printlogo


پسته کاران زیر آوار خسارت قطع برق!

​​​​​​​کلثومیان- شهرستان تایباد یکی از قطب‌های کشاورزی استان خراسان رضوی است. این شهرستان حدود 7 هزار هکتار باغ پسته دارد و سالانه حدود 5 هزار تن پسته از این سطح زیر کشت برداشت می شود. به گفته مدیر جهاد کشاورزی تایباد، در سال های اخیر به دلیل وضعیت بحرانی منابع آب در شهرستان، کشاورزان تایبادی با راهنمایی های جهاد کشاورزی به کشت پسته و سایر محصولات کم آب طلب روی آورده اند. به همین دلیل سطح زیر کشت محصولات جالیزی کاهش و سطح زیر کشت پسته و محصولات کم آب طلب نظیر زعفران در شهرستان افزایش یافته است. اما متاسفانه قطع برق چاه موتورهای کشاورزی در سال های اخیر موجب بروز خسارت به باغ‌های پسته شهرستان شده است به طوری که شاهد کاهش 20 تا 40 درصدی محصول پسته هستیم و این موضوع گلایه کشاورزان تایبادی را در پی داشته است.
گلایه های کشاورزان تایبادی
عباس عبدالقادری پسته کار تایبادی در این باره می گوید: 35 هکتار باغ پسته دارم اما متاسفانه به دلیل قطع برق چاه های کشاورزی در اوج گرما و در هنگامی که پسته به شدت به آبیاری نیاز داشت، خسارت زیادی به ما وارد شد و موجب برگ ریزی و سر سوختگی و پوچ شدن پسته ها شد.انصاری یکی دیگر از پسته کاران تایبادی نیز می گوید: دشت کاریز تایباد، خاکش از نوع  ماسه ای است و قطع برق بدون اطلاع کشاورز موجب برگشت آب به میله چاه و تخریب دیواره های چاه می شود و تا کنون خسارت های سنگینی به  مالکان در دشت کاریز وارد شده است. یک پسته کار دشت کرات نیز می گوید : قطع برق چاه‌های کشاورزی نه تنها به ما پسته کاران بلکه به همه تولید کنندگان بخش کشاورزی خسارت وارد می کند و بایستی مسئولان مربوطه برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی تایباد نیز می گوید: امسال سطح زیر کشت پسته در شهرستان ۶ هزار و ۶۰۲ هکتار بود که پیش بینی می شود بیش از ۴ هزار ۵۰۰ تن پسته از سطح باغ های برداشت شود. رضایی می افزاید: از این میزان سطح زیرکشت، ۴ هزار و ۱۲۴ هکتار بارور و ۲ هزار و ۴۷۸ هکتار نابارور بوده و متوسط عملکرد محصول به علت جوان بودن باغ ها، در هر هکتار حدود هزار و صد کیلوگرم است.مدیر جهاد کشاورزی تایباد هم در این باره می گوید: قطع برق چاه موتورهای کشاورزی در سال‌های گذشته مشکلات عدیده ای را در بخش کشاورزی ایجاد کرده و امسال نیز موجب کاهش 29 درصدی تولید پسته و سایر محصولات باغی در شهرستان شده است.
افزایش هزینه های تولید در پی قطع برق چاه های کشاورزی
جواد اعتضادی می افزاید: علاوه بر کاهش تولید، قطع برق چاه های کشاورزی موجب افزایش استهلاک تجهیزات و منصوبات چاه، افزایش خرابی الکتروپمپ ها، ریزشی شدن دیواره چاه ها (خصوصا در دشت کاریز) نیز شده که افزایش هزینه‌های تولید را به دنبال داشته است.
مدیر برق شهرستان تایباد نیز در این باره می‌گوید: ما هم قبول داریم قطع برق به کشاورزان خسارت وارد می کند اما تولید و مصرف برق با هم همخوانی ندارد و مصرف برق بیش از تولید است. امیری می افزاید: تابستان امسال مصرف برق در تایباد به قدری زیاد بود که در برخی مواقع شاهد آتش گرفتن ترانس های برق بودیم. وی خاطر نشان می کند: تصمیم گیری ها برای قطعی برق در شهرستان یا حتی استان صورت نمی گیرد و طی بخشنامه ای از طرف وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.