printlogo


گوشیت ویروسی شده!

​​​​​​​گوشی‌های هوشمند امروزی فقط وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با دیگران نیست و برای بسیاری از ما به‌عنوان دفترچه یادداشت شخصی، آلبوم عکس و فیلم خانوادگی، بانک سیار و دستگاهی برای ذخیره اطلاعات مهم روزانه محسوب می‌شود. همین موارد، اهمیت بالای مراقبت از گوشی و توجه به امنیت اطلاعات ذخیره‌شده در این دستگاه را به‌خوبی به ما گوشزد می‌کند. سیستم‌عامل‌های اندروید وiOS، با هر به‌روزرسانی امن‌تر می‌شوند؛ اما بازهم ممکن است که به‌دلایلی گوشی‌مان را در معرض ورود بدافزارهایی قرار دهیم که در بسیاری از موارد، با هدف سرقت اطلاعات و ایجاد ضرر و زیان‌های مالی و... وارد دستگاه‌های قربانی می‌شوند. اگرچه هکرها، بسیار زیرکانه گوشی‌های قربانیان را به بدافزار مدنظر خود آلوده می‌کنند؛ اما پس از آلوده‌شدن دستگاه، تغییراتی در روند کارکرد طبیعی گوشی شما ایجاد می‌شود که با شناسایی آن‌ها و مراجعه‌ به‌موقع به تعمیرکار، می‌توانید بدافزار را از روی گوشی خود حذف  و از ایجاد آسیب‌های شدید جلوگیری کنید. در ادامه، به نقل ازمنابعی چون «زومیت» همراه ما باشید تا با ۷ نشانه‌ای که از آلوده شدن گوشی شما به بدافزارها خبر می‌دهند، آشنا شویم و راهکار خلاص‌شدن از دست این بدافزارها را نیز یاد بگیریم.

1. افزایش غیرعادی مصرف اینترنت| بسیاری از بدافزارها، معمولاً به شکلی طراحی می‌شوند که به‌صورت دائمی در پس زمینه‌ گوشی اجرا شوند و اطلاعات شخصی یا فایل‌های مدنظر هکر را از دستگاه قربانی به هکر ارسال کنند یا این‌که فایل‌های مخربی را دانلود و آن‌ها را در بخش‌های خاصی از گوشی پنهان کنند. این روند، یک دلیل زود تمام شدن اینترنت گوشی است.
2. ظاهرشدن تبلیغات عجیب روی گوشی| اغلب مجرمان سایبری، بدافزارهای گوشی را با هدف درآمدزایی طراحی می‌کنند. بخشی از این درآمد از طریق نمایش تبلیغات تصادفی عجیب‌وغریب، روی گوشی قربانیان تأمین می‌شود. این نوع تبلیغات کاربران را به سایت‌های خاصی هدایت می‌کنند که یا با هدف دزدی اطلاعات بیشتر از فرد طراحی شده‌اند یا ماهیت فیشینگ دارند یا این‌که قربانی را به دانلود نرم‌افزارهای مخرب و نصب آن‌ها روی گوشی و حتی رایانه ترغیب می‌کنند.
3. تخلیه سریع باتری گوشی| اگر از سخت‌افزار و نرم‌افزار باتری گوشی مطمئن هستید اما باز هم باید آن را چندبار در طول روز شارژ کنید، باید به احتمالِ آلوده‌شدن گوشی‌ به بدافزار شک کنید. اجراشدن ۲۴ ساعته بدافزارها در پس‌زمینه گوشی، مصرف باتری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و علاوه‌بر تخلیه سریع باتری، می‌تواند باعث افزایش دمای بدنه‌ دستگاه شود.
4. ازکارافتادن برنامه‌های گوشی| اگر در یک بازه‌ زمانی کوتاه، تعداد قابل‌توجهی از برنامه‌های گوشی کارایی مورد انتظار را ندارند یا به‌طور ناگهانی بسته می‌شوند یا به‌طور کامل از کار می‌افتند، این فرضیه که گوشی شما به یک بدافزار آلوده شده است؛ تقویت می‌شود. علاوه‌بر این مورد، اگر گوشی به‌صورت خودبه‌خود ری‌استارت می‌شود و روند بالا آمدن رابط کاربری گوشی پس از راه‌اندازی، طولانی‌تر از قبل است، می‌تواند نشانه وجود یک بدافزار در گوشی شما باشد که با هر بار توقف کارایی، گوشی را راه‌اندازی می‌کند تا دوباره در پس‌زمینه‌ گوشی اجرا شود.
5. گرم‌شدن بیش از حد بدنه گوشی| ایجاد گرمای ناگهانی در بدنه دستگاه که قبلاً وجود نداشته یا این‌که به این شدت فعلی نبوده است، زنگ خطر جدی درباره‌ احتمال وجود بدافزار در گوشی شماست و باید دراسرع‌وقت، گوشی خود را به تعمیرکار متخصص نشان دهید.
6. نمایش برنامه‌های ناشناس| بسیاری از بدافزارها، در کنار انجام دستوراتی برای ارسال اطلاعات شما به طراحان خود، ممکن است برنامه‌های جدیدی را نیز دانلود و روی گوشی شما نصب کنند. این برنامه‌ها، شاید در ظاهر بی‌ضرر به نظر برسند (مثلاً شبیه به یک برنامه‌ آموزش حرکات ورزشی باشند) اما در نهایت، با نیت خوبی روی دستگاه شما نصب نشده‌اند و اغلب کارهایی مانند ردیابی ترافیک شما و نمایش تبلیغات متعدد و مدنظر طراحان بدافزار یا در موارد بدتر، سرقت اطلاعات شخصی و حساس شما (مانند رمزهای عبور حساب‌های شبکه‌های اجتماعی) را انجام می‌دهند.
7. اتصال ناپایدار اینترنت| ارتباط بدافزار موجود روی یک گوشی یا سرور طراحان این بدافزار، باعث ایجاد اختلال در توانایی گوشی شما برای حفظ اتصال پایدار به اینترنت یا جلوگیری از قطع‌شدن تماس می‌شود. اگر سایر دستگاه‌هایی که از اتصال وای‌فای مشابه شما بهره می‌برند با مشکل اتصال ناپایدار اینترنت روبه‌رو نیستند یا این که در منطقه‌ای که حضور دارید، آنتن‌دهی سیم‌کارت سایر گوشی‌ها بدون مشکل است، باید به احتمال آلوده‌شدن گوشی خود به بدافزار مشکوک شوید.