printlogo


روایت شیرین «تانک‌خورها»  از خاطرات رزمندگان زرهی

مائده کاشیان
info@khorasannews.com
پس از پایان سریال امنیتی و پلیسی «غریبه»، مجموعه دفاع مقدسی «تانک‌خورها» اثر پرویز شیخ‌طادی جایگزین آن شد. این مجموعه از 15 مهرماه روی آنتن شبکه سه رفت و قرار بوده دیشب قسمت سوم آن پخش شود. «تانک‌خورها» برداشتی آزاد از خاطرات شفاهی رزمندگان زرهی دوران دفاع مقدس است و سومین سریال تلویزیونی پرویز شیخ‌طادی پس از مجموعه «بانوی سردار» و «آتش در گلستان» به حساب می‌آید. «تانک‌خورها» فعلا شروع نسبتا خوبی داشته است و احتمالا با باز شدن پای شخصیت‌های اصلی به جبهه و جنگ، حال و هوای سریال متفاوت شود.



​​​​​​​
شروع با معرفی شخصیت‌ها
قسمت اول و دوم «تانک‌خورها» بیشتر به معرفی شخصیت‌ها و به ویژه معرفی کاراکتر اصلی سریال «هاشم مالکی» و خانواده او گذشت. «هاشم» مکانیک و صاحب یک گاراژ است؛ او که تعمیرکار ماهری است، در شرایط جنگ و احتکار قطعات خارجی را با قیمتی پایین‌تر تولید می‌کند، بنابراین واردکنندگان و همچنین خانواده عروس مالکی‌ها، با او دشمن شده‌اند. سریال شخصیت «هاشم» را به خوبی به مخاطب معرفی کرد. با توجه به روابط این شخصیت با مشتریان، شاگرد و اطرافیانش، مشخص شد که «هاشم» یک کاسب بسیار منصف و درستکار است. او در شرایط جنگ، به جای سوء‌استفاده از مشتریان خود، تلاش می‌کند گره‌ای از کار آنان باز کند. «تانک‌خورها» فضایی جدی دارد، اما گاهی اتفاقات بامزه و شیرینی در سریال رخ می‌دهد. همان طور که اشاره کردیم، تمرکز «تانک‌خورها» در قسمت‌های اولیه بر روی معرفی شخصیت‌ها بود، بنابراین شروع این مجموعه چندان پرماجرا و پراتفاق نبود. احتمالا پس از آشنایی نیروهای کمیته انقلاب اسلامی با «هاشم» و شاگرد او «محسن» و واگذارکردن ماموریتی مهم به «هاشم» ماجراهای جدیدی در قصه اتفاق می‌افتد. «تانک‌خورها» در قسمت اول و دوم شروع چندان درگیرکننده‌ای نداشت، اما کاراکتر «هاشم» و ویژگی‌های شخصیتی خاصی که دارد، می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.
روایت قصه در مشهد، تصویربرداری در تهران
قصه سریال در سال 59، دوران جنگ تحمیلی و در شهر مشهد می‌گذرد، اما تصویربرداری این مجموعه در تهران انجام شده است. فضاسازی سریال از حال و هوای آن دوران خوب و باورپذیر است، اما نشان خاصی از شهر مشهد در سریال دیده نمی‌شود. در بعضی دیالوگ‌های شخصیت‌ها به شهر مشهد اشاره می‌شود، همچنین پلانی از حضور «هاشم» در حرم مطهر رضوی نمایش داده شد، اما فضای شهری، کوچه و خیابان، شهر مشهد را برای مخاطب تداعی نمی‌کند. فعلا در «تانک‌خورها» خبری از لهجه نیز نبوده است.
بازی خوب آرش مجیدی
بازیگران اصلی «تانک‌خورها» آرش مجیدی و سروش جمشیدی هستند. مجیدی نقش «هاشم مالکی» را برعهده دارد و جمشیدی نقش «محسن»، شاگرد این مکانیک را ایفا کرده است. آرش مجیدی پیشتر در سریال «دلدادگان» مشابه این نقش را تجربه و نقش یک مکانیک را ایفا کرده بود. مجیدی در فصل دوم «دلدادگان» نقش جوانی شخصیت «مالک پورسلیم» را بازی کرد، منتها «مالک» در این مجموعه جوانی خوشرو و آرام بود. شخصیت «هاشم مالکی» نسبت به این کاراکتر، جدی‌تر و عبوس‌تر است. او با وجود جدیتی که دارد، اما بداخلاق و نامحبوب نیست. آرش مجیدی در نقش «هاشم» بازی خوب و متفاوت‌تری دارد. این بازیگر که تا به حال با نقش شخصیت‌های آرام و درون‎گرا دیده شده و چهره و لحنش نیز با چنین کاراکترهایی هماهنگ بوده، این‎بار در «تانک‌خورها» حضور متفاوت‌تری دارد. به عنوان مثال، در سکانسی که برای حل کردن ماجرای پلمب گاراژ و رفع اتهام از خود به کمیته رفت، در برخورد با ماموران کمیته عصبی شد. «هاشم» در مواجهه با تهدیدهای برادر عروس‌شان برای تولید نکردن قطعات خارجی نیز برخوردی قاطع با او داشت. سروش جمشیدی نیز در نقش شاگرد و دوست «هاشم» حضور شیرینی در سریال دارد.