم. معلم ورزش ‌مان هم دیگر نیامد و هنوز جایگزینی برای او مشخص نشده است.» دانش ‌آموز کلاس هشتم این مدرسه هم این مشکل را درباره پایه خود تایید می‌ کند. یکی دیگر از والدین دانش آموزان نیز می‌گوید: «روش‌ های تدریس و حل مسئله نسبت به زمانی که ما درس می خواندیم، عوض شده است، من نمی‌ توانم خودم در خانه به فرزندم آموزش بدهم تا عقب نماند، اگر معلم نباشد کار بسیار سخت است.» یکی از دانش‌ آموزان دوره اول دبیرستان حضرت ‌الزهرا (س) ناحیه 4 مشهد نیز می‌ گوید: «کلاس دهم ما معلم دین و زندگی ندارد.» همچنین، به گفته یکی از دانش‌ آموزان دبیرستان حضرت زینب ناحیه 5 مشهد، کلاس دهم تجربی تا ابتدای هفته جاری معلم شیمی نداشته و در هفته جاری معلمی برایشان آمده که خودش هنوز درسش تمام نشده است، بچه ها مطمئن نیستند که بماند یا نه! یکی از شهروندان نیز بیان می کند: «دبیرستان دخترانه هدایت نیز معلم درس زیست‌ شناسی ندارد». به گفته دانش آموزان کلاس دوازدهم هنرستان کار و دانش عترت مشهد هم که باید در رشته تخصصی خود دو معلم در کارگاه داشته باشند، تنها یک معلم دارند و این پیشبرد کار عملی دانش آموزان را به تاخیر انداخته است. هنرستان کار و دانش ام الائمه در تپه سلام نیز در یکی از درس ‌های رشته خیاطی معلم ندارد به طوری که حتی بعضی والدین مدعی شدند که قصد داشته اند به آموزش و پرورش مراجعه کنند که به درخواست مسئولان مدرسه بنا شده است مدتی صبر کنند تا وضعیت کلاس مشخص شود. در این بین، با یکی از معلمان خرید خدمات هم صحبت کردیم، او که دو سال به عنوان معلم در دبیرستان فنی‌ و حرفه‌ای درس داده است، اشاره می‌ کند: «من برق خوانده ‌ام و برای آموزش بهتر مطالعات جانبی نیز داشته ‌ام اما امسال به من اعلام کردند باید در دبستان و پایه چهارم تدریس کنم، من چیزی از روش‌ های آموزش به کودکان نمی ‌دانم در نهایت، مجبور شدم سر کلاس بروم ولی متوجه شدم نمی‌ توانم در حوزه ‌ای که تخصص ندارم، معلم خوبی باشم، در نتیجه با آموزش ‌و‌ پرورش قطع همکاری کردم، نمی ‌دانم الان جایگزینی برای من مشخص شده است یا نه !» والدین یکی دیگر از دانش آموزان نیز می گوید: کلاس ششم دبستان بنا خسروی در منطقه 4 مشهد معلم هنر و قرآن ندارد.
از آموزش و پرورش اصرار ، از والدین و دانش آموزان انکار!
امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اما در پاسخ به این که چرا همچنان کمبود معلم در بعضی مدارس وجود دارد، گفت: ما کمبود معلم اصلا نداریم. اما مسئله، جا به ‌جایی معلم است که تا جایگزین شدن نفر بعدی چند روزی زمان می‌ برد، پارسال هم در ابتدای سال تحصیلی با این موضوع مواجه شدیم. برای مثال، 100 نفر همکار بازنشسته ما کار را قبول کرده‌ اند، اما از این تعداد 5 نفر سر کلاس نمی‌ روند یا سر کلاس می‌ روند و پشیمان می ‌شوند و ادامه نمی‌ دهند. در نتیجه جایگزین کردن آن ها یک تا دو روز زمان می‌ برد. با این حال، اگر موردی باشد که از ابتدای سال معلم نداشته باشند و گزارش شود، حتما پیگیری خواهیم کرد. محمد شم‌ آبادی، دبیر پروژه مهر و رئیس اداره ارزیابی، عملکرد و پاسخ ‌گویی به شکایات مردمی نیز در پاسخ به سوال ما درباره تحقق نیافتن وعده نداشتن کلاس بدون معلم گفت: شکایتی درخصوص نبودن معلم در کلاس به ما ارجاع نشده است.