printlogo


تصفیه خانه چرمشهر در فهرست آلاینده ها!

عکس:آرشیو-میثم دهقانیبهاره موفقی- با وجود گذشت حدود 5 ماه از افتتاح تصفیه خانه چرمشهر، خروجی این تصفیه خانه همچنان با استانداردهای محیط زیست فاصله دارد؛ موضوعی که منجر شده است این تصفیه خانه در ابتدای راه در فهرست صنایع آلاینده قرار بگیرد و مراجع قضایی نیز پیگیر این موضوع باشند. همه این ها در حالی است که مسئولان محیط زیست همچنان آمار مربوط به فاصله خروجی این تصفیه خانه با استانداردهای محیط زیست را اعلام نمی کنند و آن را محرمانه می دانند و تنها به این نکته بسنده می کنند که با توجه به شاخص cod، خروجی پساب تصفیه شده به محیط ها (چه تصفیه خانه باشد و چه کارخانه)  برای آب های سطحی و چاه ها 100 و برای زمین های کشاورزی باید 200 باشد. نکته جالب توجه این است که مسئولان شرکت شهرک های صنعتی نیز در گزارش روزنامه خراسان با عنوان «آلودگی چرمشهر همچنان بلای جان کشف رود» که در 24 شهریور ماه سال جاری منتشر شد بود، اظهار کردند که  cod ورودی به تصفیه خانه؛ 10 هزار میلی گرم بر لیتر  است. حال با مقایسه این دو میزان که نهادهای متولی هر کدام، یک چراغ از پازل‌های این معما را روشن کردند، شاید بتوان با مقایسه این دو عدد به فاصله تقریبا 50 برابری خروجی شاخص cod در این تصفیه خانه از استانداردهای محیط زیست حداقل در شهریور ماه اشاره کرد!

تصفیه خانه چرمشهر هنوز با استانداردها فاصله دارد
مهدی یزدانجو، معاون محیط‌ زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی در گفت و گو با روزنامه خراسان در پاسخ به چگونگی نتیجه گیری های مربوط به نمونه گیری اخیر از تصفیه خانه چرمشهر در شهریور ماه می گوید: برخی از دوستان عنوان می کنند که در فرایند ساخت یک مرحله ای حذف شده یا اصلا نیست؛ این ها برای کارشناسی ما ملاک نیست و خروجی آن به محیط زیست باید مطابق استانداردها باشد. وی می افزاید: ما سه ماه است که داریم تصفیه خانه را رصد می‌کنیم. طبق اظهارات رئیس ادارات محیط زیست مشهد روند آن رو به کاهش است، اما هنوز با استانداردها فاصله دارد. در نظر گرفتیم که 6 ماه از افتتاح آن باید بگذرد تا خودش را بازیابی کند، اما می توانم بگویم این روند کاهشی است یعنی از آن فاضلاب خامی که وارد کشف رود می شد، ما حدود دو تا سه پله جلوتر هستیم. یزدانجو خاطرنشان می کند: در نظر داریم یک تا دوماه دیگر آن را رصد کنیم. امید داریم خروجی آن استاندارد باشد. اگر نباشد آن گاه پیگیر مسائل خودمان در بحث صنایع آلاینده و معرفی به سیستم قضایی را خواهیم داشت.

محیط زیست ضمن اشاره به محرمانه بودن آمارها: مراجع قضایی پیگیر موضوع تصفیه خانه چرمشهر هستند
یزدانجو در پاسخ به این سوال که اگر تا دوماه دیگر( پایان 6 ماه زمان لازم برای بازیابی تصفیه خانه) عملکر تصفیه خانه همچنان با استاندارد فاصله داشت، چه اقدامی خواهید کرد، می گوید: الان اعلام اخطار می کنیم و اگر رفع نکنند ما تا دوماه دیگر به مراجع قضایی معرفی می کنیم. چون خود مرجع قضایی هم پیگیر موضوع تصفیه خانه هستند. یزدانجو در پاسخ به این سوال که تصفیه خانه چرمشهر چقدر با استاندارد فاصله دارد؟ می گوید: اختلاف معنی دار است. بحث قضایی دارد و سیستم قضایی هم پیگیر آن هستند؛ بنابراین اجازه بدهید این عدد پیش ما محرمانه بماند. وی در پاسخ به این که مطابق استاندارد محیط زیست این عدد باید چه میزانی باشد، می‌گوید: با توجه به شاخص cod، خروجی پساب تصفیه شده به محیط ها (چه تصفیه خانه باشد و چه کارخانه)  برای آب‌های سطحی و چاهها 100 و برای زمین‌های کشاورزی باید 200 باشد. وی در پاسخ به چگونگی اخطار به واحدهای آلاینده بیان می کند: بر اساس اعلام شرکت شهرک های صنعتی تعدادی از واحدها را همانجا جزو واحدهای آلاینده اعلام کردیم و هم به مراجع قضایی اداره مشهد معرفی کردیم. طبق قانون آن ها باید سیستم پیش تصفیه را بگذارند تا به یک حد استاندارد برسانند و بعد تزریق کنند. 9 واحد را به دادگاه معرفی کردیم و 6 مورد را هم در صنایع آلاینده قرار دادیم که با خود تصفیه خانه شرکت شهرک‌ها 7 مورد می‌شود.