printlogo


مراسم بزرگداشت استاد داوود کیانیان نویسنده،کارگردان و بازیگر پیش‌کسوت تئاتر به همت موسسه فرهنگی هنری خراسان برگزار شد
بزرگداشت باغچه بان تئاتر کودک ایران

عکس ها:میثم دهقانیمحمد بهبودی نیا- دومین نشست از سلسله نشست های «عصر فرهنگ خراسان»  با محوریت بزرگداشت استاد داوود کیانیان،نویسنده،کارگردان و بازیگر خراسانی تئاتر به همت موسسه فرهنگی هنری خراسان برگزار شد. سید احمد میرزاده،دبیر نشست عصر فرهنگ خراسان در ابتدای این نشست ضمن تشریح اهداف  برگزاری سلسله نشست های «عصر فرهنگ خراسان» به معرفی برخی آثار داوود کیانیان پرداخت.

جدیت در آموزش به کودکان
در ادامه کمال الدین غراب، از استادان برجسته خراسان برای سخنرانی به جایگاه دعوت شد. وی ضمن تشکر از مسئولان روزنامه خراسان برای برگزاری این سلسله برنامه های فرهنگی گفت: استاد داوود کیانیان یکی از بزرگ ترین مظاهر اخلاق هنری است.این نگاه در حوزه هنر دارای اهمیت زیادی است.غراب ضمن انتقاد از شرایط نمایش نامه نویسی امروز کشور گفت: ما امروز باید برای آموزش نویسندگی تئاتر از دوران ابتدایی شروع کنیم تا شاهد رشد ادبیات نمایشی در کشور باشیم. اقدامی که استاد کیانیان با توجه به این ضرورت از سال ها پیش به صورت مستقل در حوزه کودکان، در حال انجام آن هستند.

جای خالی موزه تئاتر در خراسان
استاد داوود کیانیان نیز در این مراسم گفت: با خودم فکر می کردم با این همه لوح تقدیر، کتاب ها و نمایش نامه ها یی که نوشته ام و نوشته ایم، باید چه کار کنیم؟ آیا تئاتر خراسان نیاز به موزه ندارد که همه آثار بزرگان تئاتر خراسان را  در آن به نمایش بگذاریم؟وی افزود: با اعتقاد می گویم که این بزرگداشت من نیست، این بزرگداشت تئاتر خراسان است. این تئاتر خراسان است که تئاتر خیابانی را  در حالی شروع کرد که در هیچ جای کشور سخنی از این نوع تئاتر نبود. تاریخ تئاتر خراسان حرف های زیادی برای گفتن دارد و تا امروز کتاب ها و مستندهای زیادی ساخته شده و این تئاتر خراسان است که امروز مرکز تخصصی تئاتر کودک دارد. وی افزود: مشهدی ها عشق تئاتر هستند. این هنرمندان آب نمی بینند وگرنه شناگران ماهری در دریای تئاترند و اگر حمایت لازم از این افراد شود، حرف های زیادی برای گفتن دارند. تئاتری های مشهد مانند کوه یخی هستند که بیشترین حجم آن زیر آب است. کیانیان گفت: یا باید مسئولان برای انتشار آثار حوزه تئاتر از ما حمایت کنند یا خودمان دست به کار شویم و باید دست به کار شویم اما در این میان مشکل ما  تنهایی، دور افتادن از یکدیگر و دور شدن از خرد جمعی است.

 تاثیر روزنامه خراسان بر آینده هنری کیانیان جوان
 وی افزود: باید از این حرکت جریان ساز روزنامه خراسان با عنوان «عصر فرهنگ خراسان» پشتیبانی شود تا با ادامه دار شدنش شاهد درخشش بیشتر هنرمندان خراسان باشیم. حمایت های روزنامه خراسان  از هنرمندان فقط به امروز برنمی گردد بلکه به دهه ها پیش بر می گردد. نقدهای روزنامه خراسان در چندین دهه پیش از یکی از آثارم  باعث شد که عزمم را جزم کنم و بگویم می روم که نویسنده شوم، می روم که بازیگر شوم. باید بپذیریم که نقدها به شدت می توانند سازنده باشند و این نقد روزنامه خراسان در روزگار جوانی من یکی از آن هاست. از روزنامه خراسان آن روزگار و روزنامه  خراسان امروز سپاس گزارم.

 رنج تئاتر مشهد از کمبود سالن تئاتر
دکتر لطفی، پیش کسوت تئاتر نیز در این مراسم گفت: سعی ما در دوران فعالیت مان در تئاتر این بود که یکپارچه بودیم و توانستیم حق تئاتر را  بگیریم. در مشهد هنوز هم کمبود تالار برای اجرای تئاتر  داریم. اگر این مشکل حل شود، اجراها در تئاتر که دارای پتانسیل های فراوانی است، چندین برابر می شود. پدر تئاتر خراسان افزود: از اهالی امروز تئاتر مشهد درخواست دارم برای حل این معضل دست به دست هم داده تا شاهد روزهای روشن تری برای تئاتر مشهد باشیم. وی ضمن اشاره به لزوم توجه به تئاتر کودک به عنوان ریشه های تئاتر  گفت: به همت داوود کیانیان سال ها پیش جشنواره کودک مشهد را راه اندازی کردیم که بسیاری از بازیگران امروز مدیون این استاد بی بدیل تئاتر هستند.

پیامی مهم خطاب به وزیر ارشاد
حمیدرضا سهیلی از دیگر نویسندگان عرصه تئاتر و سینمای کشور  به سابقه فعالیت هنری داوود کیانیان از سال ۱۳۳۶ تا امروز و نوآوری های این استاد پیش کسوت در عرصه  تئاتر اشاره کرد و گفت: امروز مجتمع فرهنگی، هنری امام رضا(ع) که  متعلق به هنرمندان است، متاسفانه به ساختمان اداری اداره کل  ارشاد خراسان رضوی  تبدیل شده است. امیدواریم با روی کار آمدن وزیر جدید ارشاد این مجتمع برای فعالیت های هنری به هنرمندان برگردد.

مدیون برادرم هستم
در ادامه پیام تصویری رضا کیانیان، بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون پخش شد. رضا کیانیان ضمن اشاره به تاثیرگذاری داوود کیانیان در پرورش بازیگران عرصه سینما، تئاتر و نویسندگی و تاثیرگذاری او در مسیر  موفقیت خواهران و برادرانش در عرصه تئاتر  گفت: اگر داوود، برادر من نبود شاید امروز اینجا نبودم و راه دیگری را رفته بودم. جایگاه امروزم را مدیون او هستم.

باغچه بان تئاتر کودک
همچنین مریم کاظمی در پیام ویدئویی خود  گفت: به نظر من باید لقب باغچه بان تئاترکودک ایران را به داوود کیانیان داد. او برای تشویق ها و جشنواره ها در عرصه تئاتر فعالیت نمی کند و با قلبش به این عرصه وارد شده است. او به سادگی به تئاتر کودک فکر می کند و در همه زمینه ها کار کرده و کتاب ها و نمایش نامه های زیادی برای کودکان نوشته است.

رونمایی از کتاب عصر داوود کیانیان
در ادامه این مراسم، محمد برومند، نویسنده  و کارگردان حوزه تئاتر، نخاولی، منوچهر اکبرلو و...از خاطرات مشترکشان با داوود کیانیان گفتند.عباس جانفدا از نویسندگان خراسانی نمایش نامه «صد بار اگر توبه شکستی بازآ» هم اثر داوود کیانیان را خواند.در پایان از کتاب «عصر  داوود کیانیان»  به قلم محمد برومند و زیر نظر انتشارات  موسسه فرهنگی هنری خراسان رونمایی شد.