printlogo


گفت‌وگو
مشکلات جدی در بستری بیماران اختلال روان

​​​​​​​
وضعیت درمان اختلالات روانی و میزان دسترسی و هزینه های آن، موضوع گفت وگوی ما با دکتر سید وحید شریعت، رئیس انجمن علمی روان پزشکان ایران است که از او این موضوعات را جویا شدیم. 
شریعت می گوید: در بخش دسترسی به روان شناسان به دلیل پراکندگی مناسب در کشور به ویژه با توجه به امکان دسترسی آنلاین که پس از کرونا فراگیر شد، شرایط اکنون به شکلی است که افراد می توانند به آن دسترسی داشته باشند اما در بخش دسترسی به خدمات بستری به شدت در کشور دچار محدودیت هستیم. شریعت توضیح می دهد: درخصوص این مسئله به ویژه در بخش تخت های دولتی که اغلب جامعه می توانند فقط از آن استفاده کنند، دچار مشکلات جدی و عمیق هستیم. چون تعداد کمی هستند که می توانند از امکان خدمات غیردولتی به دلیل گران بودن آن بهره ببرند، چون پوشش بیمه ای و بیمه تکمیلی نیز در خدمات غیردولتی بسیار ضعیف است.
سرنوشت یک لایحه بلاتکلیف
از شریعت درباره سرنوشت لایحه حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات شدید روان پزشکی که در دهه 80 توسط دولت روند تهیه آن آغاز و پس از چندمرحله رفت و برگشت در سال99 به مجلس ارسال شد، پرسیدم که پاسخ داد: این لایحه پس از این که چند سال در کش و قوس بود، به دلیل نقایصی که درآن بود و گفته شد، کارآمد نخواهد بود، توسط دولت قبل از مجلس پس گرفته شد و در حال حاضر در دستور کار مجلس قرار ندارد و چنان چه دولت بخواهد، در این زمینه اقدامی داشته باشد، باید از ابتدا مسیر را آغاز کند.