printlogo


گلایه از رسوب 31 همت اعتبارات اشتغال در بانک ها

رئیس مجلس شورای اسلامی با گلایه از رسوب اعتبارات اشتغال در بانک‌ها که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در حد 31 هزار میلیارد تومان است، گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه از رسوب شدن اعتبارات اشتغال در بانک‌ها سخن می‌گوید ولی مگر ما مسئول رسوب شدن این پول‌ها هستیم. دستگاه‌های اجرایی مربوطه مسئول بوده و نباید اعتبارات اشتغال در بانک‌ها رسوب کند.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در خلال گزارش مشترک کمیسیون‌های اقتصادی و ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (٤٤) قانون اساسی درباره بررسی عملکرد تبصره‌های موسوم به تولید و اشتغال (تبصره (۱۸) در قوانین بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و تبصره (۲) قانون بودجه ۱٤٠٣ کل کشور جهت تشریح وضعیت موجود ضمن درخواست از نمایندگان برای رعایت نظم گفت: ما در یک دوره چهار ساله در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم حساب پیشرفت و عدالت را برای اشتغال درست کردیم بعد امروز آقای پورمحمدی توضیح می‌دهد که ۳۱ هزار میلیارد تومان پول در بانک‌ها رسوب کرده که این برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است.
وی اضافه کرد: ما این صندوق را درست کردیم تا اهرمی برای اشتغال باشد. هر سال باید تخصیص پیدا کند و بر این کار هم نظارت باشد.
قالیباف اضافه کرد: آقای پورمحمدی می‌گوید پول در بانک رسوب کرده، مگر ما مسئول رسوب شدن پول در بانک‌ها هستیم، دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این باره مسئول هستند و نباید پول در بانک رسوب می‌کرد، بلکه تبدیل به اهرمی می‌شد.
وی ادامه داد: امسال اعتباراتی تخصیص داده شده، بعد آقای پورمحمدی به راحتی می‌گوید که پول نمی‌دهیم و ۳۱ همت اعتبارات رسوب شده در بانک‌هاست؛ باید این اعتبارات به صورت رفت و برگشتی مورد استفاده قرار گیرد.
در مقابل سیدحمید پورمحمدی در صحن علنی مجلس در پاسخ به دلایل تخصیص نیافتن بودجه اشتغال در سال جاری با بیان این مطلب افزود: در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، ۲۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای اشتغال تخصیص داده شد و در سال جاری بنا به دلایلی که توضیح خواهم داد تاکنون این بودجه تخصیص نیافته است اما اکنون جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه است تا این بودجه در نیمه دوم سال تخصیص یابد.
وی درباره دلایل تخصیص نیافتن بودجه اشتغال سال جاری تاکنون گفت: نیمه اول سال هزینه‌های دولت بسیار زیاد و در مقابل درآمدهای دولت بسیار کم است چراکه به طور مثال باید پول گندم‌کاران و پاداش‌های بازنشستگی را پرداخت کنیم و از طرفی وصول درآمدهای دولت بسیار کم است، از این رو در نیمه دوم سال همواره تخصیص طرح‌های اشتغال زا آغاز می‌شود.
پورمحمدی به گزارش دریافتی درباره میزان بودجه موجود در حساب اشتغال اشاره کرد و گفت: حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان پول تخصیص داده شده از سوی دولت و هم برگشتی از بانک‌ها اکنون در حساب بانک‌ها یا در حساب اشتغال موجود است؛ وقتی این میزان پول داریم، تخصیص دوباره به این حساب یعنی اولویت‌ها را از بین بردن و چند برابر کردن پول در این حساب که درست نیست، بنابراین هرگاه بخش بیشتری از این پول هزینه شود، تخصیص بعدی آغاز خواهد شد.
در همین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز که در مجلس حضور یافته بود، ایجاد سامانه یکپارچه را سبب رفع مغایرت بین دستگاه‌ها و بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات عنوان کرد و گفت: بودجه سال آینده کشور به صورت یکپارچه خواهد بود تا از طریق ترکیب منابع با بانک‌ها، کارهای مهمی برای اشتغال زایی و رشد تولید انجام دهیم.
به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی گفت: از زمان حضورم در وزارت اقتصاد تمام تلاشم رفع برخی از ایرادات این تبصره بود و خوشبختانه از ابتدای مهرماه تسهیلات این موضوع آغاز شده است اما مشکلی که در این چند ماه بوده، تامین سامانه یکپارچه در دستور کار بود که نهایی شد و با وجود این سامانه، مغایرتی بین بانک‌ها و استان‌های کشور و دستگاه‌ها وجود ندارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ان شاء ا... تا پایان سال منابع ۱۷ همتی که برای ۱۴۰۲ تعیین کردیم و ۳ برابر آن که ۵۴ هزار میلیارد تومان است، در نیمه دوم سال در پروژه‌ها، توزیع و تخصیص خواهد شد.