printlogo


تیم ملی ایران در جمع ضعیف ترین خط حمله قاره آسیا
یوزهای بی خطر!

​​​​​​​سارا مسیحا
info@khorasannews.com
دور سوم از مرحله سوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ پنج‌شنبه نوزدهم مهر برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران در دیدار خارج از خانه برابر ازبکستان با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد. همه بازی را دیدند و از اتفاقات فنی و حاشیه ای اش باخبرند. حتی در مورد مهم ترین اتفاق بازی که پنالتی بحث برانگیز دقیقه 91 به سود ایران و پس گرفتن آن توسط داور استرالیایی بعد از مشورت با داوران  VAR هم به اندازه کافی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به زعم بسیاری داور استرالیایی مرتکب همان اشتباهی شده که آنتونی تیلور داور انگلیسی دیدار آلمان و اسپانیا در یورو2024 آلمان مرتکب شد. صحنه ها که چند ماه پس از پایان یورو 2024 دوباره بررسی و یوفا اعلام کرد که در صحنه برخورد توپ بازیکن آلمانی به دست مدافع اسپانیایی داور دچار اشتباه فاحش شده و از اعلام پنالتی به سود ژرمن ها خودداری کرده است. نه اعتراف یوفا دیگر فایده ای برای آلمان دارد و نه تاکید داوران ایرانی و خارجی به درست بودن تصمیم اول داور استرالیایی در اعلام پنالتی و مردود بودن تصمیم اش در پس گرفتن آن. بازی پایان یافته و امتیازات بین ایران و ازبکستان تقسیم شده است و ازبک ها با 7 امتیاز و تفاضل گل بهتر همچنان در صدرA  قرار دارند.
 انتقاد کارشناسان از سبک بازی تیم ملی 
سبک و سیستم بازی یوزها مقابل ازبکستان موضوعی است که بیش از صحنه جنجالی مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار گرفته و بیشتر آن ها و البته اکثر فوتبال دوستان ایرانی معتقدند تیم ملی بازی خوبی مقابل ازبک‌ها ارائه نداده است. مسعود اقبالی یکی از آن کارشناسان است که می گوید: «بازی محافظه‌کارانه‌ای را از هر دو تیم شاهد بودیم، انگار که آمده‌ بودند ابتدا بازنده نباشند. تیم ما در این بازی سردرگم و بی‌برنامه بود و بازیکنان ما طرح و برنامه‌ای برای حمله نداشتند. مهم ترین ایراد تیم ملی در ازبکستان، بازی ضعیف خط هافبک و حمله بود. بازیکنان میانی ما به خوبی اضافه نمی‌شدند و در نزدیکی دروازه  ازبکستان کم‌تعداد بودیم. هافبک‌های ما خیلی خوب طارمی و آزمون را در موقعیت گل قرار نمی‌دادند.» علیرضا نیکبخت واحدی ملی پوش سابق ایران هم نظری مشابه اقبالی دارد و می گوید: «بازی زیبایی را از هیچ کدام از دو تیم ندیدیم و چه ایران و چه ازبکستان بسیار محتاط بازی کردند. تیم ملی ایران بازیکنانی دارد که به نظرم اشباع شده‌اند و نمی‌توانند نمایشی ارائه کنند که در قواره فوتبال ملی کشورمان باشد. بازی مستقیم بیشتر در دستور کار است و برنامه و پلن خاصی برای رسیدن به گل دیده نشد.»
آمار به ضرر ایران 
البته فقط کارشناسان نیستند که معتقدند تیم ملی ایران عملکرد خوبی در بازی ازبکستان نداشته است. داده های آماری این بازی و بازی های قبلی تیم ملی هم نشان می دهد ایران در خط حمله ضعیف عمل کرده است. در بین تیم‌هایی که ضعیف‌ترین خط حمله دور سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026  را در اختیار دارند کویت و فلسطین با یک گل زده بدترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته اند و سپس تیم‌های ایران، چین و عراق با دو گل زده، ضعیف‌ترین خط حمله مسابقات را به خود اختصاص دادند. آن هم در حالی که بازیکنان باتجربه و گلزنی چون مهدی طارمی، سردار آزمون و مهدی قایدی در ترکیب ایران حضور دارند. البته ناگفته نماند ایران همراه عراق و ژاپن تنها تیم‌هایی هستند که تاکنون در این بازی‌ها گلی دریافت نکرده اند و از این حیث بهترین عملکرد را در خط دفاعی از خود به نمایش گذاشته اند اما فوتبال دوستان ایرانی همیشه از یوزها انتظار گلزنی و بازی تهاجمی را دارند.