printlogo


آیا ابتلا به آنفلوآنزا مصونیت ایجاد می‌کند؟

​​​​​​​اگر آنفلوآنزا  بگیریم دوباره می گیریم؟ شکل علمی‌تر این پرسش این است که آیا ابتلا به آنفلوآنزا  در برابر ابتلای مجدد، مصونیت ایجاد می‌کند؟ و ایمنی بعد از ابتلا به آنفلوآنزا  وجود دارد یا نه؟ با ما همراه باشید. تا پاسخ این پرسش‌ها را دریافت کنید.
  به کدام گونه مبتلا شدید؟
بله. این امکان وجود دارد که دو بار پشت هم آنفلوآنزا  بگیرید. معمولا بیش از یک گونه از ویروس آنفلوآنزا  وجود دارد. دو نوع اصلی آنفلوآنزا  وجود دارد که عبارتند از: آنفلوآنزای A و آنفلوآنزای .B انواع مختلفی از آنفلوآنزای نوع A وجود دارد که از پروتئین موجود در سطح ویروس نام گذاری شده‌اند. زیرگروه H1N1 یکی از زیرگروه‌های آنفلوآنزای نوع A است. آنفلوآنزای B دو نوع فرعی دارد. اگرچه یک نوع فرعی منفرد معمولا شایع‌ترین نوع در طول فصل آنفلوآنزاست، اما بسیاری از زیرگروه‌های دیگر نیز می‌توانند وجود داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود که بیش از یک بار در یک فصل به ویروس آنفلوآنزا  آلوده شوید.
  ایمنی بعد از ابتلا به آنفلوآنزا  وجود دارد یا نه؟
بله. بدن شما تا حدی در برابر سویه ویروس آنفلوآنزا که توسط آن آلوده شده‌اید، ایمنی ایجاد می‌کند. اما ویروس آنفلوآنزا  در تلاش برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان به صورت دایم خود را تغییر می‌دهد؛ بنابراین بدن شما در برابر تغییرات ویروس مصونیت نخواهد داشت. پس ممکن است در همان فصل آنفلوآنزا  توسط گونه‌ای از همان سویه یا سویه کاملا متفاوت آلوده شوید.
  ایمنی در برابر آنفلوآنزا  چگونه است؟
بهترین راه برای ایمنی در برابر آنفلوآنزا  و محافظت از خود در برابر این ویروس، واکسینه شدن است. اما به خاطر داشته باشید، واکسن نیز در برابر آنفلوآنزا  ایمنی 100درصد ایجاد نمی‌کند. اما چرا؟ به این دلیل که ممکن است سیستم ایمنی هر فرد واکنش متفاوتی به واکسن نشان بدهد و به این دلیل که ویروس خودش را تغییر می‌دهد، دانشمندان باید همیشه پیش‌بینی کنند که کدام سویه آنفلوآنزا  بیشتر باعث عفونت می‌شود. این کار تقریبا یک سال قبل از سویه جدید آنفلوآنزا  اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات بسیار دقیق است، و گاهی اوقات نه. اما همچنان واکسن آنفلوآنزا  بهترین شانس برای ایجاد مصونیت در هر فصل است.