printlogo


رویای شنا در استخرهای نا‌تمام کاشمر

جوانان دهه شصتی به خوبی استخر تختی کاشمر را یادشان است؛ آن زمان چون تمام منطقه ترشیز فقط همین استخر را داشت، در اغلب روزها به خصوص پایان هفته شلوغی خاصی داشت، اما به یک‌باره و در مردادماه سال ۸۸ معاون عمرانی وقت استانداری، کلنگ تخریب این مکان را به بهانه ساخت «استخر سرپوشیده» در مجموعه ورزشی تختی این شهرستان به زمین زد. اگرچه برخی جوانان این شهر به این وعده آقای معاون که سال آینده (۸۹) در استخر سرپوشیده شنا خواهند کرد، دل خوش کردند اما اکنون حدود ۵۵۰۰ روز از آن حرف‌ها می‌گذرد و همچنان مردم این شهر منتظر تحقق احداث استخری هستند که در وعده‌ها غرق شده است. از همان سال تاکنون هر مسئولی به این شهر آمد یکی از وعده‌هایش برای به سرانجام رساندن این مجموعه بود، هرچند در حال حاضر دو استخر سرپوشیده بخش خصوصی در کاشمر فعالیت دارد، اما به دلیل قیمت بالای بلیت، بسیاری از جوانان و خانواده‌ها نمی‌توانند از این مکان‌ها استفاده کنند.
بماند که از چند سال قبل در این منطقه دو استخر دانش‌آموزی و استخر دیگری هم به دلیل نبود اعتبارات دولتی سال‌هاست که به جمع پروژه‌های نیمه‌کاره پیوسته‌اند. استخرهایی که اگر هرچه زودتر به سرانجام نرسند، به دلیل از دست دادن کیفیت مصالح و فرسوده شدن، افتتاح نشده باید تخریب شوند.کاظم اسماعیل نژاد رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر درباره وضعیت استخر تختی این شهر که کلنگ آن نزدیک به دو دهه قبل به زمین زده شده است، به ایسنا گفت: حدود ۱۶ تا ۱۷ سالی می شود که کاری برای این استخر انجام نشده است.وی با اشاره به این که مجری پروژه راه و شهرسازی است، اظهار کرد: سال گذشته برای این پروژه حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد اما تخصیص آن صفر درصد بوده است.رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با اعلام این که در سفر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به شهرستان صحبت‌هایی درباره واگذاری پروژه به شهرداری این شهر شد، افزود: شهرداری توافقی ضمنی را انجام داد اما هنوز به نتیجه نرسیده است. وی گفت: همچنین اطلاعیه‌های لازم برای واگذاری استخر تختی به بخش خصوصی صادر شده که چند نفر صحبت‌های اولیه را با حضور در اداره کل ورزش و جوانان داشته‌اند.
رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با بیان این که حتی موضوع مولدسازی این استخر هم مطرح شد ولی به سرانجام نرسید، افزود: امسال هیچ اعتباری به این پروژه تخصیص نیافته است.وی بیان کرد: استخر تختی جزو پروژه‌های نیمه تمام تعریف شده و باید به سرانجام برسد اما با این روندی که تخصیص اعتبارات دارد اصلاً نمی‌شود زمانی را برای به پایان رساندن پروژه تعریف کرد. اسماعیل نژاد با اشاره به این که تاکنون سوله، ساختمان تأسیسات و کاسه استخر اجرا شده است، افزود: برای بهره‌برداری از این پروژه به اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است. وی پیشرفت فیزیکی پروژه را حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: به‎رغم این‎که استخر تختی کاشمر جزو پروژه‌های ملی قرار گرفته ولی اعتباری تخصیص نیافته است.رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر نبود استخر دولتی در شهرستان را یکی از کمبودهای جدی منطقه برای جوانان دانست و افزود: در بخش خصوصی دو استخر فعال هستند اما با بهره‌برداری از استخر دولتی هزینه بلیت استخرهای بخش خصوصی نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.