printlogo


در مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش چه گذشت ؟
دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»

​​​​​​​گروه سینما و تلویزیون 
info@khorasannews.com
کارگردانان سینمای ایران از نسل های مختلف در شامگاه ۲۲ مهر ماه گردهم آمدند تا در اولین سالروز قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، یاد این دو سینماگر را گرامی بدارند و دوباره بر مجازات عاملان قتل این دو هنرمند تاکید کنند.
به گزارش ایسنا، این مراسم به همت کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد و اجرای آن را اصغر نعیمی کارگردان و منتقد سینما برعهده داشت. او مراسم را این گونه آغاز کرد: «سلام به روح پاک داریوش مهرجویی و همسرش که بی گناه سلاخی شدند و به قتل رسیدند.» در ادامه محسن امیر یوسفی رئیس کانون کارگردانان سخنانش را در قالب یادداشتی مطرح کرد .
در ادامه پیام ویدئویی مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس سینمای ایران که نتوانست در مراسم شرکت کند، قرائت شد. او در این پیام این تعبیر را به کار برد که« داریوش مظلوم مرده است و هیچ جوابی برای مرگش نیامده و خود سینمای ما هم مظلوم مرده است.»
سپس از بهمن فرمان آرا به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان «دایره مینا» دعوت شد که روی صحنه بیاید.  او سخنانش را این گونه آغاز کرد: «باورم نمی‌شود که یک سال گذشته و هنوز زخم جنایت، جوابی پیدا نکرده است.» او با اشاره به رفاقت ۵۰ ساله اش با داریوش مهرجویی از مقطعی یاد کرد که فیلم «دایره مینا» را ساخته بودند و در مقطعی توقیف شد. فرمان آرا در بخش دیگری از سخنانش گفت: داریوش آدم استثنایی بود. رشته‌اش فلسفه بود. من نمی‌توانم تصور کنم این قتل به این وحشتناکی اتفاق افتاده باشد و نتوانیم درباره اش حرف بزنیم. داریوش مهرجویی و همسرش سلاخی شدند و از ما دعوت به سکوت می‌کنید!»
سپس از سیروس الوند کارگردان سینما دعوت شد که یاد داریوش مهرجویی را گرامی بدارد. او گفت: «ما به او مدیون هستیم. اساسا فیلم «گاو» توسط روحانیون غیرقابل نمایش تشخیص داده شد. ولی موضع گیری امام خمینی (ره) باعث شد آن فیلم به نمایش دربیاید. پس مهرجویی و اثری که ساخت باعث شد، سینمای ایران ادامه پیدا کند.»
در ادامه مراسم سروش صحت کارگردان و فیلم نامه نویس سخنانش را این گونه آغاز کرد: «خیلی مفتخرم و خجالت زده، چون کوچک تر از آن هستم که درباره مهرجویی حرف بزنم. وقتی فیلم «هامون» را دیدم، دیوانه شدم. بلافاصله دوباره بلیت گرفتم و رفتم داخل سینما. من پیش از این فیلم؛ خسرو شکیبایی ، بیتا فرهی و سرشار را نمی شناختم و بعد از آن شناختم. آقای مهرجویی از این مدل معرفی ها کم نداشتند.» او با اشاره به فیلم‌های مهرجویی گفت: «اتفاق عجیب و غریبی که در فیلم های ایشان می‌افتد، بد جوری زندگی دارد که داخل وجودمون می‌رود.»
در ادامه از محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان و رئیس هیئت مدیره خانه سینما هم دعوت شد تا سخنرانی کند. عسگرپور در پاسخ به سوالاتی درباره سرنوشت پرونده قتل داریوش مهرجویی گفت: «همچنان این قتل مبهم است و زوایای پنهانی دارد. سعی کردند ما را روشن کنند اما روشن نشدیم. تلخ ترین اتفاق رقم خورده است و سرنوشت این پرونده همچنان مبهم است.» او در ادامه سخنانش بر نقش بی‌بدیل مهرجویی در پیکره تاریخ سینمای ایران تاکید کرد.
علیرضا داودنژاد هم یک پیام ویدئویی به مراسم فرستاد. او در بخشی از پیامش از قتل داریوش مهرجویی اظهار تاسف کرد و گفت: «این روایت قتل برای من مبهم است اما یک موضوع را مطمئن هستم. او یک گنجی برای سینمای ایران به ارث گذاشت. با هر فیلمی که ساخت، سطح همه رشته های هنری را ارتقا داد. او سینمای ایران را اعتلا داد.» او در پایان پیامش پیشنهاد داد که اصناف مختلف سینمایی بنیاد جایزه داریوش مهرجویی را تاسیس کنند و هر سال به چند فیلم جایزه بدهند. جایزه به فیلم هایی که گرمای زندگی انسانی هستند.
ابوالحسن داودی هم در بخشی از سخنانش با اشاره به شعار وفاق ملی که این روزها از سوی مسئولان مطرح می شود، خطاب به آنان گفت: «ما یک جامعه سینمایی داشتیم که چهار دهه پرافتخار را طی کرده برای خود ایران و در این چهار دهه بیشترین اعتبار را در سطح جهان برای کشور داشته است. نکته من این است که روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی و مرگ پوراحمد در این مقطع حساس سیاسی اجتماعی برای خود مسئولان هم باید مهم باشد تا شکاف بین هنرمندان و مسئولان بیشتر نشود.»